|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
Borte
|
![]() Sv: Scenario: Levestandarden kuttes ned til en tredjedel...
![]() |
#42 |
Epikur
|
![]() Sv: Scenario: Levestandarden kuttes ned til en tredjedel...Nå bruker vi under ti prosent på mat, på femtitallet brukte man 50% av lønna på mat. Ville man greid en slik endring?
![]() |
#43 |
kamerat
|
Jeg tror egentlig ikke det jeg, for eget vedkommende i hvert fall. Det skyldes nok at jeg har studenttida friskt i minne. Det var aldri noe problem at vi ikke kunne unne oss masse dyre ting. Nå unner vi oss langt mer, men det er fortsatt ikke så veldig viktig for oss. Tv-en vår røyk nå nettopp, og da kjøpte vi en ny som var atskillig større, dyrere og mer fancy enn den gamle. Hadde vi vært studenter, ville vi forhørt oss med slekt og venner om de hadde en gammel tv stående, eller kjøpt en brukt. Og vi ville vært kjempefornøyde med det også. Vi prioriterte mye skarpere i studenttida enn vi gjør nå, men alt vi virkelig ville, fikk vi som regel ordnet. Jeg tror ikke det ville vært mye annerledes om det kom tunge miljøavgifter eller til og med kvoter på en del ting.
![]() |
#44 |
Leser
|
Du kunne ha begynt å gå på jakt.
![]() |
#45 |
Tar en fot av gangen
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Scenario: Levestandarden kuttes ned til en tredjedel...Jeg ligger langt under gjennomsnittet, ser jeg.
![]() |
#46 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Scenario: Levestandarden kuttes ned til en tredjedel...Vi har jaktrettigheter. Kunne det gått an å bytte viltkjøtt mot sau og ku ?
![]() |
#47 |
Opp og ned
|
![]() Sv: Scenario: Levestandarden kuttes ned til en tredjedel...Vist det ikke gjelder hvitt kjøtt, så ville det i hvertfall ikke innbydd på problemer for oss. Bruker meget sjeldent oksekjøtt eller fårekjøtt. Det er kun til fårikål en gang på høsten og lammelår i påsken.
![]() |
#48 |
Borte
|
Nei, det ville jo gått rundt. Men jeg hadde blitt frustrert om jeg måtte begynt å gå til skomaker når det var hull i en allerede velbrukt joggesko, om jeg måtte begynt å lappe klær og sy, stoppe strømper. Spinket og spart for å skaffe skikkelig vintertøy til Vesla som vokser ut av alt hvert år. Lært meg å strikke. Kanskje klart meg uten oppvaskmaskin, tørketrommel, hårtørker og andre bekvemmelige innretninger som jeg har greid meg uten en gang i tiden. Om jeg måtte gjøre en langt større innsats for å utnytte hver minste del av maten og tenke rasjonelt og økonomisk i alle deler av matlagingen. Ingen flere kjappe løsninger, kjøtt må tilberedes til å vare lengst mulig.
![]() |
#49 |
flisespikker
|
![]() |
#50 |
har tatt seg sammen
|
Når det gjelder mat og kosthold tror jeg det vil være et større tap, det samme gjelder tapet av besøk fra og til min egen familie.
![]() |
#51 |
På vei
Det tror jeg har mye å si! Dessuten, jeg syns for å være helt ærlig at dette blir litt syting, "å stakkars meg som ikke får spise så mye kjøtt som jeg vil", eller "å, stakkars meg jeg må finne meg en ny hobby siden jeg må slutte å shoppe". (Eksemplene er bare eksempler, satt på spissen, ikke noe vondt ment til noen, jeg er ikke det spor bedre selv.) Vi velter oss egentlig i luksus, og allikvel er vil villige til å gi fra oss så lite. Tenk på de som har mye mindre enn oss, de er antakelig like lykkelige som oss, om ikke mer. De lever, vi forburker. Det handler bare om å endre innstilling. Man må begynne å tenke på helt nye måter. |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Introvert optimist
|
Jeg kan bare svare for meg selv, men for oss er det umulig å bo nær begge familiene. Vi bor nå nær min familie, men svigerfamilien bor i Sveits og det er det ikke stort å gjøre med. Men kanskje de som har nær familie langt unna skulle fått større reisekvoter enn dem som bare skulle til Syden?
![]() |
#53 |
Javel
|
![]() Sv: Scenario: Levestandarden kuttes ned til en tredjedel...La oss si at ingen får ha mer enn 30 m2 boligareal pr. pers. (1970-tallsstandard, jfr SSB)
![]() |
#54 |
er grønn og fin.
|
![]() Sv: Scenario: Levestandarden kuttes ned til en tredjedel...SÅ lenge jeg kan spise kylling uten å ha "dårlig" samvitighet hadde jeg ikke hatt noen problemer med å spise okse/fårekjøtt en gang i uka.
![]() |
#55 |
På vei
Nei, det er vanskelig å endre på dette for oss som lever i dag. Men dersom vi blir langt mindre mobile i framtiden, vil de som lever da også antakelig velge annerledes når det gjelder hvor man velger å bosette seg i utgangspunktet. Det vil bli mye vanligere å bosette seg i nærområdet, og større sannsynlighet for at man gifter seg med en i nærområdet, og dermed er slekta mye nærmere. Kanskje. Alt er rent hypotetisk på dette stadiet, selvfølgelig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
Helt konge
|
![]() Sv: Scenario: Levestandarden kuttes ned til en tredjedel...Vi hadde kunne ha enda 30 m2 større leilighet . Bilen hadde vi mistet. Jeg bruker den til jobb, men ellers bruker vi den lite. Det ville ikke bydd på store problemer om kolektivtilbudet hadde blitt noe bedre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
VeloppDragen
|
![]() Sv: Scenario: Levestandarden kuttes ned til en tredjedel...Vi måtte ofret bilen, men hadde fått mye større plass. Vi bor nemlig ni stk på 150 kvadrat nå. Vi hadde klart oss helt fint.
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22) |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Fortynnet
|
Jeg er klar over at dette er et gjennomsnitt, men familier med mange barn bruker mye mer enn 10% av lønna på mat, så det blir litt enkelt å si at "vi" bruker så lite på mat. |
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: Scenario: Levestandarden kuttes ned til en tredjedel...Jeg kjøper ikke så mange ting, liker ikke bruk-og-kast-mentaliteten og vi spiser lite kjøtt allerede, så det hadde gått greit å gå ned på det materielle.
![]() |
#60 |
Hekta
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
![]() Sv: Scenario: Levestandarden kuttes ned til en tredjedel...La oss si at ingen får ha mer enn 30 m2 boligareal pr. pers. (1970-tallsstandard, jfr SSB) |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|