Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Åpen kjøkkenløsning, fordeler og ulemper

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-12-10, 08:34   #21
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Åpen kjøkkenløsning, fordeler og ulemper

Jeg har total fettfobi, og jeg har aldri fått fett på noe det ikke skal være fett på.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-10, 08:35   #22
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Jeg er veldig glad i vår lukkede løsning, men nå har vi både stort kjøkken med egen spiseplasss og stor stue med spisestue. Kjøkkenet har også glassdør rett inn i stuen, ved TV-kroken, så det er innsyn - om enn ikke mot den mest rotete delen når det er som verst og praten går lett med gjester ved anledning ++ Føler vi har minst like god kontroll på ungene ved matlaging og slike ting med vår løsning som med evt. åpen. Jeg synes også belysning er et viktig poeng - det kan man jo selvsagt gjøre veldig fint, men det blir ikke like "stuekoselig" med kjøkkenlys rett på sofakroken altså, okke som egentlig, synes jeg. Funker med rom i vinkel, som en L, men ikke ellers synes jeg.

Gammel 15-12-10, 09:35   #23
Slettet bruker
Passiv

Standard

Du får noen helt brutalt gode kullfiltervifter som fikser problemet med fett. Ikke alle som bråker like ille heller.

Svar med sitat
Gammel 15-12-10, 09:41   #24
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Godt å vite at kullfilterutviklingen har gått fremover. Jeg grubler veldig på argumentene om bråk, og at stor stue blir liten stue. Om vi kan rive veggen mellom rommet der kjøkkenet er nå og stuen så kan det kanskje hjelpe litt. Men jeg tror det er en av hjerteveggene, og da går det jo ikke.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-10, 09:43   #25
Slettet bruker
Passiv

Standard

Kan de ikke sette inn en sånn der sak som tar over bæringen da? Hva det nå heter?

Svar med sitat
Gammel 15-12-10, 10:01   #26
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Absalone, her.

Jeg er veldig glad i vår lukkede løsning, men nå har vi både stort kjøkken med egen spiseplasss og stor stue med spisestue. Kjøkkenet har også glassdør rett inn i stuen, ved TV-kroken, så det er innsyn - om enn ikke mot den mest rotete delen når det er som verst og praten går lett med gjester ved anledning ++ Føler vi har minst like god kontroll på ungene ved matlaging og slike ting med vår løsning som med evt. åpen. Jeg synes også belysning er et viktig poeng - det kan man jo selvsagt gjøre veldig fint, men det blir ikke like "stuekoselig" med kjøkkenlys rett på sofakroken altså, okke som egentlig, synes jeg. Funker med rom i vinkel, som en L, men ikke ellers synes jeg.

Hva er kjøkkenlys?

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-10, 10:09   #27
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Kan de ikke sette inn en sånn der sak som tar over bæringen da? Hva det nå heter?

Jo, det kan hende. Men da blir det med en gang en større og mer komplisert affære.

Gammel 15-12-10, 14:55   #28
Frost
Bør lage seg en tittel selv

Frost sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Tromsø
Frost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg synes også åpen kjøkkenløsning var praktisk når man hadde små barn. Nå vil jeg bare ha den bort.

Sist redigert av Frost : 15-12-10 kl 23:53.
Frost er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-10, 15:03   #29
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Dere som vil ha den bort med større barn, kan dere utdype litt? VI har jo i og for seg ikke et veldig lite barn, så for oss har det ikke noe med å kune holde utkikk, men fordi den som lager mat blir så isolert fra resten av familien. Hvis vi flytter kjøkkenet får vi frigjort et rom til kontor, håndarbeid og lek.

Men samtidig så er jeg litt usikker, for det kan jo være greit å isolere seg litt også.

Gammel 16-12-10, 22:42   #30
Elastica
Aktiv

Elastica sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Elastica er litt kul
Standard

I huset vårt har vi delvis åpen kjøkkenløsning, men jeg vurderer faktisk å flytte kjøkkenet ut i stua likevel - slik at det blir ett stort allrom. Det gamle kjøkkenet skal da brukes til kontor/grovkjøkken.

Jeg har tenkt masse på fordeler og ulemper ved åpen kjøkkenløsning, og har funnet ut at det først og fremst dreier seg om hva man selv liker og hvordan man er.

Mange kvier seg for åpen løsning på grunn av bråk, fett, rot, osv. Om man imidlertid er en ryddig person og det ikke er så farlig med eventuelt bråk eller rot, hadde jeg foretrukket åpen løsning, uten tvil. Vi har helt åpen løsning på hytta, og det er ingenting som er så koselig som å ha tilgang til resten av familien mens man er på kjøkkenet. Jeg lager masse mat og tilbringer mye tid på kjøkkenet. Da synes jeg det er fint å ha kontakt med resten av folket som befinner seg innomhus mens jeg holder på med mitt. Dessuten synes jeg det er noe behagelig over slike allrom - de blir brukt. Og mye av det som foregår på kjøkkenet er av interesse for flere andre i familien, har jeg registrert. Det er liksom hjertet i huset - så hvorfor ikke gjøre det større? For vårt vedkommende blir det også en bedre utnyttelse av rommene i huset med ett allrom, fremfor slik det er nå. Vi har forresten også et gammelt ut fra 1850-årene, med forholdsvis små rom.

Elastica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-10, 22:48   #31
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har åpen kjøkkenløsning i den forstand at vi har stor spisestue på kjøkkenet og en øy i midten med to stoler til der vi også lager mat. Jeg synes det er suverent i forhold til større barn når lekser gjøres, det tegnes osv. Også er det koselig når vi har gjester, at man er med i selskapet selv om maten ikke er 100 % ferdig når de kommer (det skal den jo ikke være heller). Rot når man sitter å spiser, vel, jeg er en racer til å rydde underveis i matprosessen, øya skjuler egentlig benken når man sitter tilbords også, i tillegg har vi delt lyset i soner, så jeg kan mørklegge den delen av kjøkkenet der matrotet måtte stå. Kjøkkenet vårt er husets mest brukte rom, vi er nesten bare der.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-10, 14:02   #32
mami
Aktiv

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Øvere Romerike
mami har et hav av muligheter foran seg
Standard

Vi hadde åpen løsning i vårt første hus, jeg sverget på t jeg ldri skulle h det igjenn!!
Deilig å bre kunne lukke døren for oppvask hvis man har gjester. Men, d hadde vi heller ikke oppvaskmaskin

Gammel 21-12-10, 14:04   #33
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Er det slik at man kanskje kan løse den verste problematikken med å sette inn en slags skyvedør eller liknende i sotet/frostet glass eller noe sånt? Slik at man ikke mister romfølelsen og lyset fullstendig, men unngår å sitte midt oppi kjøkkenrot?

Gammel 21-12-10, 15:12   #34
Vind
Erfaren

Vind sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Vind er populærVind er populærVind er populærVind er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Er det slik at man kanskje kan løse den verste problematikken med å sette inn en slags skyvedør eller liknende i sotet/frostet glass eller noe sånt? Slik at man ikke mister romfølelsen og lyset fullstendig, men unngår å sitte midt oppi kjøkkenrot?

Absolutt! Her vi flyttet til nå er kjøkkenet kun delt av fra spisestua, og tv-stua, med en dobbelt skyvedør(med glass i). Så rommene henger egentlig sammen, men det at vi kan lukke dørene for bråket er bare så bra! Mye mer praktisk enn helt åpen løsning.

Vind er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:33.