|
|||||||
| Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Nybegynner
Medlem siden: May 2010
![]() |
Sv: Hvordan få lest mer - en tråd om lesevanerJeg leser fordi jeg liker å lese. |
|
|
|
|
|
#22 |
|
Lille tyrann
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvordan få lest mer - en tråd om lesevaner
Jeg leser nok oftest oversettelser. Men iblant leser jeg engelsk skjønnlitteratur. Jeg leser så og si aldri svensk eller dansk på originalspråket.
|
|
|
#23 |
|
kamerat
|
Sv: Hvordan få lest mer - en tråd om lesevanerJeg leser på originalspråket om jeg kan det. (Ikke sånn å forstå at det dreier seg om så overvettes mange, oftest er det engelsk.) Men om jeg leser oversettelser, velger jeg som regel en engelsk oversettelse i stedet for en norsk, fordi jeg ofte får så vondt i meg av norske oversettelser. Engelske oversettelser har den kombinerte fordelen at de veldig ofte er bedre enn de norske, og at jeg selvsagt er dårligere i engelsk enn i norsk, og dermed mindre hypersensitiv for stivbeinthet og kløneri.
|
|
|
#24 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvordan få lest mer - en tråd om lesevanerHvis det er på engelsk leser jeg alltid på orginalspråket. Er det på andre språk leses norsk eller engelsk oversettelse alt ettersom, men som regel blir det engelsk siden jeg kjøper bøker fra play.com som regel, så det meste jeg leser er på engelsk med unntak av norsk (og noen ganger svensk) krim. Jeg har bodd i England i mange år, så jeg er vel omtrent like flink til å lese engelsk som norsk. |
|
|
|
|
|
#25 |
|
flisespikker
|
Sv: Hvordan få lest mer - en tråd om lesevanerJeg leser aller, aller mest engelskspråklige bøker, og da alltid i original. Noen norske blir det også, og så leser jeg litt tysk (både barne- og voksenbøker) og har planer om mer svensk i løpet av året. I likhet med Toffskij har jeg en tendens til å foretrekke engelske oversettelser dersom jeg skal lese oversatte bøker (med unntak for opprinnelig tysk litteratur; dersom jeg ikke leser dem på tysk, innbiller jeg meg at de vil være enklere å gjengi på norsk enn på engelsk). Både på grunn av hårsårhet når det gjelder svakheter i norske oversettelser og fordi jeg gjerne ender opp med å kjøpe bøker fra Amazon eller lignende.
|
|
|
#26 |
|
etterpåklokest
|
Sv: Hvordan få lest mer - en tråd om lesevanerJeg leser bøker på norsk og engelsk. Oftere og oftere velger jeg den engelske orginalutgaven i stedet for norsk oversettelse. Men bøker som er skrevet på tysk, fransk, russisk, finsk etc leser jeg i norsk oversettelse. Sist redigert av Cuyahoga : 05-01-11 kl 10:22. |
|
|
|
|
|
#27 |
|
flisespikker
|
Sv: Hvordan få lest mer - en tråd om lesevaner@Cuyahoga: Jeg ser godt den, men samtidig er det jo bare øvelse som kan gjøre at man øver opp den språksansen som du merker at du savner.
|
|
|
#28 |
|
etterpåklokest
|
Jo, du har veldig gode poeng her, og jeg skjønner at også lesning av litteratur på orginalspråket er en ting som dreier seg mye om nok mengdetrening. |
|
|
|
|
|
#29 |
|
flisespikker
|
Sv: Hvordan få lest mer - en tråd om lesevanerMen hovedpoenget er jo at man trives med lesingen, for all del. Hvis det blir en "burde"-greie ut av det, slik at man ikke orker å lese i det hele tatt fordi man ikke makter å lese originalspråket, men føler at man svikter om man leser en oversettelse, så er det jo helt feil. "Det er viktig å ikke få stress," som åtteåringen min pleier å påpeke.
|
|
|
#30 |
|
geskjeftig
|
Sv: Hvordan få lest mer - en tråd om lesevanerJeg leser enten engelsk originalspråk eller i norsk oversettelse, oftest det siste. Rett og slett fordi jeg ikke har overskudd til noe mer, akkurat i denne fasen. Lesingen inngår ikke i bli flinkere-kategorien, det går under rekreasjon og avslapning. Da er det lov å stille få krav.
|
|
|
#31 |
|
etterpåklokest
|
Ja, ikke sant. Jeg har bestemt meg at lesing skal være lystbetont, ikke en pliktgreie, og det betyr at jeg har bestemt meg for å ikke stresse mer med å lese de uleste bøkene i bokhyllene mine. Det er en grunn til at de har stått uleste i opptil sju år, jeg har ikke lyst til å lese de. Jeg kommer for eksempel aldri mobilisere nok ork og motivasjon til å fullføre Ulyssevs. |
|
|
|
|
|
#32 |
|
kamerat
|
Sv: Hvordan få lest mer - en tråd om lesevanerJeg sluttet med å lese (ut) bøker jeg ikke hadde lyst til å lese (ut), sånn ca. da jeg fylte 20. (Ulysses var vel omtrent den siste jeg pisket meg igjennom.) Og for meg er det utelukkende et lystvalg å lese lite på norsk, jeg er ødelagt av masse forlagsarbeid og blir møkksur over feil og kløneri. Og det ødelegger jo leseopplevelsen.
|
|
|
#33 |
|
intro
|
Jeg leser veldig mye svensk, men går ikke av veien for oversettelser fra de fleste andre språk (skjønt jeg leser aller mest norsk litteratur). Noen bøker på engelsk blir det også, og det kunne sikkert med fordel vært flere. Jeg må være en sløv leser og lingvist, for i motsetning til de fleste synes jeg at det finnes veldig mange gode norske oversettelser. Det er oftere jeg reagerer på oversettelser fra svensk enn fra engelsk, i alle fall.
|
|
|
|
#34 |
|
intro
|
Jeg satt og hisset meg opp ganske kraftig da jeg leste Henrik Langelands Verdensmestrene i jula. "Excel" skistaver, hæ? Og et sted stod det faktisk sjegg.
|
|
|
|
#35 |
|
flisespikker
|
Det tror jeg så gjerne. Det er åpenbart veldig vanskelig å oversette godt mellom de skandinaviske språkene. (Nok en grunn til å lese svensk og dansk litteratur i original.)
|
|
|
#36 |
|
I mål
|
Sv: Hvordan få lest mer - en tråd om lesevanerJeg sliter med det samme, etter at jeg som barn og ungdom pløyde utallige bøker (type 1 om dagen), har jeg de siste årene lest veldig lite. Jeg er noenlunde oppdatert på norsk og svensk krim, men så måtte jeg gi opp det også fordi jeg i en lang periode ikke greide barn som hadde det vondt etc, jeg har ikke helt klart å ta det opp igjen ennå. |
|
|
|
|
|
#37 |
|
intro
|
Jeg føler meg også litt sånn - kan ikke påstå at jeg er lett å begeistre, gitt.
|
|
|
|
#38 |
|
kamerat
|
Sv: Hvordan få lest mer - en tråd om lesevanerJeg tror jeg ville blitt alvorlig gretten om jeg hadde lest så mye norsk som du gjør, Elinblu.
|
|
|
#39 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Hvordan få lest mer - en tråd om lesevanerEg har hatt ein real opprydding i bokhylla, og fjerna alle bøker som eg ikkje vert ferdig med, ikkje kjenner stor lyst til å lesa eller som eg syntes var kjedelige. Og det føltes godt! No gjennstår det berre å koma seg på bruktbutikken, så eg får dei heilt ut av huset.
|
|
|
#40 |
|
intro
|
Hadde jeg lest bare engelskspråklig science fiction og 1800-tallsromaner, ville jeg vært innlagt.
|
|
![]() |
|
|