Sv: Hundeeiere!
Vi har cairn terrier hannhund. Den første var en tispe, og hun døde dessverre altfor tidlig, så da vi skulle ha ny hund var det helt klart at det ble samme rasen. Vi valgte dem fordi de ikke røyter (stesønn hadde anlegg for allergi - ikke slått til heldigvis ), de er robuste hunder og de har en liten... vel, de er litt rampete av og til. Vi ble sjarmerte av det, og fikk låne en hannhund midt i puberteten en helg. Han var ikke enkel, men... vi valgte altså å kjøpe en cairn. To ganger på rad.
Det er herlige hunder, relativt lettrente for den som er tålmodig og de har en egenvilje og personlighet som må oppleves. Vi fikk en rolig cairn som vår første hund - og det var et bra valg av oppdretteren. Den vi har nå er alt annet enn rolig, og alt annet enn enkel. Han har passert året og driver fremdeles på med markering inne. Han er (ennå) ingen kosehund - jeg håper det kommer mer i løpet av det neste året - og som rasebeskrivelsen sier så er han veldig selvstendig. Vi elsker ham på grunn og på tross av alle de utfordringene han gir oss.

Opprinnelig lagt inn av kisha, her.
Tredjemann er en engelsk toy terrier som vi overtok for 1 mnd siden. Min mor hadde den, men det ble for mye for henne når vinteren satt inn og det ble glatte veier. Han er lett å ha med å gjøre og en tøffing.
Jeg vil gjerne høre mer om dine erfaringer me drasen. Vi (dvs jeg) vurderer dette som vår hund nr to. Det er enten engelsk toy eller manchester terrier vi skal ha som neste hund. Om ett års tid.
|