|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#161 |
|
Skal rømme
|
Sv: Jeg er ikke rasist, men
|
|
|
#162 |
|
|
Sv: Jeg er ikke rasist, menJeg ligger og vipper mellom SV og høyre. Rundt meg har jeg to brødre og mange venner som stemmer FrP. Jeg er i mindretall. I min kommune har vi ikke SV i det hele tatt, engang. Ovenfra og ned-holdning? Den utøves mot meg, og ikke omvendt. De ler av meg, synes jeg er rasende morsom når jeg engasjerer meg og blir hissig og irritert.
|
|
|
#163 |
|
Snikende Ullteppe
Medlem siden: Nov 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Men hvordan kan du vippe mellom SV og Høyre? De representerer jo to vidt forskjellige ideologier. Forklar.
|
|
|
#166 |
|
Passiv
|
På sett og vis, hvis Høyre hadde hatt en noenlunde seriøs ledelse ala Foss så gjør vel jeg også det. |
|
|
|
#167 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: Jeg er ikke rasist, menJeg har sagt det før, og jeg sier det igjen - en koallisjonsregjering mellom AP og Høyre hadde ikke vært så dumt, tror jeg.
|
|
|
#169 |
|
Snikende Ullteppe
Medlem siden: Nov 2007
Sv: Jeg er ikke rasist, menMen atte: Velger dere politisk ut fra saker? Ser dere ikke på grunnideologien? Høyre og SV står jo for to helt forskjellige styresett. Greit at Norge er rimelig sosialdemokratisk grunnlagt, men for meg tror jeg hverdagen hadde sett rimelig forskjellig ut om SV styrte enn om Høyre styrte. Jeg mener også at flerpartiregjeringer er Fandens Verk og skulle virkelig håpe at det en dag kom til at ett parti styrte sånn som i de Hine Hårde Dager. Jeg blir matt av alle hestehandelene og kompromissene som gjøres på tvers av ideologi. Som at f.eks. SV gir seg på Afghanistan-saken for å få igjennom noe annet. Når det ligger så dypt i ideologien deres å faktisk stå for at vi ikke skal sende soldater til Afghanistan. Jeg mister faktisk respekt når partiene gir seg på såpass viktige ideologiske saker, selv om jeg nødvendigvis ikke er enig med dem.
|
|
|
#171 |
|
Ekvilist
|
Sv: Jeg er ikke rasist, menJeg har også stusset på dette med å velge parti ut i fra politiske enkeltsaker. For eksempel vet jeg om en som stemte KrF ene og alene på grunn av kontantstøtten, fordi vedkommede hadde behov for den. Men slik jeg leser smilefjes, så har hun en grunnideologi - men som ikke passer i et enkelt parti? På linje med høyre når det gjelder økonomi og bedrifter og sånt, men sosialt og velferdsmessig på linje med SV. Dette er synsing, så smilefjes får få lov til å svare for seg selv.
|
|
|
#172 |
|
Passiv
|
Dette er aldeles utmerket svart. |
|
|
|
#173 |
|
Passiv
|
Jeg ser på begge deler. Både hvilke saker partiet prioriterer å arbeide med og hvilke de er villige til å gi avkall på - samt hva slags grunnleggende ideologi de har. Det er sistnevnte som gjør at jeg vil se det som en betydningsfull egenskap ved en person om denne stemmer frp. |
|
|
|
#174 |
|
Epikur
|
Sv: Jeg er ikke rasist, menRent kulturelt så trives jeg stort sett best sammen med Høyre og Venstre-folk, for vi har liksom samme dannelse i bunn, samme bøker i bokhylla, samme vinen i vinskapet, jeg skjønner hva Nabojenta mener, faktisk.
|
|
|
#175 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Me too. Det er umulig å finne et parti der jeg er enig i alle enkeltsakene, så da blir det ideologien. |
|
|
|
|
|
#176 |
|
Epikur
|
Ikke en gang den som er partimedlem eller i ledelsen av et parti, for den del, er vel enig i alle saker.
|
|
|
#177 |
|
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
I bekjentskapskretsen finnes det FrPere, men ikke i venneflokken. Enkelt nok fordi FrPeres grunnsyn om mennesker, ansvar for egne handlinger, evnen til å se framover og jobbe seg opp av en hengemyr UTEN å skylde på alle andre for at noe gikk galt og for at det fortsatt er det, er noen av flere viktige mommenter som ligger bak når jeg velger venner - og de meg. Jeg kan ofte bli konfronterende når jeg møter mennesker som legger skylda på andre og ikke løfter to fingre for å løse et problem eller whatever. Mennesker som liker å sutre unngår meg etter en stund. Resultatet er 0 og nada FrP-venner. |
|
|
|
|
|
#178 |
|
weird
Medlem siden: Sep 2006
Jeg vet ikke hvordan andre har det, men for meg er det mer en holdning enn selve politikken. "Vi kan ikke premiere de som velger feil" er en helt annen holdning enn "Vi ser at noen ville ha hatt nytte av det, men velger noe annet allikevel fordi det der er hensyn som veier tyngre for oss". F.eks. i forhold til barne- og familiepolitikk. Jeg har mer sansen for et snev av ydmykhet for at "det rette" er forskjellig for den enkelte.
Og jeg har vokst fra å løpe etter rånete kjærester bare fordi jeg er uenig med de som bestemmer.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#179 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Det er sant. Det finnes til og med noen saker jeg er enig med Frp i. Sterkere fokus på norskopplæring for innvandrere er en av dem. (Selv om det selvfølgelig også er andre partier som også mener dette, om enn ikke like sterkt....og muligens av litt andre grunner. |
|
|
|
|
|
#180 |
|
|
Og så enkeltpenkelt kan det sies.
|
![]() |