Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning

Julebukk

Kultur og underholdning Litteratur, film, tv-serier, kunst, teater, revyer og annen kulturell aktivitet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-12-10, 14:35   #21
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Julebukk

Gikk alltid da jeg var barn - veldig koselig. Fikk godteri, epler og klementiner som takk. Nå (jeg bor urbant på Østlandet) har jeg inntrykk av at få går, Halloween har overtatt.

Gammel 04-12-10, 14:52   #22
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Nå (jeg bor urbant på Østlandet) har jeg inntrykk av at få går, Halloween har overtatt.

Det var ikke julebukk urbant på østlandet på åttitallet heller, så det er ikke Halloween sin feil.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-10, 15:06   #23
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her er det julebukk for alle penga, og det har det vært så lenge jeg kan huske.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-10, 22:13   #24
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Den er vel mer eller mindre utdødd andre steder enn Bergen, og de går vel helst nyttårsbukk. Det har vært mest utbredt på landet, og jeg hadde ikke engang hørt om det før jeg flyttet fra det sentrale østlandet til Oppland på åttitallet. Det var ikke en utbredt tradisjon der heller, men kom kanskje et par stykker.

Vi har titt og ofte hatt besøk av julebukker på Bjerke i Oslo, i alle fall, der vi bodde fram til i fjor. Jeg var også med og gikk julebukk flere ganger som barn, rett utenfor Oslo. Vi kledde oss ikke ut som nisser, men som hva som helst - gjerne hekser e.l., synes jeg å huske fra gamle bilder av oss fra rundt 1980. (Ikke ulikt Halloween, altså! )

Gammel 04-12-10, 22:20   #25
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg bor i Hedmark og her har det vært vanlig i mange år. Julebukk kan man gå i romjula. Barn og voksne kler seg ut, og går fra dør til dør. Barna får gjerne godteri, mens de voksne kan gjerne bli bedt inn på en dram eller to.

Jeg er opprinnelig nordlending, og det var litt sjokkartet for mine foreldre da vi hadde flyttet til Hedmark i 1977. Denne tradisjonen hadde de aldri vært borti og de visste ikke helt hva julebukkene forventet.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-10, 23:32   #26
Ivars_mamma
We weren't born to follow

Ivars_mamma sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Ivars_mamma er litt kulIvars_mamma er litt kul
Standard

Vi gikk julebukk i romjulen da vi var små. Dette var på sørlandet. Vi kledde oss ut, gjerne med nissemaske eller røde kinn og tegnet fregner, nisselue etc og så gikk vi rundt til naboene og fikk godis og klementiner. Kun i romjula. Og så sang vi julesanger.

mimre mimre.

Gammel 04-12-10, 23:39   #27
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I Bergen er gatene fulle av julebukker på nyttårsaften. Utkledd og synger julesanger og får godteri.

Blå er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 05-12-10, 08:33   #28
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Vi gikk i hele romjula da jeg var liten, og det ringte på dørene i ett sett hele ettermiddagene. Men etter at jeg flyttet hjemmefra kan jeg ikke huske å ha fått noe særlig med julebukker på døra. Vi har alltid kledd oss ut som nisser, da.

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-10, 09:31   #29
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Voks opp i ei bygd på Vestlandet. Der gjekk alle barna julebukk i romjula. Det var lov frå 3. juledag og utover, men slutt før nyttårsafta.

Mange vaksne gjekk også. Dei var meir utspekulert - gjekk då berre til folk dei kjende og inviterte seg sjølv inn meir eller mindre. Der kunne dei finne på tull og fjas - rote litt rundt og lage litt styr. I enkelte heimar fekk ein ein dram, før julebukken drog vidare til neste hus.

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-10, 14:38   #30
Effie
wizzzard

Effie sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Blogginnlegg: 1
Effie er populærEffie er populærEffie er populærEffie er populærEffie er populærEffie er populær
Standard

Heime i bygda er julebukk ein velfungerande tradisjon, 2.-3. juledag. Det -må- komme julebukk til alle hus, og julebukken må bli traktert med nøtter, mandariner, sjokolade og brus, ellers blir huset forbanna med jul heile året. Nemlig.

Er stort sett unger mellom 5 og 12 som går julebukk, utkledd i nissemasker. Synger julesanger og blir invitert inn. Tenåringer har ein anna lokal tradisjon, og voksne går julebukk til venner seint på kveld og har gjerne med seg litt voksengodt på innerlomma.

Effie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-10, 15:38   #31
Slettet bruker
Passiv

Standard

Her (Østlandet) kommer det julebukk hvert år. De er utrolig flinke til å synge også.

Svar med sitat
Gammel 05-12-10, 15:46   #32
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg pleide å gå julebukk da jeg var liten. I voksen alder har jeg hatt besøk et par ganger etter her vi bor nå (rett utenfor Oslo), men det er ikke noe vi forventer å få på besøk.

Gammel 05-12-10, 16:09   #33
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Det var ikke julebukk urbant på østlandet på åttitallet heller, så det er ikke Halloween sin feil.

Joda, det var det vel, jeg er oppvokst i Oslo nordøst. Vi gikk alltid julebukk i romjula, kledd ut som nissekoner og nisser og sang julesanger for å få godteri. Men det tradisjonen virker litt utdødd nå, men jeg vet at noen prøver å holde litt liv i det, min søster og flere bekjente med barn skal gå i jula.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-10, 13:55   #34
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg vokste opp urbant på Østlandet, og der var det definitivt julebukk blant barna på 80/90-tallet. Så det varierer nok fra sted til sted. Og jeg har ikke sagt det er Halloween sin feil, men at det tydeligvis er der barna nedlegger innsatsen nå for tiden.

Gammel 08-12-10, 14:00   #35
Bertine
Fullverdig medlem

Bertine sin avatar

Bertine har et hav av muligheter foran seg
Standard

Jeg har bodd i Oslo hele livet, og har aldri vært borti julebukk. Det har aldri kommet noen på døra, og ingen jeg kjenner har gått. Så vil si at i alle fall i denne drabantbyen hvor jeg bor, er det helt dødt. Dessverre, det høres koselig ut.

Bertine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-10, 14:05   #36
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

OK, da har det vært julebukk på Østlandet også, bare ikke på de 18 stedene i Oslo og omegn jeg har bodd.

Jeg vil allikevel påstå at det er mye mer utbredt og vanlig i Hedmark/Oppland-traktene, enn i Oslo/Akershus.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-10, 14:09   #37
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Vi gikk når jeg var liten (sentralt østland), men det har ikke vært noen her de siste åra, og ungene har ikke gått heller. Det var kjempekoselig husker jeg, alle ungene i nabolaget gjorde det når jeg var mindre. Det var vel i romjulen hvis jeg ikke husker feil.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-10, 14:14   #38
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Her (Østlandet) kommer det julebukk hvert år. De er utrolig flinke til å synge også.

Her (annet sted på østlandet) også.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-10, 14:34   #39
steiholt
Nybegynner

Medlem siden: Dec 2010
steiholt har et hav av muligheter foran seg
Tommel opp

Julebukkane kom trettande dag jul og skulle vera med å jaga jula ut av huset. Dei skulle syngje julesangar (blei ofte Musevisa) og så ville dei ha noko godt oppi posane eller ryggsekkane. Fekk julekaker før, men etterkvart blei det godterier, twistbitar eller slikkepinnar, fox , nox og diverse småting. Har til tider vore ganske heftigt, når du bur i eit byggefelt med masse ungar i den rette alderen, kan besøket bli mange. Koseleg inntil ei grense. Det gjeld å førebu seg til slike kveldar med innkjøp av smågodt, for iallfall her eg bur er tradisjonen høgst oppegåande.

steiholt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-10, 14:36   #40
Frøy
I endring

Frøy sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Blogginnlegg: 136
Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Kjenner at jeg elsker vår 12.desember tradisjon mer og mer. Kan nesten ikke vente til søndag med å få besøk av blide og syngende nisser.

Du kan'kke gi Gud, så bare gi faen
Frøy er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
julebukk

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:51.