Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

"Spesial"-mat eller "vanlig" mat?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-01-11, 11:36   #61
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: "Spesial"-mat eller "vanlig" mat?

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Det er jeg også helt enig med deg i. Når jeg har med meg ting til sommerfesten i barnehagen, som jeg merker med en stor lapp med "gluten- og melkefritt", så regner jeg jo med at folk ønsker å spare litt til allergikerne. Og når ejg er på besøk og får pekt ut de glutenfrie rundstykkene, må jeg noen ganger skynde meg før de blir tatt av de andre gjestene. (For ikke å snakke om all den gode glutenfrie maten jeg nekter barna mine å spise, fordi det er for dyrt å fôre dem med det når de heller kan spise de glutenholdige alternativene...)

Oi! Så rart, eg opplever det som heilt motsatt! Det er som regel eit berg av "spesialkake" igjen, fordi det som regel berre er snuppeluppe som treng glutenfritt. Ho et jo gjerne eit stykke, eller ein bolle, og alt det andre blir liggande igjen på fatet, fordi alle tenker at det må jo sparast til allergikeren. Eg forstår at det er høflig meint altså.

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-11, 11:38   #62
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg har opplevd at enkelte har blitt veldig overrasket over at en eggefri sjokoladekake ikke smaker spesielt.

Er det så rart da? Hvis du for eksempel forteller meg at man lett kan lage veldig gode egge- og melkefrie vafler, blir jeg i utgangspunktet overrasket, for det klarer jeg ikke å se for meg sånn helt av meg selv. Jeg betviler det ikke, hvis du sier det, men før noen forteller meg at det er lett som en plett, ville vafler være noe som jeg ikke satte på listen over "ting jeg serverer til min venn med melke- og eggeallergi".

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-11, 11:39   #63
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Syrin, her.

Oi! Så rart, eg opplever det som heilt motsatt! Det er som regel eit berg av "spesialkake" igjen, fordi det som regel berre er snuppeluppe som treng glutenfritt. Ho et jo gjerne eit stykke, eller ein bolle, og alt det andre blir liggande igjen på fatet, fordi alle tenker at det må jo sparast til allergikeren. Eg forstår at det er høflig meint altså.

Men hvordan skal jeg kunne vite at det bare er snuppa di som trenger glutenfri kake? For alt jeg vet kan det jo kry av unger og foreldre med cøliaki på barnehagens fester.

Gammel 05-01-11, 11:45   #64
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Når jeg lager en helt tradisjonell sjokoladekake med surmelk og natron, av typen mora mi og bestemødrene mine laget og folk blir overraska over at den er god selv om den er eggefri sier det kanskje heller noe om bakekunnskapene?

Folk flest har ikke peiling på baking. Det er vel ikke mer mystisk enn som så, vil jeg tro.

Gammel 05-01-11, 11:45   #65
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, alle har jo ikke veldig gode bakekunnskaper. Det synes jeg heller ikke er så overraskende.

Gammel 05-01-11, 11:46   #66
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Neida, det er heilt riktig Teofelia - situasjonen, selskapet og setting vil sjølvsagt bestemme om det er naturlig å ete av den allergivennlige maten eller ei. Har ein oversikten så er det jo greit, har ein det ikkje så forstår eg at det blir eit problem.

Dette er ikkje noko som provoserer meg forferdelig altså. Eg berre registrerer det (og eg har bakt ein del kaker). For å unngå å dra heim med masse kake, velger eg altså å ikkje merke kaka, slik at folk forsyner seg. Eg har ingen problem med å få eit stykke til jentungen. Det er løysinga i MITT tilfelle, men eg forstår godt at i store selskap så kastar ein seg ikkje over det som er allergivennlig. Men det er godt mulig at eg hadde forsynt meg av melkefri kake altså....

Gammel 05-01-11, 11:49   #67
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Også må jeg innrømme at en del glutenfri mat faktisk kan smake litt spesielt for en utrent gane. Bokhvete, f.eks. Jeg skal aldri mer ha bokhvete i kaker, det er sikkert. (Litt går an, men ikke i de mengdene som er i Jyttemel, f.eks.)

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-11, 11:50   #68
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes dog at det er snodig likevel at folk blir overrasket. Selv ved få bakekunnskaper trodde jeg det var logisk at egg ikke setter veldig mye smak i en sjokoladekake. At kaken man står med i hånda har hevet trass eggefriheten ser man jo.

Jeg tror ikke folk som ikke er spesielt opptatt av matlaging/baking tenker spesielt logisk over hvilke ingredienser som gjør hva, jeg. Jeg tror bare de blir overrasket over at det smaker "vanlig kake" når det ikke er laget av det man trodde inngikk i "vanlig kake". Relativt uavhengig av hvilke ingredienser som er utelatt eller lagt til.

Gammel 05-01-11, 11:50   #69
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Tjorven: angående vaflene: det skal gå greit, bare man har rengjort vaffeljernet så godt man kan, og ikke gir de første 2 platene til cøliakeren.

Gammel 05-01-11, 11:54   #70
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Også må jeg innrømme at en del glutenfri mat faktisk kan smake litt spesielt for en utrent gane. Bokhvete, f.eks. Jeg skal aldri mer ha bokhvete i kaker, det er sikkert. (Litt går an, men ikke i de mengdene som er i Jyttemel, f.eks.)

Det er eg heilt enig i. Gjærbakst er ei utfordring syns eg, det syns eg ikkje blir det samme som med kveitedeig. Det er godt nylaga og varmt, men taper seg fort. Middagsmat derimot, der er det absolutt ingen forskjell i smak, f.eks om ein sprenger til rømmegraut med glutenfritt mjøl eller kveitemjøl. Ingen forskjell. Det hadde eg glatt servert til alle, i staden for å lage to gryter.

Og det samme gjeld vafler - ferske vafler på glutenfritt mjøl (brukar berre mi vanlige vaffel-oppskrift), er like gode. Og Tjorven - du kan bruke same jernet, men tørk godt over det først, og første glutenfrie kaka i jernet skal ein ikkje-allergiker ete Med mindre du har å gjere med ei cøliaker som er svært følsom da.

Gammel 05-01-11, 11:55   #71
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Standard

Du kom meg i forkjøpet Kanina, men du er litt strengare på antall plater ser eg...

Gammel 05-01-11, 11:56   #72
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg forstår HI sånn at når det gjelder barn, så er det jo klart at alle barn ønsker å være så "normal" som mulig og at det ikke blir noe føss ut av at de har allergi eller cøliaki eller alt annet av tilstander som det kreves litt hensyn.

Og det synes jeg også, at det er klart at man prøver å tilordne litt uten å rope "Spessialmat for sjuklingen er HER!" (For å sette det på spissen. )

Nå har jeg mange allergikere i familien, det er eggeallergi og melkeallergi og cøliaki og vi har store kakebord likevel. Ingen bytter kakespader og ellers så tar vi en kjapp runde med å si hva kakene inneholder og så legger de som ikke er som Grisen Sjøl (meg) merke til hva de skal holde seg unna.

Når det gjelder gjester med matintoleranser og allergier så er det som oftest lite problem å lage middagsmat om man lager fra bunnen av. Da kan man, som Teo sier, bruke rent kjøtt/fisk og grønnsaker og tenke seg litt om hva slags stivelsetilbehør ris/couscous/pasta/poteter man bruker.

Desserter er litt mer trøblete, men det går også, i hvert fall om man spør den som er allergisk på forhånd hva som går bra. Erfaringen min er i hvert fall at det er ikke noe sånn at allergikere forlanger at alt på bordet skal være sånn at de kan spise det, men de fleste av dem blir oppriktig glad og takknemlig for at de kan spise mer enn bare en rett eller bare en kake som er Spesssialkaka.

Og ingen her på FP kan si at det er vanskelig med oppskrifter, det er mange som er vant til å lage variert mat og bakverk for allergikere og som kan hjelpe til med det.

Gammel 05-01-11, 11:57   #73
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Jeg har kanskje litt for store forventninger til hva folk vet om det de putter i munnen.

Jeg tror generelt det er veldig lett å ha for store forventninger til hva folk vet om hva som helst, i grunnen.

Gammel 05-01-11, 12:19   #74
Slettet bruker
Passiv

Standard

Det er veldig greit med Dragen synes jeg. Hun har nemlig med seg kake når hun kommer på besøk. Og siden jeg ikke baker når jeg får besøk er det igrunnen bare Dragen som får kake her i huset. Det blir ikke verre av at restene får bli heller.

Ellers ville jeg merket kaker jeg altså. Både "inneholder nøtter" og "glutenfri" er naturlig å si fra om. Sånn at folk ikke setter feil kakespade oppi og ødelegger for allergikeren. Og allergikost er jo spesialmat i noen tilfeller. Kokt ris er ikke spesialmat fordi den er tilberedt som vanlig. Men glutenfri kake er spesialmat fordi den er laget annerledes enn normalt og ikke skal slomses full av kakesmuler med mel.

Når det er sagt så er jo ikke spesialmaten dårligere enn annen mat - den er bare annerledes laget med andre ting oppi, men like bra. Muffinsene til Dragen feks - de går ned på høykant av hele familien vår.

Svar med sitat
Gammel 05-01-11, 12:20   #75
Slettet bruker
Passiv

Standard

Også blir forresten folk litt stressa når det kommer allergikere på besøk - fordi man vil så gjerne lage sånn at gjestene får nydelig mat som er supertrygg for dem.

Da blir man veldig fokusert altså. Og ender gjerne med å ikke greie å tenke ut en eneste ting man kan gi gjester til middag annet enn pannekaker.

Svar med sitat
Gammel 05-01-11, 12:23   #76
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv

Brutus_ sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

taco er genial allergikermat

Taco består vel omtrent bare av smaksforsterkere og kjøttdeig, så er nok ingen fare for å utløse noen reaksjoner..

Gammel 05-01-11, 12:26   #77
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Brutus_, her.

Taco består vel omtrent bare av smaksforsterkere og kjøttdeig, så er nok ingen fare for å utløse noen reaksjoner..

PST, Jeg tror en del allergikere (gluten ihvertfall) lager Taco krydderet selv for å unngå dette

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-11, 12:28   #78
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fajitas-krydderet (staves det sånn?) er glutenfritt, ikke Taco-krydderet.

Gammel 05-01-11, 12:32   #79
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv

Brutus_ sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Allergiske reaksjoner her i hvert fall.

Storebror har alvorlig peanøttallergi, og kan faktisk dø om han får i seg noe med peanøtter i, eller med s p o r av peanøtter i.

En med Cøliaki skal ikke ha noe med gluten, fordi det skaper små blødninger i tarmen.
Det er en kronisk betennelsestilstand, og gluten fører til at det skapes en immunreaksjon mot kroppens egne celler. Tarmtottene forsvinner, og tarmens overflate reduseres, og opptaket av mange viktige stoffer hemmes, noe som kan føre til bla. anemi.

Ellers er det vel vanlig med utslett og kløe ved intoleranser, diare, oppkast, magesmerter, eksem osv.

Takker. Er det gjort undersøkelser på hvor dette er utberedt og om man kan vokse det av seg ved gradvis tilnærming til det man ikke tåler? Minstemann her ble rød og tørr rundt truten ved inntak av tomatsaus og og tomater, men det har aldri slått meg at det kan være at han ikke tåler det. Det er forøvrig det beste han vet. Det har imidlertid blitt mye bedre det siste året.

Gammel 05-01-11, 12:41   #80
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Fajitas-krydderet (staves det sånn?) er glutenfritt, ikke Taco-krydderet.

Det var nytt for meg. Jeg har brukt krydderpakkene fra Old El Paso, og så vidt jeg har kunnet se skal den være glutenfri.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:28.