Sv: De beste bøkene du leste i 2010?
Jeg har ikke delt ut noen seksere i år, men følgende bøker har fått 5:
Karl Ove Knausgård: Min kamp, tredje bok (holder stilen. Mye gjenkjennelig barndom her.)
Line Blikstad: New Frontier Hotel (fin og rørende familieskildring med godt 50-tallsbilde)
Jo Nesbø: Panserhjerte (intrigen kan man mene mangt om, men kunsten å fengsle leseren er viktigere)
Katarina Mazetti: Gutten i graven ved siden av (for én gangs skyld må denne gretne anmelderen gripe til ord som "veldig søt og morsom")
Jonas Gardell: En komikers uppväxt (både komisk, tragisk, gjenkjennelig og vakker barndomsskildring)
Årets kalkun er følgende:
Denise Rudberg: Matilde (chick-lit fra "norsk"-svensk rikmannsmiljø - temmelig poeng- og hjelpeløst. 3/2)
Med disse hakk i hæl, med terningkast 3:
Jan Sverre Syvertsens Prikkedøden, Vigdis Hjorths Takk, ganske bra, Åsa Larssons Solstorm og Stig Sæterbakkens Vandrebok.
Av årets 64 bøker er 39 % romaner, 41 % krim, 6 % noveller, 6 % fagbøker og 8 % annet. 37 % av bøkene er skrevet av kvinnelige forfattere. 25 % av bøkene har jeg lest på svensk og bare 3 % på engelsk. Bøkene er i snitt 304 sider lange og får 4,0 i gjennomsnittskarakter.