Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Hjemmelaget lammerull

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-12-10, 20:08   #1
Fakse
Nysgjerrig

Fakse sin avatar

Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Hjemmelaget lammerull

Lammerull

1 slagside av lam
1 bog, kjøttet skjæres fra bena, helst i lange strimler

Krydder, like mengder av følgende blandes:
salt
pepper
gelatinpulver
(ingefær, valgfritt)

Man kan dessuten ha i finhakket løk/purre/purreløk om man vil.

Legg slagsiden utover bordet og strø den med krydderblandingen og eventuelt løk. Legg på strimler av kjøtt i lengderetningen. Strø mellom kjøttstrimlene med krydderblanding og løk. Begynn å sy fra den ene kortsiden. Bruk tykk bomullstråd og grov spiss nål. Stapp etter med mer kjøtt om nødvendig. Rullen skal bli ganske stram i skinnet. Fest tråden i andre kortenden.

Legg rullen i en plastpose med rikelig med grovsalt og legg den i kjøleskapet. Snu den et par ganger om dagen. La den ligge i 1 til 2 uker. Trekk rullen i rikelig med vann i 2-3 timer. Det skal IKKE koke. Krafta kan bli veldig salt, så om man ønsker å bruke denne er det lurt å vanne ut rullen litt før den kokes.

Rullen legges i lett press over natta og skjæres i tynne skiver når den skal serveres. Jeg liker å bruke brødskjæremaskin til oppskjæring, da blir skivene pene.

Rullen kan fryses både rå og kokt. Om jeg fryser den kokt synes jeg det er greit å skjære ferdige skiver først.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:22.