Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Hvordan få lest mer - en tråd om lesevaner

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-01-11, 08:29   #21
meli-melo
Nybegynner

Medlem siden: May 2010
meli-melo har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Hvordan få lest mer - en tråd om lesevaner

Jeg leser fordi jeg liker å lese.

Leste i gjennomsnittet 3- 4 bøker i måneden, alt av interesse- så ble det plutselig stopp for to måneder siden da jeg fikk lille gutten min.
Jeg ble så glad nå en kveld da han sovnet litt tidligere enn vanlig og jeg kunne endelig fortsette å lese en bok jeg hadde begynt på rett før fødselen!

Som noen ovenfor sa, er det lurt å ha en bok tilgjengelig- i vesken, f.eks. Men det er ikke alle som nyter å lese "on the move".

Jeg har også et spørsmål om lesevaner: leser dere original versjon eller oversettelse?

Da "Den tapte symbol" kom ut bestilte jeg den på amazon på engelsk og syntes det var helt fantastisk å lese! En nytelse!
Ellers har jeg gjort det bare fordi jeg måtte- da bøkene var pensum (tok et semester med latinamerikansk litteratur og ved en annen annledning videreutdanning for engelsklærere).

meli-melo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-11, 09:10   #22
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av meli-melo, her.

Jeg har også et spørsmål om lesevaner: leser dere original versjon eller oversettelse?

Jeg leser nok oftest oversettelser. Men iblant leser jeg engelsk skjønnlitteratur. Jeg leser så og si aldri svensk eller dansk på originalspråket.

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-11, 09:25   #23
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg leser på originalspråket om jeg kan det. (Ikke sånn å forstå at det dreier seg om så overvettes mange, oftest er det engelsk.) Men om jeg leser oversettelser, velger jeg som regel en engelsk oversettelse i stedet for en norsk, fordi jeg ofte får så vondt i meg av norske oversettelser. Engelske oversettelser har den kombinerte fordelen at de veldig ofte er bedre enn de norske, og at jeg selvsagt er dårligere i engelsk enn i norsk, og dermed mindre hypersensitiv for stivbeinthet og kløneri.

Jeg leser vel 95 % engelsk skjønnlitteratur, vil jeg si.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-11, 09:30   #24
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Hvis det er på engelsk leser jeg alltid på orginalspråket. Er det på andre språk leses norsk eller engelsk oversettelse alt ettersom, men som regel blir det engelsk siden jeg kjøper bøker fra play.com som regel, så det meste jeg leser er på engelsk med unntak av norsk (og noen ganger svensk) krim. Jeg har bodd i England i mange år, så jeg er vel omtrent like flink til å lese engelsk som norsk.

Jeg greier heller ikke norske oversettelser av engelske bøker, det blir helt feil.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-11, 10:03   #25
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg leser aller, aller mest engelskspråklige bøker, og da alltid i original. Noen norske blir det også, og så leser jeg litt tysk (både barne- og voksenbøker) og har planer om mer svensk i løpet av året. I likhet med Toffskij har jeg en tendens til å foretrekke engelske oversettelser dersom jeg skal lese oversatte bøker (med unntak for opprinnelig tysk litteratur; dersom jeg ikke leser dem på tysk, innbiller jeg meg at de vil være enklere å gjengi på norsk enn på engelsk). Både på grunn av hårsårhet når det gjelder svakheter i norske oversettelser og fordi jeg gjerne ender opp med å kjøpe bøker fra Amazon eller lignende.

Gammel 05-01-11, 10:03   #26
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Jeg leser bøker på norsk og engelsk. Oftere og oftere velger jeg den engelske orginalutgaven i stedet for norsk oversettelse. Men bøker som er skrevet på tysk, fransk, russisk, finsk etc leser jeg i norsk oversettelse.

Akkurat nå leser jeg min første bok på svensk (den er oversatt til svensk fra finsk) og selv om det ikke er noe problem å forstå svensk når jeg leser så merker jeg at jeg ikke har særlig følelse for om språket er godt eller ikke. Så jeg får med meg handlingen, men jeg mister altså den eventuelt gode opplevelsen av å lese noe som er skikkelig godt skrevet. Og det er ganske kjipt, og har fått meg til å revurdere intensjonene mine om å lese tysk litteratur på tysk.

Sist redigert av Cuyahoga : 05-01-11 kl 10:22.
Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-11, 10:08   #27
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

@Cuyahoga: Jeg ser godt den, men samtidig er det jo bare øvelse som kan gjøre at man øver opp den språksansen som du merker at du savner.

Da jeg tok tysk grunnfag for mange, mange år siden leste vi blant annet Homo Faber av Max Frisch. Den hadde jeg lest tidligere, på norsk, og likt veldig godt. Det var en god del mer krevende å lese den på tysk, og jeg måtte blant annet slå opp en god del ord. Men da jeg satte meg ned med den norske oversettelsen parallelt med originalen, kunne jeg ikke begripe at jeg noen gang hadde likt boken i oversettelse - den var jo så utrolig mye bedre på tysk! Selv om altså tysken min var langt under f.eks. engelsken min, og jeg var en mye mindre "øvet" leser på tysk.

Man mister selvsagt en del ved å lese bøker på språk man ikke behersker helt. Men man mister ganske mye ved å lese oversettelser også. Og hvis man tar med i beregningen hvor mye man lærer ved å lese på fremmedspråk, og hvor mye mer man dermed får ut av fremtidige leseopplevelser, så synes jeg det er et enkelt regnskap å vurdere.

Gammel 05-01-11, 10:22   #28
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

@Cuyahoga: Jeg ser godt den, men samtidig er det jo bare øvelse som kan gjøre at man øver opp den språksansen som du merker at du savner.

Da jeg tok tysk grunnfag for mange, mange år siden leste vi blant annet Homo Faber av Max Frisch. Den hadde jeg lest tidligere, på norsk, og likt veldig godt. Det var en god del mer krevende å lese den på tysk, og jeg måtte blant annet slå opp en god del ord. Men da jeg satte meg ned med den norske oversettelsen parallelt med originalen, kunne jeg ikke begripe at jeg noen gang hadde likt boken i oversettelse - den var jo så utrolig mye bedre på tysk! Selv om altså tysken min var langt under f.eks. engelsken min, og jeg var en mye mindre "øvet" leser på tysk.

Man mister selvsagt en del ved å lese bøker på språk man ikke behersker helt. Men man mister ganske mye ved å lese oversettelser også. Og hvis man tar med i beregningen hvor mye man lærer ved å lese på fremmedspråk, og hvor mye mer man dermed får ut av fremtidige leseopplevelser, så synes jeg det er et enkelt regnskap å vurdere.

Jo, du har veldig gode poeng her, og jeg skjønner at også lesning av litteratur på orginalspråket er en ting som dreier seg mye om nok mengdetrening. Og det er godt mulig jeg kommer til å lese på tysk om noen år. Beskrivelsen din av hvordan du opplevde Homo Faber gjør jo at jeg får lyst til å oppleve noe lignende selv. I virkeligheten, akkurat nå, kjenner jeg det bare litt overveldende med enda en ting jeg må lære, øve på, bli bedre til, få progressjon på. : overarbeidet forsker med deadlines tette som hagl i 2011:

Gammel 05-01-11, 10:24   #29
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Men hovedpoenget er jo at man trives med lesingen, for all del. Hvis det blir en "burde"-greie ut av det, slik at man ikke orker å lese i det hele tatt fordi man ikke makter å lese originalspråket, men føler at man svikter om man leser en oversettelse, så er det jo helt feil. "Det er viktig å ikke få stress," som åtteåringen min pleier å påpeke.

Gammel 05-01-11, 10:26   #30
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Jeg leser enten engelsk originalspråk eller i norsk oversettelse, oftest det siste. Rett og slett fordi jeg ikke har overskudd til noe mer, akkurat i denne fasen. Lesingen inngår ikke i bli flinkere-kategorien, det går under rekreasjon og avslapning. Da er det lov å stille få krav.

Unntakene er en og annen lydbok på svensk eller i engelsk oversettelse, eller barnebøker på mannens morsmål.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-11, 10:31   #31
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Men hovedpoenget er jo at man trives med lesingen, for all del. Hvis det blir en "burde"-greie ut av det, slik at man ikke orker å lese i det hele tatt fordi man ikke makter å lese originalspråket, men føler at man svikter om man leser en oversettelse, så er det jo helt feil. "Det er viktig å ikke få stress," som åtteåringen min pleier å påpeke.

Ja, ikke sant. Jeg har bestemt meg at lesing skal være lystbetont, ikke en pliktgreie, og det betyr at jeg har bestemt meg for å ikke stresse mer med å lese de uleste bøkene i bokhyllene mine. Det er en grunn til at de har stått uleste i opptil sju år, jeg har ikke lyst til å lese de. Jeg kommer for eksempel aldri mobilisere nok ork og motivasjon til å fullføre Ulyssevs.

Gammel 05-01-11, 10:37   #32
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg sluttet med å lese (ut) bøker jeg ikke hadde lyst til å lese (ut), sånn ca. da jeg fylte 20. (Ulysses var vel omtrent den siste jeg pisket meg igjennom.) Og for meg er det utelukkende et lystvalg å lese lite på norsk, jeg er ødelagt av masse forlagsarbeid og blir møkksur over feil og kløneri. Og det ødelegger jo leseopplevelsen.

Gammel 05-01-11, 10:39   #33
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av meli-melo, her.

Jeg leser veldig mye svensk, men går ikke av veien for oversettelser fra de fleste andre språk (skjønt jeg leser aller mest norsk litteratur). Noen bøker på engelsk blir det også, og det kunne sikkert med fordel vært flere. Jeg må være en sløv leser og lingvist, for i motsetning til de fleste synes jeg at det finnes veldig mange gode norske oversettelser. Det er oftere jeg reagerer på oversettelser fra svensk enn fra engelsk, i alle fall.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-11, 10:40   #34
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Jeg sluttet med å lese (ut) bøker jeg ikke hadde lyst til å lese (ut), sånn ca. da jeg fylte 20. (Ulysses var vel omtrent den siste jeg pisket meg igjennom.) Og for meg er det utelukkende et lystvalg å lese lite på norsk, jeg er ødelagt av masse forlagsarbeid og blir møkksur over feil og kløneri. Og det ødelegger jo leseopplevelsen.

Jeg satt og hisset meg opp ganske kraftig da jeg leste Henrik Langelands Verdensmestrene i jula. "Excel" skistaver, hæ? Og et sted stod det faktisk sjegg.

Gammel 05-01-11, 10:43   #35
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Det er oftere jeg reagerer på oversettelser fra svensk enn fra engelsk, i alle fall.

Det tror jeg så gjerne. Det er åpenbart veldig vanskelig å oversette godt mellom de skandinaviske språkene. (Nok en grunn til å lese svensk og dansk litteratur i original.)

Gammel 05-01-11, 10:56   #36
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg sliter med det samme, etter at jeg som barn og ungdom pløyde utallige bøker (type 1 om dagen), har jeg de siste årene lest veldig lite. Jeg er noenlunde oppdatert på norsk og svensk krim, men så måtte jeg gi opp det også fordi jeg i en lang periode ikke greide barn som hadde det vondt etc, jeg har ikke helt klart å ta det opp igjen ennå.
Hos meg går det fort når jeg virkelig vil, men som HI skisserer kommer jeg sjelden nok inni det til at jeg virkelig vil. Og da kommer alt annet først. Egentlig har jeg slitt veldig med å finne bøker i voksen alder som fenger meg like mye som alle bøker gjorde tidligere. Jeg forsøkte meg på Saman er ein mindre aleine nå i ferien, og kom et godt stykke uti den, og syntes bare den var kjedelig egentlig.

Jeg tror egentlig jeg er blitt helt kulturelt avslept, og har mer eller mindre forsonet meg med situasjonen .

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-11, 10:59   #37
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Jeg sliter med det samme, etter at jeg som barn og ungdom pløyde utallige bøker (type 1 om dagen), har jeg de siste årene lest veldig lite. Jeg er noenlunde oppdatert på norsk og svensk krim, men så måtte jeg gi opp det også fordi jeg i en lang periode ikke greide barn som hadde det vondt etc, jeg har ikke helt klart å ta det opp igjen ennå.
Hos meg går det fort når jeg virkelig vil, men som HI skisserer kommer jeg sjelden nok inni det til at jeg virkelig vil. Og da kommer alt annet først. Egentlig har jeg slitt veldig med å finne bøker i voksen alder som fenger meg like mye som alle bøker gjorde tidligere. Jeg forsøkte meg på Saman er ein mindre aleine nå i ferien, og kom et godt stykke uti den, og syntes bare den var kjedelig egentlig.

Jeg tror egentlig jeg er blitt helt kulturelt avslept, og har mer eller mindre forsonet meg med situasjonen .

Jeg føler meg også litt sånn - kan ikke påstå at jeg er lett å begeistre, gitt. Bøker av den typen du nevner, synes jeg som regel er veldig kjedelige også (men enda verre er jo skikkelig "action"). Jeg synes jeg har blitt ganske litterært avstumpet med åra, rett og slett en litt gretten leser.

Gammel 05-01-11, 11:21   #38
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Standard

Jeg tror jeg ville blitt alvorlig gretten om jeg hadde lest så mye norsk som du gjør, Elinblu.

Gammel 05-01-11, 11:21   #39
Puslingen
Bør lage seg en tittel selv

Puslingen sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Eg har hatt ein real opprydding i bokhylla, og fjerna alle bøker som eg ikkje vert ferdig med, ikkje kjenner stor lyst til å lesa eller som eg syntes var kjedelige. Og det føltes godt! No gjennstår det berre å koma seg på bruktbutikken, så eg får dei heilt ut av huset.
Eg har blitt mykje meir kritisk til kva eg leser no enn eg var før. Tidlegare leste eg kva som helst, berre så lenge det var bokstaver og eg forstod orda. No har eg så lite "lesetid" at eg ikkje kaster meg ukritisk ut i noko. Eg leser bokanmeldelser og anbefalinger først, og så er det grundig studie av bokomslag og gjerna ein kikk i første kapittel. SÅ kan eg bestemma meg for å kjøpa eller ikkje, men selvfølgelig kan det endå verta eit bomkjøp. Eg er nok ein av dei som ikkje følger straumen når det gjeld bøker, og gidder ikkje lesa ei bok fordi "alle andre gjer det". Eg grein ikkje når eg leste Drageløparen, og har ingen planer om å lesa Knausgård. Til gjengjeld syntes eg O var ein fasinerande bok, sjølv om den var ganske tunglest.

Når det gjeld lydbok, er eg mykje mindre kritisk. Der er det meir "man tar det man har"- prinsippet, for lydbok er ikkje kvalitetslesetid i den forstand. Det er noko eg gjer mens eg held på med andre ting, så eg får nok ikkje konsentrert meg 100% om boka. Men også der har eg gjort meg nokre erfaringar, slike som at eg ikkje er begeistra når forfattaren les sjølv (unntaket er Gunnar Staalesen) og eg har eit par favorittstemmer som t.d. Nils Ole Oftebro. Kan vera fordi han har passa godt til bøkene eg har høyrt med han.

Gammel 05-01-11, 11:27   #40
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Jeg tror jeg ville blitt alvorlig gretten om jeg hadde lest så mye norsk som du gjør, Elinblu.

Hadde jeg lest bare engelskspråklig science fiction og 1800-tallsromaner, ville jeg vært innlagt. (Det er det som er in å lese, er det ikke? )

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:56.