|
Kultur og underholdning Litteratur, film, tv-serier, kunst, teater, revyer og annen kulturell aktivitet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: JulebukkGikk alltid da jeg var barn - veldig koselig. Fikk godteri, epler og klementiner som takk. Nå (jeg bor urbant på Østlandet) har jeg inntrykk av at få går, Halloween har overtatt.
![]() |
#23 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: JulebukkHer er det julebukk for alle penga, og det har det vært så lenge jeg kan huske. |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
intro
|
![]() Sv: Julebukk
Vi har titt og ofte hatt besøk av julebukker på Bjerke i Oslo, i alle fall, der vi bodde fram til i fjor. Jeg var også med og gikk julebukk flere ganger som barn, rett utenfor Oslo. Vi kledde oss ikke ut som nisser, men som hva som helst - gjerne hekser e.l., synes jeg å huske fra gamle bilder av oss fra rundt 1980. (Ikke ulikt Halloween, altså!
![]() |
![]() |
#25 |
Pauset
|
![]() Sv: JulebukkJeg bor i Hedmark og her har det vært vanlig i mange år. Julebukk kan man gå i romjula. Barn og voksne kler seg ut, og går fra dør til dør. Barna får gjerne godteri, mens de voksne kan gjerne bli bedt inn på en dram eller to. |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
We weren't born to follow
Medlem siden: Aug 2010
![]() ![]() |
![]() Sv: JulebukkVi gikk julebukk i romjulen da vi var små. Dette var på sørlandet. Vi kledde oss ut, gjerne med nissemaske eller røde kinn og tegnet fregner, nisselue etc og så gikk vi rundt til naboene og fikk godis og klementiner. Kun i romjula. Og så sang vi julesanger.
![]() |
#28 |
Prematurmamma
|
![]() Sv: JulebukkVi gikk i hele romjula da jeg var liten, og det ringte på dørene i ett sett hele ettermiddagene. Men etter at jeg flyttet hjemmefra kan jeg ikke huske å ha fått noe særlig med julebukker på døra. Vi har alltid kledd oss ut som nisser, da.
![]() |
![]() |
#29 |
Med tommestokk i veska
Medlem siden: Apr 2007
![]() Sv: JulebukkVoks opp i ei bygd på Vestlandet. Der gjekk alle barna julebukk i romjula. Det var lov frå 3. juledag og utover, men slutt før nyttårsafta. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
wizzzard
|
![]() Sv: JulebukkHeime i bygda er julebukk ein velfungerande tradisjon, 2.-3. juledag. Det -må- komme julebukk til alle hus, og julebukken må bli traktert med nøtter, mandariner, sjokolade og brus, ellers blir huset forbanna med jul heile året. Nemlig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Passiv
|
![]() Sv: JulebukkHer (Østlandet) kommer det julebukk hvert år. De er utrolig flinke til å synge også. |
![]() |
![]() |
#32 |
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: JulebukkJeg pleide å gå julebukk da jeg var liten. I voksen alder har jeg hatt besøk et par ganger etter her vi bor nå (rett utenfor Oslo), men det er ikke noe vi forventer å få på besøk.
![]() |
#33 |
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Joda, det var det vel, jeg er oppvokst i Oslo nordøst. Vi gikk alltid julebukk i romjula, kledd ut som nissekoner og nisser og sang julesanger for å få godteri. Men det tradisjonen virker litt utdødd nå, men jeg vet at noen prøver å holde litt liv i det, min søster og flere bekjente med barn skal gå i jula.
![]() |
#34 |
Unik
![]() |
#35 |
Fullverdig medlem
![]() |
![]() Sv: JulebukkJeg har bodd i Oslo hele livet, og har aldri vært borti julebukk. Det har aldri kommet noen på døra, og ingen jeg kjenner har gått. Så vil si at i alle fall i denne drabantbyen hvor jeg bor, er det helt dødt. Dessverre, det høres koselig ut. |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Glamorøs
|
![]() Sv: JulebukkOK, da har det vært julebukk på Østlandet også, bare ikke på de 18 stedene i Oslo og omegn jeg har bodd.
![]() |
#37 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() Sv: JulebukkVi gikk når jeg var liten (sentralt østland), men det har ikke vært noen her de siste åra, og ungene har ikke gått heller. Det var kjempekoselig husker jeg, alle ungene i nabolaget gjorde det når jeg var mindre. Det var vel i romjulen hvis jeg ikke husker feil. |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Borte
|
Her (annet sted på østlandet) også.
![]() |
#39 |
Nybegynner
Medlem siden: Dec 2010
![]() |
![]() Sv: JulebukkJulebukkane kom trettande dag jul og skulle vera med å jaga jula ut av huset. Dei skulle syngje julesangar (blei ofte Musevisa) og så ville dei ha noko godt oppi posane eller ryggsekkane. Fekk julekaker før, men etterkvart blei det godterier, twistbitar eller slikkepinnar, fox , nox og diverse småting. Har til tider vore ganske heftigt, når du bur i eit byggefelt med masse ungar i den rette alderen, kan besøket bli mange. Koseleg inntil ei grense. Det gjeld å førebu seg til slike kveldar med innkjøp av smågodt, for iallfall her eg bur er tradisjonen høgst oppegåande. |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
I endring
|
![]() Sv: JulebukkKjenner at jeg elsker vår 12.desember tradisjon mer og mer. Kan nesten ikke vente til søndag med å få besøk av blide og syngende nisser.
![]() |
Emneord |
julebukk |
|
|