Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Norges største universitet klarer ikke å skrive riktig nynorsk

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-11-10, 16:37   #16
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Norges største universitet klarer ikke å skrive riktig nynorsk

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Da skjønner du heller ikke at det er vanskelig å beherske bokmål, antar jeg? Det er ganske mange som sliter med sin egen målform, på grunn av lese- og skrivevansker, dysleksi eller andre årsaker (sosial læring, manglende interesse osv.). Det er bare å ta en tur utenfor FP, så ser man det svært godt illustrert. Jeg synes at fokuset bør være på å beherske egen målform, og løfte kvalliteten på hovedformen, ikke en målform man sannsynligvis aldri kommer til å bruke i praksis. Da tenker jeg på skriving, ikke lesing.

Jeg elsker nynorsk. Jeg synes at det skal få plass i undervisningen. Men jeg synes ikke det skal være et karaktergivende fag. Det kan velges som valgfag, f.eks? Jeg valgte selv norsk og nynorsk som valgfag på videregående.

De som har dysleksi eller lese og skrivevansker kan vel fritas, samme med de som ikke har norsk som morsmål. Sosial læring eller manglende interesse syns jeg er særdeles dårlige argumenter for å fjerne nynorsk i skolen.

Jeg er en av de som har gjort det ganske bra på skolen, ikke fordi jeg er over gjennomsnittet smart, men fordi jeg har arbeidet hardt. Det stilles generellt altfor lite krav til elevene i skolen nå til dags og studentene også for den sags skyld. Jeg syntes det var forferdelig irriterende at nivået i timene og undervisninga alltid skulle tilpasses de med lavest nivå i klassen, ettersom dette nesten alltid skyldtes at folk ikke gjorde lekser eller fulgte med i timen. Still hardere krav! Og gi støttetimer og ekstra hjelp til de som trenger det.

Å fjerne enda flere krav slik at unnaslunterene skal klare seg er en filosofi som har ført til en forflatning av hele det norske skolevesnet! Det er ikke rart vi skårer elendig på internasjonale tester.

Emneord
bokmål, nynorsk

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:05.