|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
I menneskeham
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Placeboeffekten - kan vi diskutere den?
Hm... Var det noen av artiklene som er med i dette reviewet her?
![]() |
![]() |
#22 |
Mother of Dragons
|
Enten så er det jeg som ikke skjønner hva du skriver her, eller så er det du som ikke helt har fått med deg hva placeboeffekt er. For placeboeffekt er hele sekkegreia som rapporteres av hva folk opplever av å få en medisin/være med i en studie/hva som helst. Og placeboeffekten er jo forskjellig fra studie til studie, f.eks om en av de som driver studien er veldig tillitvekkende, så kommer samtlige som er med i studien til å ha en placeboeffekt. Husk at de som får et virkestoff også opplever placeboeffekt, og for å vite hvor virksomt stoffet er så må man trekke fra hva som er placeboeffekt, og eneste måte å vite det på er å sammenligne med den gruppen som ikke fikk virkestoff. Om begge gruppene opplever fantastisk bedring, og at det er likt i begge gruppene, så er konklusjonen at medisinen ikke virker.
![]() |
#23 |
Pauset
|
![]() Sv: Placeboeffekten - kan vi diskutere den?Jeg tenker også på hypnose der man kan lure folk til å gjøre mye rart. Hvordan er det mulig? De lurer vel hjernen på et vis? Folk slutter jo å røyke etter hypnose også. |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: Placeboeffekten - kan vi diskutere den?Et annet aspekt ved alternativ behandling som det er lite fokus på er jo også at det gir en verdig vei ut av en sykdom.
![]() |
#25 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Placeboeffekten - kan vi diskutere den?Hypnose er vel ikke å lure folk til å gjøre mye rart, den som er hypnotisert kan meget godt si i fra at hun eller han ikke vil være med på det som skal gjøres. |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
5barns mamma
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Placeboeffekten - kan vi diskutere den?Jeg tror på Placebo, egentlig ganske mye. Men jeg tror også på mennesket evne til å selv bearbeide en sykdom på et placebo vis uten for mye medisiner. Altså jeg tror at eks: En eldre sliten dame med et negativt syn på livet som syns ting ofte er slitsomme og ikke har så mye ork eller lyst vil merke en sykdom mye sterkere enn en eldre dame som har et positivt syn på livet, ser ikke hindringer og er sprudlende og fornøyd. Denne personen tror jeg ikke vil merke sykdommen like hardt som den andre. Hun tror jeg vil få en lettere overgang før medisinene eventuelt kommer inn i bilde. Der tror jeg placebo evnen til hjernen slår inn. Rotete forklart men.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
I menneskeham
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det synes jeg var et veldig bra poeng som jeg ikke har tenkt over før. Hm.
![]() |
![]() |
|
|