|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#81 |
Leser
|
![]() Sv: Fagfolk advarer mot gale ADHD-diagnoser
Ja, OK. Da holder jeg meg til min opprinnelige tanke om ADHD. Jeg tror at ADHD diagnosen senere kommer til å vise seg inneholder flere sykdommer. Dette er i alle fall typisk for sykdommer som blir diagnostisert kun ved symptomer og ikke kliniske tester. ADHD er tross alt en "ung" sykdomsdiagnose.
![]() |
#82 |
Deltidsmamma
|
Jeg har skikkelig angst for skolestart til min sønn. Om han får en diagnose eller ei; han vil kanskje/antagelig komme til å trenge ekstra hjelp på skolen. Slik han nå har et godt utbytte av i barnehagen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#83 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: østfold
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg er ikke helt uenig, men vil bare poengtere at det i utredning er like mye klinikk som psyk testing, man kartlegger både fysiske og miljø/psykiske forhold fra svangerskap til nåtid, det er ikke en diagnose som settes så lettvint som man kan få inntrykk av.
![]() |
#84 |
Elsker gamlis- godis
Medlem siden: Sep 2006
Nei, det er jo sånn det er på forum. Jeg mener jo heller ikke at dersom man ikke har spesialkompetanse på et område så kan man ikke delta i diskusjoner. Jeg deltar støtt og stadig i temaer jeg ikke har så god peiling på ,altså. |
![]() |
![]() |
![]() |
#85 |
Apfel der Zwietracht
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Bergen
![]() ![]() ![]() |
![]() |
#86 |
Leser
|
![]() Sv: Fagfolk advarer mot gale ADHD-diagnoserBenytter sjangsen til å legge inn link fra forskning.no (NB! Amerikanske undersøkelse)
![]() |
#87 |
Pauset
|
![]() Sv: Fagfolk advarer mot gale ADHD-diagnoserJeg har ikke lest annet enn Hi og noen få innlegg. Smilefjes sa mye klokt i sitt første innlegg (resten har jeg ikke lest). |
![]() |
![]() |
![]() |
#88 |
Aktiv
Medlem siden: Aug 2010
![]() |
![]() Sv: Fagfolk advarer mot gale ADHD-diagnoserSyns du hadde et veldig fint innlegg Jessica, og jeg vil signere deg helhjertet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#89 |
Pauset
|
![]() Sv: Fagfolk advarer mot gale ADHD-diagnoserhttp://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle3751955.ece |
![]() |
![]() |
![]() |
#90 |
er grønn og fin.
|
![]() Sv: Fagfolk advarer mot gale ADHD-diagnoserNår det er snakk om påtrykk fra skolen ang medisinering trenger det ikke bety at barnet er et for stort problem.
![]() |
#91 |
Pauset
|
![]() Sv: Fagfolk advarer mot gale ADHD-diagnoserMams: Takk for langt og informativt innlegg. Det er godt å høre at dere har en bra skole, som har gjort mye bra for gutten deres. Jeg vil bare presisere at jeg er ikke imot medisinering, men mener at en bør prøve andre ting først. Samtidig så innser jeg at skolens ressurssituasjon avgjør ofte hvor langt de kan strekke seg for å tilrettelegge og avsette ressurser til barn som trenger ekstra tett oppfølging. I den ideelle verden burde det være annerledes. |
![]() |
![]() |
![]() |
#92 |
superbruker
|
![]() Sv: Fagfolk advarer mot gale ADHD-diagnoserJeg vil gjerne trekke frem denne diskusjonen igjen.
Jeg anbefaller å lese hele denne artikkelen: AD/HD, medisiner og diagnostisering. Man kan også abonnere på Innsikt som utgis av Nasjonalt Kompetansesenter for AD/HD, Tourettes Syndrom og Narkolepsi (NK), Oslo univeritetssykehus HF og Helse Sør-Øst.
![]() |
#93 |
søt
![]() Sv: Fagfolk advarer mot gale ADHD-diagnoserJeg har ikke lest hele tråden.
![]() |
#94 |
weird
![]() Sv: Fagfolk advarer mot gale ADHD-diagnoserDenne har jeg ikke sett før nå, men jeg drar frem kjepphesten min allikevel:
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou Sist redigert av kie : 27-11-10 kl 01:04. |
![]() |
![]() |
![]() |
#95 |
er grønn og fin.
|
Jeg lurer bare på hva du mener med det jeg har uthevet.
![]() |
#96 |
søt
![]() Sv: Fagfolk advarer mot gale ADHD-diagnoserHan er jo voksen, og har resept på det meste av medisiner som fins mot adhd. Ikke spør meg hvordan han har fått det, men han snakket om at noen av medisinene omtrendt var av art han måtte søke kongen om.
![]() |
#97 |
Pauset
|
Fastlegen hans må søke om tillatelse til å skrive ut, av fylkeslegen. Så må pasienten gå til apoteket med resepten og en kopi av godkjenningen fra fylkeslegen. Deretter må man bruke samme apotek. Det er i alle fall mest praktisk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#98 |
søt
![]() Sv: Fagfolk advarer mot gale ADHD-diagnoserPoenget mitt var vel at han ikke bruker medisinene, at han på et eller annet vis med (selv) medisinering i mange år har funnet strategier for å klare seg uten.
![]() |
#99 |
Pauset
|
Ja, man kan fint klare seg uten. Det handler vel litt om å komme på "rett spor" og få selvtillitten på plass igjen. Visshet om at ting har "sin forklaring" kommer man også langt med, tror jeg. I alle fall i voksen alder. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|