Sv: Er norske barn friskere?
Opprinnelig lagt inn av Esme, her.
Hvordan er det med amming og glutenintroduksjon, det er fordel at det skjer samtidig, ikke sant? Hvordan er det med andre matvarer som er litt allergene, typisk egg og fisk? Lillemor er straks 9 måneder og jeg har ikke introdusert egg ennå, men har tenkt å slutte å amme om en måneds tid. Er det bare å kjøre på med egg nå, sjekke at det går bra og så slutte å amme da? Sånn evidence-based så skal vel det være greit?
Sånn evidence-based er det en fordel, spesielt for barn av mødre med allergier, at de introduseres for allergener mens mor ammer og dermed skiller ut noe av allergenet i morsmelken. I hvertfall peker undersøkelsene i den retning, og det ser ut til at det kan være en fordel for barn med disposisjon for peanøttallergi at de blir introdusert for peanøtter i ammeperioden, samtidig er det endel sentra som vil vente veldig lenge med introduksjon av kumelkprotein for barn som ikke ammes hvis det er alvorlig allergi i familien. (NB - dette er ikke gjennomforsket og ikke endel av de norske anbefalingene, bare siterer det som ble diskutert på en astma-og allergikongress jeg var på i mai).
Men ja, det er ikke evidens for at amming hjelper utover det å gi "morsmelkparaply" for gluten og andre allergener. Ergo ville jeg tenkt som du gjør, introdusere egg og i det hele tatt, og dermed stå fritt til å gjøre hva du vil med ammingen.