|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sunnere sjokoladekake og pepperkakedeig?Jeg skal lage en langpanne med sjokoladekake (fotballkake) til sønnen min, og vil gjøre den god, så den smaker sjokoladekake |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Sv: Sunnere sjokoladekake og pepperkakedeig?
Det er en ide selvfølgelig. Jeg har ingen oppskrift, så sliter litt der |
|
|
|
|
|
#4 |
|
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Sunnere sjokoladekake og pepperkakedeig?Hvorfor i alle dager må sjokoladekaken og pepperkakene være sunne? Det strider jo mot seg selv. Hvis man spiser sunt ellers kan man godt unne seg skikkelig sjokoladekake når man har bursdag og noen pepperkaker når det er jul uten at det går ut over helsa.
|
|
|
#5 |
|
Jeg skrev ikke sunne, men sunnere. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
saftig
|
Hvorfor i all verden stiller du spørsmål ved ønske om en sunnere kake? Merkelig at du skal avgjøre hva alle andre skal "unne seg" ifht egen helse.
|
|
|
#7 |
|
"De"
|
Det strider ikke mot noe som helst.
|
|
|
#8 |
|
stressmonster
Sjokoladekake blir aldri sunt! Det blir som å spise nugatti med 20% mindre sukker. Det er ikke skrekkelig mye sunnere enn vanlig selv om produsenten gjerne vil at du skal tro det. Folk må selvsagt avgjøre helt selv hva de skal unne seg, men de trenger ikke bli sure om de kommer over mennesker som prøver å stikke hull på illusjonen om at alt blir sunnere om man bytter ut 20% av sukkeret med havregryn.
|
|
|
#9 |
|
"De"
|
Jo, men ´HI spør et konkret spørsmål.
|
|
|
#10 |
|
Jeg er ikke så dum at jeg tror at sjokopålegg er sunt fordi det er 20 prosent mindre sukker, jeg spiser ikke sjokopålegg... Du klarer ikke stikke hull på noe som helst, dette er jo en selvfølge for meg. Mulig det er news for deg |
|
|
|
|
|
#11 |
|
saftig
|
|
|
|
#12 |
|
Glamorøs
|
Sv: Sunnere sjokoladekake og pepperkakedeig?Jeg spurte om noe liknende for en tid tilbake på grunn av små gjester med diabetes. Da fikk jeg til svar at man fint kunne halvere sukkermengden i sjokokaker (hvertfall langpannesorten) uten at det hadde særlig innvirkning på smak og egenskap. Jeg har prøvd, og det stemmer. Pepperkaker er jeg usikker på, siden jeg tror sukkeret har ne funksjon ift. konsistensen.
|
|
|
#13 |
|
Live and let live
|
Sv: Sunnere sjokoladekake og pepperkakedeig?Denne har jeg fått på mail av en bekjent:
Jeg ville nok heller hatt nellik en pepper i, men bortsett fra det, så ser den jo spennende ut!
|
|
|
#14 |
|
|
Sv: Sunnere sjokoladekake og pepperkakedeig?I kaker kan du bruke bananer og eplejuice som søtning, i hvert fall. Halvere sukkermengden i en oppskrift du har fra før og ha oppi en most banan? Jeg bruker også en del ren vanilje, det setter god smak på kaker og gjør dem søtere. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
stressmonster
Hvor mye sunnere da? Havregryn er da ganske lett omsettelige karbohydrater det også. Om jeg er ureflektert eller ikke, så mener jeg at det er tåpelig å skulle gjøre kaker som opprinnelig ikke er ment å være sunne sunne. Da kan man heller lage andre ting.
|
|
|
#16 |
|
saftig
|
Det er ganske spesielt at du hevder at sukker er like sunt som havregryn - det er faktisk på grensen til komisk. Det viser i alle fall at du mangler grunnleggende kunnskaper om ernæring. Jeg syns også det er ganske spesielt at du finner det "tåpelig" å skulle gjøre endringer på en oppskrift som gjør den sunnere. Burde det ikke være opp til hver enkelt å gjøre som en selv lyster? HI spurte om det var noen som hadde en oppskrift med mindre sukker, og hvis du ikke har det så kan du vel heller hoppe over tråden?
|
|
|
#17 |
|
stressmonster
Jeg har da slett ikke påstått at sukker er like sunt som havregryn. Jeg påpekte bare at et produkt ikke bli betydelig sunnere om du bytter ut 20% av sukkeret med havregryn. Det står jeg for.
|
|
|
#19 |
|
stressmonster
Ja, det går an, men det er egentlig ikke poenget.
|
|
|
#20 |
|
Ekvilist
|
Sv: Sunnere sjokoladekake og pepperkakedeig?Vi lagde noen ok speltpepperkaker i fjor. Skal se om jeg finner oppskriften.
|
![]() |
|
|