Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

De beste bøkene du leste i 2010?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-01-11, 21:40   #1
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De beste bøkene du leste i 2010?

Jadda, her røyser det på med boktråder. Det jeg er nysgjerrig på nå er hvilke bøker (eller bok) du leste i 2010 som du likte best. Ta gjerne med de du likte dårligst også, hvis du føler for det.

Gammel 02-01-11, 21:57   #2
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: De beste bøkene du leste i 2010?

Jeg hadde planer om å be om topp tre på samme måte som i fjor, men innså at det ble litt for få å trekke fram for min del. Jeg kopierer fra boktråden. *lat*

Jeg tror vinneren for 2010 blir *trommevirvel* John O´Farell med "Kan inneholde spor av nøtter". Det er lenge siden jeg leste den, men jeg kjenner begeistringen stige bare av å lese navnet på boka. Beijing koma er en av de siste jeg leste i fjor, og selv om jeg synes den var litt for detaljrik og lang, så tror jeg at den kommer til å sette seg bra fast i hukommelsen.

Beste:
6. Roy Jacobsen - Vidunderbarn Åh, denne var sterk.
40. John O´Farell - Kan inneholde spor av nøtter Åh, dette var som å komme hjem. Totalt meg språklig sett, min humor, samt et poltisk budskap i bunn som engasjerer. Anbefales på det sterkeste!
44. Gerd Brantenberg - Egalias døtre Oooh, for en fantastisk feministbok! Kjønnsroller snudd på hodet. PH isteden for BH, dam istedenfor man, kvinnesker istedenfor mennesker. Bloody Marius. Historien kunne sikkert vært bedre, men det blir bare en liten parantes. Det triste er at jeg ser boka som veldig aktuell i 2010 når den ble gitt ut i 1977.
56. Jens Stoltenberg - Samtaler Denne likte jeg kjempegodt!
67.Randi Berge Svendsen Bjørn - en biografi Vi snakker Eidsvåg. Jeg elsket boka!
75. Kristian Lislerud navet som knakk Dette var svært interessant lesning for en som har fulgt prosessen fram til NAV fra innsiden. Kjente igjen en del av tankene til forfatteren, og fikk meg en vekker i forhold til velferdsstatens eksistens videre. Anbefales på det varmeste!
100. Ma Jian Beijing koma Dette var tidvis sterk lesning. En bok som gir et godt innblikk i situasjonen rundt studentopprøret i 1989, og i det å leve i en hverdag av "Storebror ser deg", resultatene av kulturrevolusjonen. Dog synes jeg boka kunne ha gjort seg i en noe kortere variant. 700 sider med store mengder navn og utallige situasjoner blant grupperinger innenfor den opprørske studentverdenen ble litt i overkant for meg. Jeg er likevel glad for at jeg leste den. Jeg har vært en del ganger på Tiananmenplassen, har bodd på et av hotellene som ble nevnt et par ganger i boka - det gjorde kanskje at jeg følte at en del av det som ble beskrevet ble litt mer virkelig for meg.

Dårligste:
18. Arto Paasilinna - Kollektivt selvmord Denne var i kategorien; "Skal jeg gidde å lese ferdig?" Det var ikke temaet som ikke fenget, for jeg humret både her og der i Loes "Muleum".
52. Knut Nærum - Krig! Et eneste langt gjesp. Skuffende.

Gammel 02-01-11, 22:03   #3
astrid_d
Superduperaktiv

Medlem siden: Oct 2006
astrid_d er populærastrid_d er populærastrid_d er populær
Standard

En av de beste bøkene jeg leste i 2010var det Henrik Langeland som skrev, Verdensmesterne. Anbefales på det sterkeste.

astrid_d er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-11, 22:36   #4
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tja. Jeg leser så å si bare bøker jeg liker, så noen skuffelser har jeg ikke å advare mot. De beste jeg leste må ha vært de to Cormac McCarthy-bøkene, tror jeg, og så den nydelige Graveyard Book. Dessuten likte jeg Shades of Grey veldig godt, selv om den var langt rarere enn de andre bøkene jeg har lest av Jasper Fforde. Jeg tror ikke jeg påtar meg å si hvilken av de fire som var den beste.

For å gjøre det lettvint klipper jeg bare inn omtalene mine fra "lest i 2010"-tråden av disse bøkene:

4. Jasper Fforde: Shades of Grey. De som elsker bøkene om Thursday Next synes sikkert det er vanskelig å forestille seg en dystopi skrevet av Fforde. Men det er akkurat det dette er. Mange hakk unna det han har skrevet før, men personkarakteristikkene og den fabelaktige humoren er like slående som tidligere. Det er en forvirrende bok til å begynne med, men den er underholdende helt fra begynnelsen av, og stadig mer medrivende.
5. Cormac McCarthy: The Road. Dystert, dystert, dystert. Trøstesløs, post-apokalyptisk dystopi som tross all sin betydelige mengde gru greier, sporadisk, å formidle noe grunnleggende godt og verdifullt i mennesket. Fabelaktig godt skrevet, i et usentimentalt, men samtidig poetisk språk. Jeg gleder meg til alle de andre McCarthy-bøkene jeg har stående.
12. Cormac McCarthy: No Country for Old Men. "(...) it just seemed to me that this country has got a strange kind of history and a damned bloody one too." Det er en egen estetikk her, i blodsutgytelse helt uten barmhjertighet, kombinert med ekte, gammeldags moraltenkning med et tungt ekko av melankoli. Og alle de fantastiske replikkene fra filmen er jo her allerede, i romanen ("If I don't come back tell Mother I love her." "Your mother's dead Llewellyn." "Well I'll tell her myself then.") - jeg kan forstå hvorfor Ethan Coen sa til McCarthy, etter å ha blitt tildelt en Oscar for beste manus, at "Well, I didn't do anything, but I'm keeping it."
15. Neil Gaiman: The Graveyard Book. Nydelig barndoms-/oppvekstskildring med mange ekkoer av Kiplings The Jungle Book. Bod er like matter-of-fact i forhold til det underlige samfunnet han adopteres inn i som Mowgli er, og i like stor grad en utenforstående i forhold til den "normale" verdenen vi andre kjenner (og han har en mentor som er like svart og en like mystisk outsider som Bagheera). Her er oppvekstmiljøet et rolig, lite hjørne av en komplisert og uoversiktlig okkult verden, ikke en indisk jungel, men barnets selvsagte aksept av realitetene er den samme. Dessuten briljerer Gaiman med noe av det han er aller best til, nemlig små historier med små personer i utkanten av såvidt antydede store historier med veldig store personer i. Jfr. også denne tråden.

Gammel 02-01-11, 22:41   #5
Bærekraftig
Gro

Bærekraftig sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Bærekraftig er populærBærekraftig er populærBærekraftig er populærBærekraftig er populærBærekraftig er populær
Standard

Leseåret 2010 - de beste:

Utrenskning av Sofi Oksanen
Summen av dagene av Isabel Allende
Min kamp 1 av Knausgaard
Politi og røver av Kjetil Stensvik Østli

2010 - den dårligste:
Engel av nylon av Helene Uri

Bærekraftig er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-11, 22:42   #6
Manga
Bør lage seg en tittel selv

Manga sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østfold
Manga er populærManga er populærManga er populærManga er populærManga er populærManga er populær
Standard

De 3 beste jeg leste i fjor var:
Stephenie Meyer: Ved daggry
Mads Gilbert og Erik Fosse: Øyne i Gaza
Kader Abdolah: Huset ved moskeen

Den desidert dårligste, uten tvil:
Alexia Bohwim: Frognerfitter

Gammel 02-01-11, 23:05   #7
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ikke delt ut noen seksere i år, men følgende bøker har fått 5:

Karl Ove Knausgård: Min kamp, tredje bok (holder stilen. Mye gjenkjennelig barndom her.)
Line Blikstad: New Frontier Hotel (fin og rørende familieskildring med godt 50-tallsbilde)
Jo Nesbø: Panserhjerte (intrigen kan man mene mangt om, men kunsten å fengsle leseren er viktigere)
Katarina Mazetti: Gutten i graven ved siden av (for én gangs skyld må denne gretne anmelderen gripe til ord som "veldig søt og morsom")
Jonas Gardell: En komikers uppväxt (både komisk, tragisk, gjenkjennelig og vakker barndomsskildring)

Årets kalkun er følgende:

Denise Rudberg: Matilde (chick-lit fra "norsk"-svensk rikmannsmiljø - temmelig poeng- og hjelpeløst. 3/2)

Med disse hakk i hæl, med terningkast 3:
Jan Sverre Syvertsens Prikkedøden, Vigdis Hjorths Takk, ganske bra, Åsa Larssons Solstorm og Stig Sæterbakkens Vandrebok.

Av årets 64 bøker er 39 % romaner, 41 % krim, 6 % noveller, 6 % fagbøker og 8 % annet. 37 % av bøkene er skrevet av kvinnelige forfattere. 25 % av bøkene har jeg lest på svensk og bare 3 % på engelsk. Bøkene er i snitt 304 sider lange og får 4,0 i gjennomsnittskarakter.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-11, 23:55   #8
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Av årets 64 bøker er 39 % romaner, 41 % krim, 6 % noveller, 6 % fagbøker og 8 % annet. 37 % av bøkene er skrevet av kvinnelige forfattere. 25 % av bøkene har jeg lest på svensk og bare 3 % på engelsk. Bøkene er i snitt 304 sider lange og får 4,0 i gjennomsnittskarakter.

Du er rå på dokumentering altså! :imponert: Har lurt litt på om jeg skal lage en liten statistikk over kategorier selv, jeg aner ikke hva jeg har lest mest av. Bøker med (samfunns)politisk innhold kanskje? Jeg har iallefall lest 0% engelske bøker og 0% krim. Krim har jeg aldri noen sinne lest, faktisk. Så jeg vet ikke helt hva det er.

Gammel 03-01-11, 00:01   #9
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Elinblu

Mine beste for 2010 var Knausgårds, Tillers og Oksanens.

Gammel 03-01-11, 00:03   #10
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har bare noen enkle kategorier i Excecl-arket mitt, altså: forfatter, tittel, sjanger, forfatterens kjønn, dato, sidetall, terningkast og kort omtale. Før hadde jeg språk også, mener jeg å huske. Utregningen tok jeg kun til ære for denne tråden. Jeg er ganske så nerdete, da, men synes det er litt gøy med slike oversikter.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-11, 00:41   #11
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Blogginnlegg: 247
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Elinblu, bøyer meg i støvet over Excel-arket ditt! Jeg som ikke engang klarte å føre opp bøkene jeg leste hele året en gang.

Jeg tror de beste bøkene jeg leste i 2010 må ha vært:
Eg elska ho av Anna Gavalda, som alt annet den dama skriver var også denne boka nydelig. Liker den stemningen hun klarer å skape og skildringene hennes. Vakkert!
Push av Sapphire var sterk og rå og hjerteskjærende.
The Time Traveler's Wife av Audrey Niffenegger, en helt anderledes kjærlighetshistorie!

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-11, 00:52   #12
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har lest skarve 24 bøker i 2010, men mange bra, vil jeg si. Det var jo dårlig gjort av Skilpadda å poste før meg, for jeg skulle også si The Road, No Country for Old Men og The Graveyard Book. I tillegg er jeg lykkelig over endelig å ha lest Brideshead Revisited selv om den katolske moralen på slutten kanskje er litt hard å svelge. Ja, og så avsluttet jeg året med å lese Terry Pratchetts fire deilige bøker om Tiffany Aching. Crivens!

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-11, 02:17   #13
Olive Oyl
Sperret

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 1
Olive Oyl er populærOlive Oyl er populærOlive Oyl er populær
Standard

Det må bli Mesteren og Margarita av Bulgakov, Balansekunst av Mistry og Brødrene Karamásov av Dostojevskij (bare lest del I).

Olive Oyl er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-11, 02:22   #14
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

De beste fra fjoråret var nok Knausgård for meg. Jeg leste de fem bindene på litt over en uke. Jeg likte best bind 1 og 2 og tildels også 3.

Jeg er også imponert over Elinblus statistikk, forresten!

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-11, 02:24   #15
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Dårligste:
18. Arto Paasilinna - Kollektivt selvmord Denne var i kategorien; "Skal jeg gidde å lese ferdig?" Det var ikke temaet som ikke fenget, for jeg humret både her og der i Loes "Muleum".

Så forskjellige man kan være! Jeg likte Kollektivt selvmord veldig godt, jeg syntes den var dødsmorsom. Jaja.

Gammel 03-01-11, 02:30   #16
Olive Oyl
Sperret

Standard

Opprinnelig lagt inn av Turban Smukk, her.

Så forskjellige man kan være!

Hehe, ja. For meg var f.eks. Knausgård årets mest skuffende leseropplevelse - jeg gadd ikke lese halvparten av første bind, engang.

Gammel 03-01-11, 02:31   #17
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Olive Oyl, her.

Hehe, ja. For meg var f.eks. Knausgård årets mest skuffende leseropplevelse - jeg gadd ikke lese halvparten av første bind, engang.

Det ser man. Jeg ble helt hekta.

Gammel 03-01-11, 02:37   #18
Olive Oyl
Sperret

Standard

Jeg er faktisk ganske misunnelig! Jeg hadde enorme forventninger, og det må jo være helt fantastisk med så mange, tjukke bøker å se frem til om det faller i smak.

Gammel 03-01-11, 03:51   #19
Vind
Erfaren

Vind sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Vind er populærVind er populærVind er populærVind er populær
Standard

Jeg velger to serier som de beste i bøkene fra 2010; A Game of Thrones av George R.R. Martin og The Hunger Games av Suzanne Collins. Sistnevnte serie er ungdomsbøker, og hvis jeg skal nevne en enklet stående bok s

Sist redigert av Vind : 03-01-11 kl 03:56.
Vind er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-11, 08:36   #20
Nelly Nickers
Slow reader

Nelly Nickers sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Nelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt likt
Standard

Min Kamp-bøkene var helt klart fjorårets store höjdare!

Nelly Nickers er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:30.