Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

En bok til pappa. Hjelp!

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-12-10, 00:50   #1
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Utrop

En bok til pappa. Hjelp!

Jeg er helt tom for ideer og finner ikke noe i butikkene som motiverer meg.
Tips til juoegavebok til pappa?

Han er av typen som kan terje vigen utenat og til ALLEs irritasjon bryter ut i "passende" andre bjerke-dikt e.l. hvis han blir inspirert av situasjonen ( jeg tror farmor dreper hvis hun hører om furia og furua flere ganger ) som liker å lese skjønnlitteratur, som prakket på meg alt fra ibsen og russiske verker da jeg var tenåring til agatha christie og mad magazine da jeg var yngre, og leste ruffen og mummitrollet for meg med stor innlevelse da jeg var helt liten. Jeg har klart å kjøpe snodige bøker han ikke visste han ønsket seg - eller truffet full klaff på andre bøker til jul til nå - matematiske historiegreier og rare bøker om store tenkere, sitatgreier og filosofiske greier gjennom tidene og slikt.

Men nå ønsker han seg altså krim

Han syns knausgård er tullete, likte da vinci- koden like dårlig som meg (for lettlest, gjennomskuelig og krøkkete), og er forlest på svenske krimforfattere og hvertfall de norske.

Hva??? Hva skal jeg kjøpe til han?!??!

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-10, 00:59   #2
Elin

Elin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: En bok til pappa. Hjelp!!!!

Hva med Tysteren av Jan-Erik Fjell da? Har han rukket å lese den. ALLE kjøper den, så noe må det jo være...

Gammel 23-12-10, 01:00   #3
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Jeg tror jeg liker pappan din litt.
Mannen min får Oppdrag Odin. -Men det er mest fordi han ønsker seg en jagerflytur, og vil prøve seg på en konkurranse i forbindelse med boken. Aner ikke om boken er spennende.

Har han lest Tom Egelands bøker. De er i hvert fall mye bedre skrevet enn Dan Browns bøker. Mannen min liker dem veldig godt, mens jeg kjenner andre som ikke har vært helt komfortable med hovedpersonene.

Mengele Zoo???

Eh, vet neimen ikke... Lykke til!

Kaija er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 23-12-10, 01:04   #4
m^2

m^2 sin avatar

m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hm... Han er jo tidligere militærflyger eller kanskje han blir å irritere seg over evt faktafeil (der var skikkelig flaut Å ha han med på top gun på colosseum )
Ah men vez nøyere titt handler jo boken om noe annet(enn jagerflykonkurransen). Kunne være noe!

Tom egeland leser han nå...
Og har garantert lest gert nygårdshaug.

Sist redigert av m^2 : 23-12-10 kl 01:11.
Gammel 23-12-10, 01:06   #5
Nabojenta

Nabojenta sin avatar

Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En bok til pappa. Hjelp!

Mo Hayder!

Gammel 23-12-10, 01:14   #6
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har kjøpt noen bøker til jul. Syntes selv det er utrolig godt å få bøker til jul, så har jeg noe å finne på i romjulen
*men de er kanskje litt for spede for din far...*

Før jeg brenner ned - Gaute Heivoll (Årets gjennombrudd)
Den som dreper Dragen - Leif G.W. Persson
Livet etter Skuddene - Liselotte Haugsnes
Shantaram - Gregory David Roberts

Gammel 23-12-10, 01:15   #7
m^2

m^2 sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Hva med Tysteren av Jan-Erik Fjell da? Har han rukket å lese den. ALLE kjøper den, så noe må det jo være...

Lurer på om den blir for lettbeint?

Gammel 23-12-10, 08:30   #8
Isa
--

Isa sin avatar

Blogginnlegg: 1
Isa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de fleste
Standard

Hva med Hypnotisøren av Lars Kepler? Evt Paganinikontrakten?

Isa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-10, 09:03   #9
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dirk Gently's Holistic Detective Agency! Faren din høres nemlig ut som han har en god del til felles med faren min - og faren min liker Douglas Adams, inkludert Dirk Gently-bøkene. Jeg aner ikke om du får tak i den nå, altså. Men jeg skulle tro Outland har den?

Gammel 23-12-10, 09:09   #10
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vindens Skygge av Carlos Ruiz Zafon synes jeg er en fantastisk bra krimbok, og jeg synes det ser ut til at de fleste ble begeistret over denne. Handlingen foregår i Barcelona.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-10, 09:10   #11
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Jeg likte godt den litterære stilen i Blues for en aldrende morder av Thore Hansen. Det er krim, men språket er nydelig.

Det er også mange ikke-typiske krimlesere som liker Gert Nygårdshaug, selv om jeg ikke har fått helt sansen for ham selv.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-10, 09:25   #12
Effie
wizzzard

Effie sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Blogginnlegg: 1
Effie er populærEffie er populærEffie er populærEffie er populærEffie er populærEffie er populær
Standard

Akkurat sånn er min pappa! Stemmer veldig for forslaget om Dirk Gently bøkene av Douglas Adams. (det finns to, og ei halv).
Veit at han likar Robert Wilson og Boris Akunin, men eg har ikkje lese dei sjølve enno.

Ellers, kva med Roald Dahls: Et hode kortere og andre hårreisende historier.
Eg likte og Mengele Zoo som nevnt over, godt.

Effie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-10, 09:33   #13
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Hva med "Murmanskaffæren" av Norwegian-sjefen Bjørn Kjos da? Sånn med tanke på tidligere militærflyger...Jeg har ikke lest den selv.

Gutt 2002 og jente 2005

Sist redigert av Lykken : 23-12-10 kl 10:03.
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-10, 09:59   #14
daffy

daffy sin avatar

Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Jeg kjøpte Paul Austers siste bok, Usynlig, til pappan mi. Om den heter det at det er en krimlignende atmosfære som varer til siste punktum. På coveret er det sitert fra Dagens Nyheter som hevder at dette er Austers fineste roman. New York Times Book Review skriver at "så fort du har lest Paul Austers Usynlig, vil du lese den om igjen. (...) Dette er Paul Austers beste roman noensinne".

Tror denne vil falle i smak hos min far, som både liker Krim og god litteratur.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-10, 11:01   #15
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Håkan Nessers bøker om Barbarotti. God svensk krim.

Gammel 23-12-10, 12:32   #16
Mauser
Frafallen

Mauser sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Andrew Vachss. Hardkokt krim, godt språk. Bør leses i noenlunde rekkefølge.

Gammel 23-12-10, 17:02   #17
Hannamoren

Hannamoren sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Denne er ikke krim, men en bok jeg tenkte å kjøpe til min far.
http://www.biff.no/filmbase/2010/brodre_i_krig.html Brødre i krig, heter den, og skal være en sann historie.

Hannamoren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-10, 17:06   #18
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ikke så ny, men jeg likte godt Den hemmelige historien da jeg leste den.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:23.