Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Kaster dere kakedeig?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-11-10, 19:00   #1
amo
Bør lage seg en tittel selv

amo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Kaster dere kakedeig?

Som jeg har tilstått i en annen tråd, så er jeg absolutt ikke noe kjøkkenmenneske.
Det ble en diskusjon på kakemannbaking i dag, og det var en som hadde stekt 19 brett.
Jeg sa som sant var at vi bakte fire brett, fotograferte begivenheten og kastet resten av deigen hvis det var mer igjen. (Viktig å dokumentere i barnas bøker slik at etterkommere kan se hvilken suuuper mamma de hadde).
Jeg fikk en slik tilbake.
Hva gjør dere andre?

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-10, 19:03   #2
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kaster dere kakedeig?

Jeg bruker opp alt, men om vi blir lei legger jeg deigen i plast i kjøleskapet og tar den senere.

Gammel 29-11-10, 19:03   #3
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis du bare skal steke fire brett er det jo bedre å lage en mindre deig, ikke en som er nok til 19 brett.

Jeg pleier ikke kaste kakedeig, men det har hendt jeg har kastet en bitteliten rest av pepperkakedeigen om det har blitt veldig mye mel i den og jeg har vært lei av å kjevle.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-10, 19:04   #4
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Steiker opp hver eneste lille deigbit.
Har jeg først bakt greia skal den jommen meg steikes og spises også!
Jah, jeg kaster ikke de som blir litt brent eller knekker heller. De havner i en kriselagerboks. :gnien:

Gammel 29-11-10, 19:11   #5
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror ikke jeg hadde tenkt på å kaste deig, nei. Jeg hadde nok heller ikke laget så mye deig at det var rom for 19 brett.

Gammel 29-11-10, 19:15   #6
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg gjør som Susse, men så blir deigen liggende så lenge at jeg må kaste den til slutt.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-10, 19:17   #7
Vimsen
"De"

Vimsen sin avatar

Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Steker opp alt. Jeg står som regel alene igjen på slutten. Minsten og jeg. Minsten på 5 (i morgen) skal bli kokk.

Gammel 29-11-10, 19:21   #8
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Klart ikke. Deig kan vel som regel både fryses og oppbevares i kjøleskapet. Cookie-deig er jo GENIALT å rulle ut til en tykk pølse og stappe i fryseren, så kan man bare ta den ut og skjære i skiver og steke når man har lyst på.

Gammel 29-11-10, 19:22   #9
amo

amo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Klart ikke. Deig kan vel som regel både fryses og oppbevares i kjøleskapet.

Med et års holdbarhetstid?

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-10, 19:23   #10
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Aner ikke, kaker og holdbarhet er ikke et issue her i huset.

Gammel 29-11-10, 19:23   #11
Tuneland
grand multipara

Tuneland sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Tuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt likt
Standard

Neh, kakedeig er jo godt å spise mens man baker, så det er ikke et problem i dette huset. (Og ingen har noen gang fått mageproblemer etter deigspisinga heller.)

Gammel 29-11-10, 19:27   #12
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Kaste kakedeig . Jeg lagde oldemor hildurs pepperkakedeig på lørdag og innså plutselig at 1650 gr hvetemel, 500gr sirup, 500gr sukker og 5 dl fløte blir veeeldig mange pepperkaker. Vi putta halve deigen i fryseren. Det skal bli pepperkakehus seinere i desember engang.

Gammel 29-11-10, 19:32   #13
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Selvsagt ikke, vi baker til det er slutt på deigen.

lager heller en mer passe mengde i forhold til tolmodigheten.

Gammel 29-11-10, 19:33   #14
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Nei, vi kaster ikke deig.

Mazungen og jeg har akkurat lekt litt med ferdig pepperkakedeig og glittergele fra Wilton.

Vi er jo ikke så opptatt av å dokumentere bakingen med bilder. Mer opptatt av kosen og morroa enn av å kunne bevise at vi gjorde det.

Blir pepperkakehus senere i desember.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-10, 19:34   #15
Vimsen
"De"

Vimsen sin avatar

Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Nei, vi kaster ikke deig.

Mazungen og jeg har akkurat lekt litt med ferdig pepperkakedeig og glittergele fra Wilton.

Vi er jo ikke så opptatt av å dokumentere bakingen med bilder. Mer opptatt av kosen og morroa enn av å kunne bevise at vi gjorde det.

Blir pepperkakehus senere i desember.

Hjelpe meg så på hugget folk er her i dag da. Jeg synes et er deilig å dokumentere pepperkakebaking, og jukse litt med å dytte mel i ansiktet og slikt. Herlig. Deilige julen!

Gammel 29-11-10, 19:37   #16
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Vimsen, her.

Hjelpe meg så på hugget folk er her i dag da. Jeg synes et er deilig å dokumentere pepperkakebaking, og jukse litt med å dytte mel i ansiktet og slikt. Herlig. Deilige julen!

Jeg er da ikke på hugget, jeg ser bare ikke behov for å dokumentere pepperkakebaking. Jeg er sjeleglad for at jeg synes det er gøy og ikke noe jeg føler jeg må gjøre eller dokumentere. Iallefall ikke gjøre FOR Å dokumenter at vi har gjort det.

Vi tar gjerne bilde av årets pepperkakehus.

Sist redigert av Maz : 29-11-10 kl 19:44.
Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-10, 19:38   #17
Vimsen
"De"

Vimsen sin avatar

Standard

Det er kjempegøy å dokumentere slike tradisjoner. Synes jeg. Det er ikke alltid jeg husker det, da.

Gammel 29-11-10, 19:39   #18
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Selvsagt kaster man ikke deig, like lite som man kaster annen mat som ikke er ødelagt. Stekes det ikke opp der og da, kan det kjøles eller fryses.

Gammel 29-11-10, 19:41   #19
C3PO
Earthling

C3PO sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
C3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Nesten alle julekakeoppskriftene halveres før jeg lager dem. Hvis det er noe deig til overs, så fryses det. Man kaster jo ikke mat med mindre den er dårlig.

C3PO er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-10, 19:43   #20
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis jeg er drittlei av å bake og har fått nok går resten i bosset. Jeg gidder i hvert fall ikke fryse det, det er nok greier i frysen som burde vært kastet først som sist.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:35.