Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Når på dagen tenner dere adventslys?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-11-10, 13:54   #21
Sissel
Bør lage seg en tittel selv

Sissel sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Sola
Sissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Når på dagen tenner dere adventslys?

Vi tenner dem i kveldinga.

Sissel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-10, 14:06   #22
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Til middag. Vi spiser nesten aldri frokost ilag, uten om av og til søndager.
Eller om vi har besøk på ettermiddagene.

Gammel 28-11-10, 14:20   #23
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover

ItsOnlyMe sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Noen som husker adv.versene? Har en som etterlyser dem her...og mors hukommelse er dårlig i dag..

ItsOnlyMe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-10, 14:49   #24
Nabojenta

Nabojenta sin avatar

Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veravera, her.

Noen som husker adv.versene? Har en som etterlyser dem her...og mors hukommelse er dårlig i dag..

Her er to, og jeg regner med det er det andre du tenkte på.

ADVENT

(mel: Jeg folder mine hender små)
Nå tenner vi det første lys,
alene må det stå.
Vi venter på det lille barn,
som i en krybbe lå.
Nå tenner vi det andre lys,
da kan vi bedre se.
Vi venter på at Gud, vår Far;
vil gi sin sønn hit ned.
Nå tenner vi det tredje lys,
det er et hellig tall.
Vi venter på at kongen vår
skal fødes i en stall.
Nå tenner vi det fjerde lys,
og natten blir til dag.
Vi venter på en Frelsermann
for alle folkeslag.
ADVENT
av: Inger Hagerup

Så tenner vi et lys i kveld, vi tenner det for glede
Det står og skinner for seg selv og oss som er tilstede
Så tenner vi et lys i kveld, vi tenner det for glede

Så tenner vi to lys i kveld, to lys for håp og glede
De står og skinner for seg selv og oss som er tilstede
Så tenner vi to lys i kveld, to lys for håp og glede

Så tenner vi tre lys i kveld, for lengsel, håp og glede
De står og skinner for seg selv og oss som er tilstede
Så tenner vi tre lys i kveld for lengsel, håp og glede

Vi tenner fire lys i kveld og lar dem brenne ned
For lengsel, glede, håp og fred, men mest allikevel for fred
på denne lille jord, hvor menneskene bor

Gammel 28-11-10, 15:26   #25
Frøken V
Passiv

Standard

Til alle måltider.

Svar med sitat
Gammel 28-11-10, 17:12   #26
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Vi tente og leste vers til lunsj i dag.

Gammel 28-11-10, 17:41   #27
dea
Superaktiv

Medlem siden: Nov 2009
dea er litt kul
Standard

Vi tenner det alle gangen alle sitter samlet rundt bordet. Starter ved frokosten som regel. Vi har kubbelys, så det må jo brenne en stund for at det skal bli lavere til neste lys skal tennes. Litt av sjarmen er jo høydeforskjellen også.

dea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-10, 18:06   #28
TheVoice
priiiima donna

TheVoice sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
TheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populær
Standard

Vi lager alltid pepperkakehus 1. søndag i advent, så da tenner vi lyset i det høvet at vi holder på med det. I dag tente vi det rett etterpå, til kaffelaget vi hadde med familien i etterkant

Gammel 28-11-10, 18:08   #29
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Adventsstaken tenner vi til måltidene, frokost, lunsj og middag.

Resten av uka har vi et lilla kubbelys vi brenner når vi spiser.

Gammel 28-11-10, 18:13   #30
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veravera, her.

I tillegg til de Nabojenta nevnte;

TENN LYS ! (Eyvind Skeie)

Tenn lys !
Et lys skal brenne for denne lille jord.
Den blanke himmelstjerne, der vi og alle bor.
Må alle dele håpet så gode ting kan skje.
Må jord og himmel møtes. Et lys er tent for det.

Tenn lys !
To lys skal skinne for kjærlighet og tro,
for dem som viser omsorg og alltid bygger bro.
Må fanger få sin frihet og flyktninger et hjem.
Tenn lys for dem som gråter og dem som trøster dem.

Tenn lys!
Tre lys skal flamme for alle som må sloss.
For rettferd og for frihet. De trenger hjelp av oss.
Må ingen miste motet før alle folk er ett.
Tenn lys for dem som kjemper for frihet og for rett.

Tenn lys !
Nå stråler alle de fire lys for ham
som elsker alt som lever, hver løve og hvert lam.
Tenn lys for himmelkongen som gjeterflokken så.
Nå møtes jord og himmel i barnet lagt på strå.

Gammel 28-11-10, 20:23   #31
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover

ItsOnlyMe sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Takk for værsene! *noterer*

ItsOnlyMe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-10, 20:38   #32
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Medlem siden: Jan 2007
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Vi tenner når det skulle passe, oftest rundt middagstid.
Jeg kan alle versene, så de sier jeg(og ungene, det de husker) når vi tenner lys.

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-10, 21:42   #33
Nasse
Fartsfantom

Nasse sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 30
Nasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi leser ikke vers vi, dvs jeg sier bare at vi tenner et lys i dag fordi det er 1.søndag i advent... Veldig originalt.

Nasse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-10, 22:21   #34
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nasse, her.

Vi leser ikke vers vi, dvs jeg sier bare at vi tenner et lys i dag fordi det er 1.søndag i advent... Veldig originalt.

Jeg er ikke vant til å synge/ si vers hjemmefra i det hele tatt, vi tente bare lysene og feridg med det, liksom. Men jeg synes det er en vakker ting å gjøre, så vi har begynt med Inger Hagerup-verset hos oss. Det har en fin melodi, men vi sier bare verset, det er noe litt høytidelig over det, og så er det det eneste verset jeg kan som ikke har et religiøst innhold. Det er fortsatt veldig uvant for meg å gjøre det slik, så jeg blir litt småbrydd enkelte ganger, men jeg vil gjerne at ungene skal ha dette som tradisjon. Det har vel også litt med å gjøre at jeg er lærer i småskolen og der synger vi alltid "Tenn lys". Det er også en fin sang, men fjerde vers har et rimelig religiøst tilsnitt. Til gjengjeld har som regel ferien begynt når vi kommer til det fjerde lyset.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-10, 22:29   #35
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Til søndagsmiddagen.

Gammel 28-11-10, 22:33   #36
Nasse
Fartsfantom

Nasse sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Nasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jeg er ikke vant til å synge/ si vers hjemmefra i det hele tatt, vi tente bare lysene og feridg med det, liksom. Men jeg synes det er en vakker ting å gjøre, så vi har begynt med Inger Hagerup-verset hos oss. Det har en fin melodi, men vi sier bare verset, det er noe litt høytidelig over det, og så er det det eneste verset jeg kan som ikke har et religiøst innhold. Det er fortsatt veldig uvant for meg å gjøre det slik, så jeg blir litt småbrydd enkelte ganger, men jeg vil gjerne at ungene skal ha dette som tradisjon. Det har vel også litt med å gjøre at jeg er lærer i småskolen og der synger vi alltid "Tenn lys". Det er også en fin sang, men fjerde vers har et rimelig religiøst tilsnitt. Til gjengjeld har som regel ferien begynt når vi kommer til det fjerde lyset.

Ja, jeg synes det er koselig med vers, men jeg har teflonhjerne og husker ikke slikt noe fra år til år. Det er såvidt jeg husker julesangene. Ja for vi går rundt busken selvom det kun er oss fem. Jeg har for øvrig sansen for Inger Hagerup sine vers.

Nasse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-10, 22:34   #37
Nip

Medlem siden: Oct 2010
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Har ikke tent og ikke tenkt å gjøre det...

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-10, 22:59   #38
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Hm, er det nå?

Vi pleier å ta ned adventsstaken når julepynten kommer ned. Sånn mellom 3. og 4. søndag i advent.

Gammel 29-11-10, 09:30   #39
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Vi synger "nå tenner vi det første lys, alene må det stå". Knerten kan det jo ikke da, men jeg regner med han kan det første verset innen vi kommer til jul, han lærer sanger ganske fort.

Litt avhengig av hva de gjør i barnehagen da, om de tenner og hva de evt synger der. (Han går i en menighetsbarnehage, så jeg regner med de får godt inn julens budskap i løpet av den neste måndeden)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:50.