|
|||||||
| HPs vevstove Forum for datasnakk. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Jamning
Medlem siden: Jun 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Personvern på Facebook (argh!)Nå er det andre gang noen melder meg inn i en gruppe uten at de har spurt meg om det er greit. Dette syns jeg er rett og slett uhøflig. Jeg har trålet gjennom alle innstillinger og finner ingen plass man kan reservere seg mot å bli lagt til i grupper. Jeg finner kun en plass man kan velge å få mail hvis dette skjer. Ellers så kommer det jo ikke opp noen plass på profilen min og jeg forstår ikke hvor det vises at man er i en gruppe eller ei? Æsj, nei jeg liker det ikke. Prøver så godt jeg kan å ivareta personvernet mitt på Facebook men jeg syns ikke det er så lett. Men så er det ikke et alternativ å droppe det heller, for da har jeg jo ingen kontroll over hvem som legger ut bilder av meg osv. Det med å tagge bilder av andre, eller legge ut, uten tillatelse, er også en ting jeg syns er respektløst. Heldigvis har de fleste av mine venner skjønt at det gjør de IKKE uten å spørre. Jeg har sikkert rykte på meg for å være en paranoid sinnatagg, men det får heller være.
|
|
|
#2 |
|
Snikende Ullteppe
Medlem siden: Nov 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Personvern på Facebook (argh!)Eh, jeg skjønner ikke problemet. Om du ikke vil være med i gruppa så er det jo bare å forlate den? Invitasjonsmuligheten er jo borte, så om noen legger deg til i en gruppe så se på det som en invitasjon som du melder deg ut av om du ikke vil være der? Det gjør da ingenting for eller imot personverninnstillingene dine om du er medlem av en gruppe?
|
|
|
#3 |
|
En Som Trener
|
Sv: Personvern på Facebook (argh!)Jeg kan godt se problemet med å bli meldt inn i en gruppe jeg altså. Om det plutselig står på profilen at man er medlem av gruppa "Vi som hang på Plata på nittitallet" eller "Vi som digger FRP" så er ikke det veldig kult!
|
|
|
#4 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Sv: Personvern på Facebook (argh!)Hæ? Går det an å bli innmeldt i grupper av andre? Jeg vet man kan inviteres, men meldes inn?
|
|
|
#5 |
|
En Som Trener
|
Sv: Personvern på Facebook (argh!)En kompis la forresten ut følgende i sin status i går, det kan jo være en start når det gjelder personvernet generelt.
|
|
|
#6 |
|
Snikende Ullteppe
Medlem siden: Nov 2007
Sv: Personvern på Facebook (argh!)Men så lenge gruppene er "lukket" så kommer det jo ikke opp på profilen din at du er medlem? Eller er jeg helt på bærtur nå...?
|
|
|
#8 |
|
Trademark: Imperfection
Medlem siden: Feb 2008
Sv: Personvern på Facebook (argh!)Dette har aldri skjedd meg. Men jeg ser problemet. Hmm.
|
|
|
#9 |
|
Det norske
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Østlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Personvern på Facebook (argh!)Sybil, det står VIS ALLE under "opprett gruppe" i venstre meny. Der får du opp alle grupper du er medlem av... var det du mente, eller`?
|
|
|
#11 |
|
Trademark: Imperfection
Medlem siden: Feb 2008
Sv: Personvern på Facebook (argh!)
|
|
|
#12 |
|
Det norske
Sv: Personvern på Facebook (argh!)Sybil, de finner du ved å gå inn på profilen din, trykke info på venstre meny, scrolle ned til aktiviteter og interesser. Trykk rediger og vis andre sider.
|
|
|
#13 |
|
Jamning
Jeg syns det gjør noe jeg. For eksempel nå når jeg er meldt inn i "vi som ikke vil at XXXXX skal kastes ut av Norge". Det er en asylsak som jeg gjerne vil bestemme selv om jeg støtter eller ei, og hvordan jeg eventuelt vil støtte den. Det er ikke nødvendigvis selve gruppen som er problemet, men at folk antar at jeg er enig, og velger FOR meg uten å spør meg eller vite hva jeg tenker om saken.
|
|
|
#14 |
|
Jamning
I mailen står det i hvert fall XXXX har meldt deg inn i "den og den gruppa" og så linkes det til gruppa.
|
|
|
#15 |
|
Jamning
Nei såvidt jeg har sett kommer det ikke opp noe på profilen min, men alle de andre som også er meldt inn i gruppa (frivillig eller ufrivillig) kan jo se det.
I mailen står det XXXX har meldt deg inn i..... Altså ingen invitasjon.
|
|
|
#16 |
|
Det norske
Sv: Personvern på Facebook (argh!)Sybil, til ditt andre spørsmål: Du kan gå inn på personverninnstillinger, velge tilpass innstillinger, trykke på knappen ved "mine innlegg", velge tilpass - og velge å skjule disse for enkeltpersoner eller lister du har plassert de i.
|
|
|
#17 |
|
WF: Isbjorn
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Sv: Personvern på Facebook (argh!)Steike ta, jeg kjenner jeg blir sint om det går an at andre melder en inn i en gruppe! Går det virkelig an?
|
|
|
#18 |
|
Jamning
Sv: Personvern på Facebook (argh!)Som sagt så er det mulig jeg er litt for opptatt av dette, eller at jeg har for mange spøkelser i skapet som jeg ikke vil ha frem
|
|
|
#19 |
|
Jamning
Å tusen takk for at det er andre som også reagerer.....
|
|
|
#20 |
|
En Som Trener
|
Sv: Personvern på Facebook (argh!)Her er det jeg finner på Help-sidene til FB:
Storebror-02, Mellomsøster-05, Lillesøster-08 Sist redigert av Mirasol : 03-01-11 kl 07:53. Årsak: Refererte til feil nick |
|
|
|
![]() |
|
|