Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Ribbe

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-11-10, 19:22   #1
dea
Superaktiv
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 310
dea er litt kul
Standard

Ribbe

I år skal jeg arragnere julaften for første gang. Jeg har aldri laget ribbe før. Kan noen fortelle meg hvordan? Jeg har kjøpt en liten ribbe nå jeg tenkte jeg skulle prøve meg på om ikke så lenge.
Hva pleier dere å ha til?
Surkål, lager dere det selv eller kjøper ferdig i poser?

dea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-10, 19:31   #2
Primrose
nju nja njo
 
Primrose sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 5.739
Blogginnlegg: 16
Primrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ribbe

Jeg vet at de gjennomgår ribbelaging på nrk på kvelden lille julaften. Vi har laget de to siste årene og har notert flittig sammen med Ingrid Espelid. Kan se om jeg finner notatene mine senere.

Vi pleier å ha poteter, rødkål og surkål til. Og medisterkaker og julepølse. Kjøper surkålen i poser. Laget rødkål fra bunn en gang, men det ble for mye jobb for meg som ikke er kjempeinteressert i matlaging.

__________________
Life isn't about waiting for the storm to pass. It's about learning to dance in the rain.
Primrose er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-10, 19:39   #3
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ribbe

Jeg gjør som følger:
Jeg bruker tynnribbe. Denne tar jeg opp fra fryseren 20 desember. Legger den i kjøleskapet. 22. desember tar jeg den ut - ruter den med en tapetkniv, har på salt og pepper, stikker inn noen nellikspiker og "pakker" den inn i løvtynn ingefær (fersk). Pakker den inn i alufolie og lar den ligge i kjøleskapet til 24. desember. Hvordan du steker ribba finner du på www.matprat.no. Jeg liker best langtidsstekt kjøtt, så jeg går gjerne ned litt på temperaturen og lar heller ribba ligge inne en time ekstra, syntes den blir mer saftig på den måten.

Jeg liker best hjemmelaget surkål. Og det er noe med å ha lukten i huset på julaften.
Så jeg starter med den kl 09 ca. og lar den småputre på ovenen hele dagen.

Vi har ribbe, julepølse, medisterkaker, surkål og poteter. Som tilbehør har vi rørt tyttebærsyltetøy, lefser og sylteagurk.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-10, 19:41   #4
Camomilla
Wooohhoooooo
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.176
Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ribbe

Jeg kjøpte for noen år siden boken Jul av Ingrid Espelid Hovig, helt genial bok.
Alt jeg lurer på står forklart. Jeg bruker tynnribbe og salter og peprer den en gang kvelden i forveien og en gang på morran.
Surkålen lager jeg selv, samme med mideisterkakene. Bruker mandelpoteter.

Pappa ga meg en gang tips om hvordan jeg skulle få svoren sprø uten å måtte sette på grillen. Jeg koker opp ca 1 liter vann mere eller mindre, blander det ut med en dæsj salt. Hver halve time så åpner jeg ovnen og pensler svoren med blandingen. Blir så bra!
Lykke til.

__________________
Propellen januar 2005
Camomilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-10, 19:42   #5
M@M
Erfaren
 
M@M sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: østlandet
Innlegg: 844
M@M er populærM@M er populærM@M er populær
Standard

Sv: Ribbe

Det er ikke så hokus pokus som alle mener. Vi bruker matprat sin "oppskrift", og det har alltid blitt stor suksess. Jeg lager medisterkaker (matprat), svigermor lager med hjemmelaget surkål og vi steker julepølse. Noen år har vi hatt kokte grønsaker i tillegg fordi ikke alle liker surkål. Serveres med stekesjy.

Lykke til!

__________________
Mammaen til supergutt 2003
Drømmer om lillebrøster, men det tar visst sin tid..
M@M er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-10, 19:58   #6
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ribbe

Jeg har også brukt Matprat sin oppskrift oppfor her. Laget Hellstrøm sin ribbe i går, og svoren ble skikkelig seig. Jeg spiser ikke hud (svor) så for meg er det ett fett hvordan svoren blir, men siden andre liker den sprø så fortsetter jeg å bruke Matprat sin fremgangsmåte. Den blir alltid bra.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-10, 20:02   #7
Camomilla
Wooohhoooooo
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.176
Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ribbe

Jeg flira litt forrige helg da vi hadde prøvejul med ribbe.
I boken fra Ingrid sto det om sausen:
Lag sausen slik og så - her er det da oppskrift- så står det helt til slutt, sil sausen hvis det blir klumper Helt genialt.

__________________
Propellen januar 2005
Camomilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-10, 20:02   #8
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Ribbe

Jeg bruker også matprat sin oppskrift. Det blir perfekt resultat hver gang.

  Svar med sitat
Gammel 23-11-10, 20:05   #9
hildeje
Superaktiv
 
hildeje sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 407
hildeje er litt kulhildeje er litt kul
Standard

Sv: Ribbe

HER får du perfekt ribbe, har fulgt dette hvert år og resultatet har blitt perfekt

hildeje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-10, 20:08   #10
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.915
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ribbe

Vi har servert ribbe mange ganger, og Matprat sin fremgangsmåte har ikke sviktet.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-10, 20:54   #11
Marit K
Carve canem
 
Marit K sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Innlegg: 6.446
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ribbe

Ribbe er ikke noe hokus-pokus altså.
2 dager før steking må ribba rutes, og krydres godt. Svoren bør saltes veldig godt, og gjerne mye mer enn du skulle tro. 2-3 ss salt bruker jeg.
Total steketid er 2-2 1/2 time for tynnribbe. For familieribbe må du beregne ca en time ekstra.
Sett ovnen på 225 grader. Legg ribba på rist (over ei langpanne), og ha en klump med folie under kjøttet slik at det blir litt høyere på midten. Da renner fettet lettere av. Ha litt vann i langpanna, legg folie over*, og sett i ovnen i ca 45- 60 minutter.
Ta så av folien, og sett ribba tilbake i ovnen på 175 grader. Den siste halvtimen kan temperaturen økes til 200 grader for å få svoren ekstra sprø.

* Folien kan sette seg fast i svoren under damping, og da følger den med når man tar folien av. Det jeg har prøvd er å stikke en liten trepinne (tannpirker el.l) i hvert av hjørnene på ribba før jeg legger over folien. Da slipper man dette problemet.

Lykke til!

__________________
I et moderne massesamfunn burde det være like selvfølgelig å lese for sine barn
som det er å pusse tennene deres -Jostein Gaarder

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-10, 08:43   #12
Ma Dalton
Hupp!
 
Ma Dalton sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 243
Ma Dalton er litt kul
Standard

Sv: Ribbe

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg har også brukt Matprat sin oppskrift oppfor her. Laget Hellstrøm sin ribbe i går, og svoren ble skikkelig seig. Jeg spiser ikke hud (svor) så for meg er det ett fett hvordan svoren blir, men siden andre liker den sprø så fortsetter jeg å bruke Matprat sin fremgangsmåte. Den blir alltid bra.

Enig i den. Jeg likte smaken på Hellstrøm sin ribbe, men svoren ble ikke sprø nok. Jeg skjønner ikke helt prinsippet med at svoren skal bli sprø når man øser over kraft/væske så ofte....

Ma Dalton er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 24-11-10, 09:57   #13
Oslo_fan
Nybegynner
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 10
Oslo_fan har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Ribbe

En annen måte å lage mat ribben på er å dele ribbeen for ca 6 deler. Setter den i en gryte. Har vannet som dekker
halvveis opp. Salt og pepper, ganske mye.
Kok med lokket på til ribbeina er helt kokt. Ta av lokket og ha hvitløk. Kok vannet nå når lokket er borte.
Til slutt begynner å koke ribben i potten. Stek til strimlene er en fin bruning.
Det vil være en forferdelig mye fett i pannen. Det bruker ikke jag, men du kan bruke en del av den til en saus senere hvis du ønsker det.
Det smaker, jeg lover

Oslo_fan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-10, 10:03   #14
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.930
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ribbe

Jeg har test stekt et par ribber allerede. Den siste jeg laget ble veldig godt og jeg kommer til å steke den på denne måten på julaften. Mulig jeg tester å pensle på vann som Camomilla beskriver over. Svoren ble god og sprø, men jeg måtte grille den helt på slutten og det er litt skummelt synes jeg. Det er så fort gjort at det blir feil, og det er kjedelig rett før maten skal serveres. Jeg brukte Benzo sin oppskrift sist på langstekt ribbe, og den ble kjempegod:

Opprinnelig lagt inn av Benzo, her.

Langstekt ribbe
Rut opp og stell ribba som vanlig. Stek den først 4 timer på 140-150 grader, så to timer på 90-100 grader, deretter ut m ribba, strø svoren med salt pepper og brunt sukker (kan sløyfes).

Ovnen på 200 varmluft inn med ribba,pass på, la den stå til svoren bobler ca 10-15 min. Ferdig.

Ribba må saltes og peppres 2 døgn før steking og ligge i kjøleskapet. Jeg bestiller fersk ribbe på butikken som jeg henter den dagen den skal kryddres. Må huske å bestille ribbe nå så jeg står på liste. Det er rift om å få fersk ribbe akkurat 2-3 dager før julaften.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-10, 10:06   #15
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.820
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ribbe

Jeg har vel og merke ikke ribbe på julaften, derved muligens litt senkede skuldre for resultatet, men jeg har virkelig aldri sett på dette som noe big deal, jeg bare gjør "sånn som mamma har lært meg" = heftet fra opplysningskontoret for kjøtt= matprat.no og godt blir det.

Jeg jukser glatt med posesurkål da, jeg spiser det ikke, og mannen er fornøyd med det. Og som sagt, vi har det ikke på julaften. (Og jeg lager ikke mat julaften uansett, gleder meg litt til det da, når det engang blir aktuelt! lage jul hjemme!)

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 05-12-10, 09:31   #16
dea
Superaktiv
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 310
dea er litt kul
Standard

Sv: Ribbe

Prøvelaginga av ribba gik veldig bra. Jeg fulgte matprat sin oppskrift siden vi ikke har varmluft. Men så kom et problem til. Det var ikke så mye ribbefett i langpanna da ribba var ferdig. Det holdt nå siden vi bare var 1 (som spiser det), men vi blir fler på julaften. Jeg har laget en saus ved siden av siden jeg ikke spiser fettet, men det gjør de andre som kommer. Hvordan får jeg mer?

dea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-10, 13:09   #17
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.820
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ribbe

Litt mer vann, etterfyll evt med mer vann underveis om det "forsvinner".

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 05-12-10, 13:16   #18
Estrella
♥ ♥ ♥
 
Estrella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 9.812
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ribbe

*følgermed*

__________________
Estrella og gutta.

Storebror f. 1998 og minstemann f.2002 - d.2004
Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-10, 13:24   #19
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.555
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ribbe

Her får du masse steke-ribbe-tips, så det trenger du vel ikke mer av.
Ellers spør du om hva vi har som tilbehør:
Jeg spiser:
Rødkål
Surkål
(vi lager ikke selv)
Rosenkål (bare én på fatet for syns skyld. Det smaker jo høgg )
og Potet da.
(ikke ribbefett eller saus)

Sambo bruker tyttebær og erterstuing i tillegg, eller istedet for det jeg vil ha.

Svigermor bruker gjerne kålrabistappe , for det bruker hun til pinnekjøttet som gjerne spises dagen før eller etter ribben. (så da lager hun dobbel dose)

Svigerbestemor vil bare ha ribbe og potet og brun saus

Mine foreldre vil ha ribbefett



Og om man ikke er avholds vil man gjerne ha øl og akevitt til ribba.

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:09.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no