Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Placeboeffekten - kan vi diskutere den?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-12-10, 23:29   #21
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Sv: Placeboeffekten - kan vi diskutere den?

Opprinnelig lagt inn av Mindy Macready, her.

Ulvefar - undersøkelsene om placebo og blodtrykkmedisin var også fra PubMed, men det spørs om jeg er dreven nok til å finne dem igjen. Men det var altså en markant nedgang i blodtrykket hos pasienter som fikk juksemedisin.

Hm... Var det noen av artiklene som er med i dette reviewet her?

Jeg kjenner jeg i grunnen er skepitsk til forskning til placeboeffekten, for jeg kjenner alt for mange som har blitt bedre av alternativ behandling. Og om det ikke skyldes placeboeffekt så må det være virkelig effekt. Og DET sliter jeg mer med å tro på.

Vel, det er flere muligheter... Se reviewet:

Vedlagte filer
Filtype: pdf annurev.psych.59.113006.095941[1].pdf (2,28 MB, 2 visninger)

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-10, 23:29   #22
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Selvfølgelig ikke like stor som for dem som fikk medisin, men likevel "uforklarlig" sånn utover placeboeffekt.

Enten så er det jeg som ikke skjønner hva du skriver her, eller så er det du som ikke helt har fått med deg hva placeboeffekt er. For placeboeffekt er hele sekkegreia som rapporteres av hva folk opplever av å få en medisin/være med i en studie/hva som helst. Og placeboeffekten er jo forskjellig fra studie til studie, f.eks om en av de som driver studien er veldig tillitvekkende, så kommer samtlige som er med i studien til å ha en placeboeffekt. Husk at de som får et virkestoff også opplever placeboeffekt, og for å vite hvor virksomt stoffet er så må man trekke fra hva som er placeboeffekt, og eneste måte å vite det på er å sammenligne med den gruppen som ikke fikk virkestoff. Om begge gruppene opplever fantastisk bedring, og at det er likt i begge gruppene, så er konklusjonen at medisinen ikke virker.

Gammel 07-12-10, 23:30   #23
Jessica
Pauset

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg tenker også på hypnose der man kan lure folk til å gjøre mye rart. Hvordan er det mulig? De lurer vel hjernen på et vis? Folk slutter jo å røyke etter hypnose også.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-10, 23:36   #24
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Et annet aspekt ved alternativ behandling som det er lite fokus på er jo også at det gir en verdig vei ut av en sykdom.

F.eks om man da har hatt sykdom hvor årsaken er komplisert, flere årsaker eller at årsaken er psykisk, la oss si postraumatisk stress etter overgrep eller krigshandlinger eller noe sånt. Nå vil jo de som har slike plager og som er åpne for at årsaken ikke er rent fysisk komme seg raskere enn de som insisterer på at det er en totalt ren fysisk årsak, som Gulf syndrom hvor det er foreslått at det er nervegasser etc som har forårsaket det.

Men om man da har hatt lammelser, blindhet, slitenhet whatever og tiden har gått og man egentlig har fått bearbeidet og kommet seg og er klar for å gå ut i livet, hva kan man gjøre? Bare plutselig melde seg på arbeid? Det er jo ingen som gjør det, da er det faktisk en viktig (og jeg mener at det er kanskje hovedargumentet for å beholde noe alternativmedisin) og verdighetsbevarende måte å komme seg ut av det på. Man går til en healer eller får fjernet amalgam eller noe og så Voila så er man bra. Mirakel! Men greia er likemye det at den som var syk har kommet seg og var klar for å delta i livet igjen.

Gammel 07-12-10, 23:37   #25
Pelen
Bør lage seg en tittel selv

Pelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hypnose er vel ikke å lure folk til å gjøre mye rart, den som er hypnotisert kan meget godt si i fra at hun eller han ikke vil være med på det som skal gjøres.

Å slutte å røyke etter hypnose er nok mye placebo, kan jeg tenke meg, men samtidig jobber man vel mye med endret tankemønster.

Placeboeffekten er veldig interessant og jeg tror at jeg skal ta en diskusjon med noen som står meg veldig nær og som kan mye om dette. Det var en god stund siden vi snakket om det.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-10, 23:38   #26
Jeanett
5barns mamma

Jeanett sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Jeanett er populærJeanett er populærJeanett er populær
Standard

Jeg tror på Placebo, egentlig ganske mye. Men jeg tror også på mennesket evne til å selv bearbeide en sykdom på et placebo vis uten for mye medisiner. Altså jeg tror at eks: En eldre sliten dame med et negativt syn på livet som syns ting ofte er slitsomme og ikke har så mye ork eller lyst vil merke en sykdom mye sterkere enn en eldre dame som har et positivt syn på livet, ser ikke hindringer og er sprudlende og fornøyd. Denne personen tror jeg ikke vil merke sykdommen like hardt som den andre. Hun tror jeg vil få en lettere overgang før medisinene eventuelt kommer inn i bilde. Der tror jeg placebo evnen til hjernen slår inn. Rotete forklart men..

Jeanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-10, 23:42   #27
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jeg som skriver så klønete at du ikke forstår meg, esme.

Gammel 07-12-10, 23:54   #28
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Et annet aspekt ved alternativ behandling som det er lite fokus på er jo også at det gir en verdig vei ut av en sykdom. (...) Man går til en healer eller får fjernet amalgam eller noe og så Voila så er man bra. Mirakel! Men greia er likemye det at den som var syk har kommet seg og var klar for å delta i livet igjen.

Det synes jeg var et veldig bra poeng som jeg ikke har tenkt over før. Hm.

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:46.