Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Oppskrifter uten mel/gluten, melk, egg og sukker

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-11-10, 12:04   #1
gnuri
Fru Jacobsen

gnuri sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Oppskrifter uten mel/gluten, melk, egg og sukker

En venninne av meg trenger slike oppskrifter, da hun nettop har fått beskjed om at hun ikke tåler noe av dette. Noen som kan hjelpe?
Kan være oppskrifter på alt mulig, da hun ikke har noe.

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-10, 09:20   #2
elle
Aktiv

elle sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
elle er litt kul
Standard

Sv: Oppskrifter uten mel/gluten, melk, egg og sukker

Har gått på en sånn diett i tre uker nå, fins ganske mange oppskrifter på nett.
Trines matblogg har mange gode oppskrifter, som enkelt også kan tilpasses. Mange gode retter der med både fisk og kylling:-).
Til frokost er hirsegrøt med rismelk, litt frukt og kanel på toppen ett greit alternativ.
Grønnsaksbuljong uten gjær og sukker finnes på velassorterte matvarebutikker og helsekost. Da får hun laget grønnsakssupper, lapskaus etc.
Så kan bøkene til en kjernesunn familie anbefales:-)
Må rett og slett tenke litt alternativt og omstille seg:-)

elle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-10, 09:42   #3
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Tåler ho glutenfritt havregryn, eller er det korn/mjøl generelt ho ikkje tåler?

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-10, 09:43   #4
gnuri
Fru Jacobsen

gnuri sin avatar

gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Re: Oppskrifter uten mel/gluten, melk, egg og sukker

Jeg er ikke helt sikker..Hvis du har noen oppskrifter, så kan jeg evnt sende de til henne, så får hun se om det går..

Gammel 25-11-10, 09:57   #5
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Dersom dette er heilt nytt, tippar eg at ho skal holde seg unna havregryn sånn i starten i alle fall. Dei aller fleste cøliakere brukar havregryn (dei som er garantert glutenfrie, vanlig havregryn blir forrurensa i møllene eller på åkrane).

Nei, eg tenkte ikkje på noko meir avansert enn gammeldags vassgraut eg da , dvs havregryn kokt i vatn, med litt salt. Det hjelper på smaken å ha i melk, men i hennar tilfelle må ho jo bruke f.eks rismelk.

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-10, 10:00   #6
gnuri
Fru Jacobsen

gnuri sin avatar

Standard

Re: Oppskrifter uten mel/gluten, melk, egg og sukker

Ja skal tipse henne om det...

Gammel 28-11-10, 21:31   #7
kamp
ASD

Medlem siden: Mar 2010
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

www.scdandme.com - Ingenting sukker, melk, gluten. Noen få inneholder egg.
www.plener.no/kokebok.htm - Ingenting sukker, melk eller gluten. Noen få med egg men de er merket tydelig.

kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-10, 22:31   #8
Nip
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Oct 2010
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Carobkuler

mintkuler

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-10, 23:11   #9
Garbella
Til tider hjulbeint

Garbella sin avatar

Blogginnlegg: 45
Garbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt likt
Standard

www.allergikokken.no

Garbella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-10, 23:16   #10
Ying
Kor e alle helter hen?

Ying sin avatar

Medlem siden: May 2007
Hvor: midt i bakken
Ying imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Søren og . Vi kastet alt vi hadde fra Haukeland i forrige uke. Typisk.

Ying er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-10, 14:16   #11
ingling

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Jeg har en del oppskrifter i bloggen min. Ikke alle er uten alt, men oppskriftene er tagget med hva de er uten. Jeg har akkurat de samme begrensningene (selv om jeg tåler mer nå), så jeg har drevet med dette i et par år nå. Allergikokken er grei, Min mat-CDen er enda bedre. Den koster jo litt, men er veldig fin til standardoppskrifter. Ellers er det bare å ta kontakt hvis du / dere lurer på noe!

ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-10, 14:21   #12
kamp
ASD

kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av ingling, her.

Jeg har en del oppskrifter i bloggen min. Ikke alle er uten alt, men oppskriftene er tagget med hva de er uten. Jeg har akkurat de samme begrensningene (selv om jeg tåler mer nå), så jeg har drevet med dette i et par år nå. Allergikokken er grei, Min mat-CDen er enda bedre. Den koster jo litt, men er veldig fin til standardoppskrifter. Ellers er det bare å ta kontakt hvis du / dere lurer på noe!

Ang den cd´n bruker ikke den soya som erstatning for mye?

Gammel 30-11-10, 14:36   #13
ingling

ingling sin avatar

ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av kamp, her.

Ang den cd´n bruker ikke den soya som erstatning for mye?

Ikke hvis en haker av for at en ikke skal ha soya. Her var det uansett snakk om uten mel/gluten, melk, egg og sukker. Jeg erstatter vanligvis med ris- eller havremelk avhengig av hvilken type mat jeg skal lage.

ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-10, 22:01   #14
kamp
ASD

Standard

Ikke hvis en haker av for at en ikke skal ha soya. Her var det uansett snakk om uten mel/gluten, melk, egg og sukker. Jeg erstatter vanligvis med ris- eller havremelk avhengig av hvilken type mat jeg skal lage.

Det er jo bra (siden soya ikke er bra...)

Nå har det også kommet risfløte på markedet som man kan bruke istede for erlet

Gammel 09-12-10, 11:26   #15
ingling

ingling sin avatar

Standard

Er soya ikke bra? Det er vel mange som ikke tåler det, men det er ikke dårlig per def vel?

Gammel 09-12-10, 11:26   #16
ingling

ingling sin avatar

Standard

Jeg bruker forresten havrefløte, har aldri hatt Erlet i hus.

Gammel 12-12-10, 22:21   #17
kamp
ASD

Standard

Er soya ikke bra? Det er vel mange som ikke tåler det, men det er ikke dårlig per def vel?

Soya er ikke bra. Søk på the danger of soy så forstår du hva jeg mener

Litt soya gjør ikke stor skade men med stadig inntak av ufermentert soya slik som melk, ost og yoghurt så påvirker det hormon balanse, sotffskifte o.l er veldig høyt i goitroger o.l.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:16.