|
Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#161 |
Textrovert
|
![]() Sv: Kolakaker/Colakaker?Deigen min flyter også veldig utover, og pinnene blir ikke kjempetykke, altså. Men de skal ikke være så flate at det ikke er noe seighet i dem.
![]() |
#162 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Kolakaker/Colakaker?Mine ble et par cm tykke tror jeg, de blir sikkert litt tykkere når man bare lager to stenger. Men det var altså såå godt, venninna mi som var på besøk ville ha oppskriften og var himmelfallen, det samme var kollegene mine på jobb. Dette er de beste småkakene ever, og de eneste jeg faktisk kan sitte og momse på utover kvelden, for jeg (ja tro det eller ei) er virkelig ikke noen kakemoms. Jeg elsker å bake og liker jo å smake på verket (det holder med en smak), men jeg gir som regel alt bort. Unntatt disse.
![]() |
#163 |
Opp og fram, - framover
Medlem siden: Oct 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Kolakaker/Colakaker?Er Karamellkakene bedre enn Kolakakene? |
![]() |
![]() |
![]() |
#164 |
Nymotens gammeldags
![]() Sv: Kolakaker/Colakaker?Er ikke det det samme da?
![]() |
#165 |
På (opp?)tur
|
![]() Sv: Kolakaker/Colakaker?Lagde på fredag, må lage flere i dag. Ble litt mye stekt, kantene ble mørke og de ble ikke seige. Skal steke de kortere og ikke dele opp deigen denne gangen, tenkte jeg. Bare bre alt utover ett brett og ha det inne 10-12 minutter.
![]() |
#166 |
Opp og fram, - framover
![]() Sv: Kolakaker/Colakaker?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#167 |
Nymotens gammeldags
![]() Sv: Kolakaker/Colakaker?Aha. Jeg tror egentlig det er samme greia bare med ørlite forskjell i ingrediensene altså. Man smaker ikke forskjell på natron og bakepulver, og i noen er det 1-2 ss sirup mens i denne er det mye mer.
![]() |
#168 |
Opp og fram, - framover
|
![]() |
![]() |
![]() |
#169 |
Brenner seg ut
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Midt i landet
![]() |
![]() Sv: Kolakaker/Colakaker?Her i huset er karamellkaker favoritten. Lagde etter begge oppskriftene et år, alle fem i familien var enige om at karamellkaker var bedre enn kolakaker. De smakte ikke helt likt selv om oppskriftene ligner. Viktig å ikke steke de for lenge da....
![]() |
#170 |
Blekksprut
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Kolakaker/Colakaker?Nå har jeg lagd en porsjon og stekt den som 1 stor "kake" - type avlang og bred "stang". Milde himmel for en kake! Stekte den på 175c i 15min og resultatet er helt ubeskrivelig! Litt crunchy og veeeldig god og seig. Og så slipper jeg alle de litt harde kantene ved å gjøre det slik. Har allerede spist opp forrige ladning som jeg lagde i forrige uke, og som ble etter min smak altfor hard (tror det har med for sterk varme i allefall i ovnen min og at stenger har så mange "kanter"). Forsøkte en vri i dag, og det ble intet mindre enn knallgodt (og fryktelig lettvint da)! |
![]() |
![]() |
![]() |
#171 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Kolakaker/Colakaker?Har laget et brett med kaker nå...uten gluten og med melkefritt smør. Strødde noen av kakene med perlesukker og hakkede mandler... nam nam!!
![]() |
#172 |
Nymotens gammeldags
Hvilken oppskrift brukte du på karamellkaker da?
![]() |
#173 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Kolakaker/Colakaker?Laget disse i går, men må lage ny i morgen......De ble helt perfekt, litt sprø utenpå og seig inni. Jeg skulle ha dem for å bytte med noen venninner i andre kaker, men det gikk jo ikke når mannen spiste opp nesten alt.(OK, jeg var bort på dem jeg også. |
![]() |
![]() |
![]() |
#174 |
Brenner seg ut
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Midt i landet
![]() |
Denne: 200 g smør
![]() |
#175 |
Nymotens gammeldags
![]() Sv: Kolakaker/Colakaker?Det er mer mel i den ja.
![]() |
#177 |
Hupp!
Medlem siden: Sep 2007
![]() |
![]() Sv: Kolakaker/Colakaker?Må bare poste min familieoppskrift på disse kakene. Hos oss kaller vi de Kolapinner. Jeg har ikke prøvd Divine eller andres oppskrift her, *skal bake mer etter flytting*, men dette er det jeg har vokst opp med. Men er ikke fremmed for å prøve andre varianter altså.. Og er generelt litt svak for kjeks med seig kjerne. |
![]() |
![]() |
![]() |
#178 |
Snikende Ullteppe
Medlem siden: Nov 2007
![]() Sv: Kolakaker/Colakaker?Jeg prøvde meg på disse i går. Uten å ha lest annet enn oppskriften. Deigen var selvsagt kul umulig å kjevle så i rent raseri havnet deigen i kjøleskapet. Kom på den nå for en time siden og tenkte at jeg fikk da prøve. Nå var konsistensen mer som marsipan så jeg klarte å kjevle ut. Den este opp i ovnen og poffet ned med en gang jeg tok de ut av ovnen. Så nå er de supertynne, men fremdeles - seige og veldig gode.
![]() |
#179 |
Nymotens gammeldags
![]() Sv: Kolakaker/Colakaker?Kjevle? Jeg kjevler ikke, deigen er altfor klissete til det. Jeg knar den utover bakepapiret med fingrene.
![]() |
#180 |
Erfaren
Medlem siden: Nov 2007
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Kolakaker/Colakaker?Har noen spørsmål ang denne oppskriften...Tenåringen laget disse kolakakene her en dag, jeg var ikke hjemme, og hun ringte meg lettere fortvilet; Deigen bare rant utover og nedover brettet inni ovnen. Når de var ferdigstekt, oppskjært ov avkjølt ble de jo steinharde! |
![]() |
![]() |
![]() |
Emneord |
himmelske julekaker, syndig lykke |
|
|