Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Pølsegrateng - oppskrift?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-01-11, 13:40   #1
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Pølsegrateng - oppskrift?

Har prøvd litt ymse, men har ikke vært heeelt nøgd ...

Oppskrift på skikkelig god pølsegrateng ønskes, takk!!

Gammel 05-01-11, 14:38   #2
Camomilla
Wooohhoooooo

Camomilla sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Sv: Pølsegrateng - oppskrift?

Potetmos
Pølser
Macaroni
Tomatsaus
Ots
Bacon
Inn i ovnen til den er ferdig, ca 10-15 minutter på 200 grader.

Gammel 05-01-11, 14:50   #3
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nokon som har med kvit saus? Og uten potetmos?

Gammel 05-01-11, 14:58   #4
Hannah
tankefull

Hannah sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Jeg har ikke noen eksakt oppskrift, men pleier å lage tykk hvit saus som får kjøle seg litt, mens jeg pisker eggehvite stivt. Når eggehviten er stiv, rører jeg eggeplommen inn i den hvite sausen og blander i salt, pepper, muskat og et par never makaroni pølser. Til slutt blander jeg sammen sausblandingen forsiktig med den stivpiskede eggehviten.
Har dette i ildfast form, og har strøkavring oppå. Stekes i ovnen i kanskje 40-50 minutt. Sjekker med en bakenål om det er ferdig.

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-11, 15:05   #5
Blomst
nygift

Blomst sin avatar

Medlem siden: May 2008
Hvor: beste plassen
Blogginnlegg: 4
Blomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg kutter pølse, løk og poteter,legger lagvis, fyller opp med hvit saus og ost på toppen.
Serveres med baguetter og salat.

Knoll & Tott 04 lykketrollet 10
Blomst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-11, 15:25   #6
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Haugtussa, her.

Lurte jeg også på - har makaroni, blomkål, brokkoli, gulrøtter, pølser, mel, egg og melk hjemme; vil gjerne bruke dette og ha spesifikk fremgangsmåte (ok, den hvite sausen er bankers)!

Gammel 05-01-11, 15:34   #7
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dokke koke makaronien først sant?

Gammel 05-01-11, 15:57   #8
Hannah
tankefull

Hannah sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Neida, jeg gjør ikke det iallefall. Den blir kokt i stekeovnen.

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-11, 15:58   #9
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Jepp

Kok makaroni. Skjær pølser, bacon og løk i terninger og stek lett i pannen.
Lag hvit saus. Bland alt forsiktig sammen og ha i en ildfast form. Ha over revet ost. Stek midt i ovnen, 200 grader, til osten er gylden.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-11, 15:58   #10
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Ja, den kokes først.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-11, 16:26   #11
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Jeg koker makaroni, kutter opp pølser og brokkoli
Lager en tykk hvit saus, og så har jeg et egg i sausen når den har fått avkjølt seg litt. Har jeg veldig god tid, så hender det at jeg stivpisker eggehviten, da får man en veldig god og luftig grateng.
Blander alt i en ildfast form, strør over revet ost og setter i ovnen

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-11, 16:35   #12
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bruker samme utgangsoppskrift som til fiskegrateng - tykk hvit saus av rundt 4 ss mel og like mye smør, rører inn 4 eggeplommer og stivpisker 4 hviter og har i. Til pølsegrateng pleier jeg å la noen hakkede hvitløksfedd surre i smøret før jeg har i mel, og så pleier jeg å røre inn nok frossen spinat til at sausen blir pen og grønn. Deler pølser i biter og rører inn sammen med kokt fullkornsmakaroni, heller i form, strør med brødrasp og steker i bortimot en time på 180 grader (steketiden kommer an på hvor stor formen er). Serverer med tomatsaus og kokt brokkoli til.

Gammel 05-01-11, 16:36   #13
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Standard

Har du eggeblandinga i sausen eller oppå?

Gammel 05-01-11, 16:37   #14
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har du eggeblandinga i sausen eller oppå?

Hvem, jeg? Jeg mente at jeg rører inn eggeplommene i sausen først og så eggehvitene etterpå.

Gammel 07-01-11, 12:18   #15
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Standard

Jeg lagde i går, litt sånn på gefylen:

Hvit saus av 50 gram smør, 4 ss mel og ca 5-6 dl melk. Dæsj salt, pepper og muskat, samt to egg og en neve revet ost. Dette helte jeg over 300 gram (tørr) ferdig kokt makaroni sammen med røkt kjøttpølse i terninger og grønnsaker. Blandet godt før jeg la ost på toppen og lot stå på 200 grader i 25-30 minutter. Ble veldig godt!

Gammel 07-01-11, 12:19   #16
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg bruker samme utgangsoppskrift som til fiskegrateng - tykk hvit saus av rundt 4 ss mel og like mye smør, rører inn 4 eggeplommer og stivpisker 4 hviter og har i. Til pølsegrateng pleier jeg å la noen hakkede hvitløksfedd surre i smøret før jeg har i mel, og så pleier jeg å røre inn nok frossen spinat til at sausen blir pen og grønn. Deler pølser i biter og rører inn sammen med kokt fullkornsmakaroni, heller i form, strør med brødrasp og steker i bortimot en time på 180 grader (steketiden kommer an på hvor stor formen er). Serverer med tomatsaus og kokt brokkoli til.

Mmm, må prøves. Å lage fiskegrateng selv har jeg aldri tenkt på før. Oppskrift på det også kanskje!?

Gammel 07-01-11, 12:24   #17
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg liker best å lage det fra bunnen, men jeg er veldig glad i den Kylling Bretagne-sausen og har med stort hell brukt den i pølsegrateng. Da lager jeg sausen på kun fløte, ikke vann og melk, og heller den over forhåndskokt (halvkokt) makaroni og pølser i en form. Har gjerne oppi mais og purre også. Ost på toppen og inn i ovnen. Godt med salat og baguetter til.

Jeg bruker dog oftest den sausen til Heddas Kyllingform, den er fantastisk.

Gammel 07-01-11, 12:38   #18
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Standard

Oooh, Iset - det hørtes jo fantastisk godt ut!!!

Gammel 07-01-11, 12:43   #19
Acino
passe nerd

Acino sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Har aldri lagd(eller spist) pølsegrateng, men det høres veldig ut som du kan ta utgangspunkt i slik man lager fiskegrateng: Tykk hvit saus, avkjøl litt og ha i eggeplommer. Stivpisk eggehviten. Oppi sausen haes makaroni(kokt på forhånd), pølser og det du måtte ville ha i. Vend forsiktig i eggehviten, steik i ovnen til den er stiv. Kanskje bacon på toppen?

Gammel 07-01-11, 12:59   #20
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Absalone, her.

Mmm, må prøves. Å lage fiskegrateng selv har jeg aldri tenkt på før. Oppskrift på det også kanskje!?

Det er i bunn og grunn den samme oppskriften, bare uten spinat og hvitløk, og med kokt fisk i stedet for pølse. Jeg har pleid å ha revet muskatnøtt i sausen, men de siste gangene jeg har laget det har jeg brukt karri i stedet (freser den litt i smøret før jeg rører inn melet), og da spiser Poden med langt større appetitt.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:34.