Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Hulebjørnens klan

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-01-11, 19:04   #41
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hulebjørnens klan

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Var det ikke Ayla og Jondalar som delte mye Gleder?

Ja, men de møtes ikke før i Hestenes Dal.

Gammel 05-01-11, 19:04   #42
Sarah
Nybegynner

Medlem siden: Jan 2011
Sarah har et hav av muligheter foran seg
Standard

hm.. kanskje ikke så lurt å skrive om boka og filmen da

Sarah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-11, 19:05   #43
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nabojenta, her.

Den er fryktelig dårlig. Fryktelig!

Amen.

Gammel 05-01-11, 19:07   #44
Nabojenta

Nabojenta sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Filmen er dårlig, men boka er ikke av de beste den heller. Du kan jo finne en problemstilling der forskjeller i bok vs film blir poengtert?

Gammel 05-01-11, 19:09   #45
Sarah
Nybegynner

Standard

ja, det kan jeg .. hva med å sammenligne de "reglene" som de har med verden idag? altså regler som at bare menn fikk lov å jakte, kvinnene skulle gjøre som mennene sier.. det er vel en plass i verden der det fortsatt er sånn.

Gammel 05-01-11, 19:25   #46
Sarah
Nybegynner

Standard

Prøver å finne noen sider om forfatteren, men det står ærlig talt ikke så mye om henne! eller er det bare jeg som ikke klarer å finne noen ting?

Gammel 05-01-11, 19:31   #47
Albertine
Passiv

Standard

Det er nok bare du. Står tonnevis om henne på nettet.

Svar med sitat
Gammel 05-01-11, 20:00   #48
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

http://www.google.no/#hl=no&source=h...8012eba222d8a6

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-11, 20:12   #49
Arona
passer i nissedrakt

Arona sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Krokstadelva
Blogginnlegg: 10
Arona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Tror til og med jeg skrev en oppgave om Hulebjørnens klan en eller annen gang i forrige århundre. På ungdomsskolen eller noe.

Arona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-11, 20:16   #50
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Boken har også egen FB side, ser jeg av et lite googlesøk.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-11, 20:19   #51
Sarah
Nybegynner

Standard

Står ingenting på den FB siden..

Gammel 05-01-11, 22:19   #52
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Det beste tipset er kanskje å lese en annen bok. Hulebjørnens klan er jo fryktelig lang, og er i tillegg ganske dårlig, synes jeg da.

Men er man nødt å skrive om gode bøker? Kan man ikke ha et særemne der man totaltslakter ei bok eller en forfatter?

Opprinnelig lagt inn av Sarah, her.

Jeg har lyst til å skrive om kulturen de hadde i klanen, og om Aylas utvikling gjennom boka..Men det er jo ikke en problemstilling

Håjoda. Lag om de to setningene til sprøsmål, så har du to problemstillinger. Men om de er gode må nesten våre lokale norsklærere vurdere.

Opprinnelig lagt inn av Sarah, her.

ja, det kan jeg .. hva med å sammenligne de "reglene" som de har med verden idag? altså regler som at bare menn fikk lov å jakte, kvinnene skulle gjøre som mennene sier.. det er vel en plass i verden der det fortsatt er sånn.

Kanskje feministisk litterturteori kan være noe for deg å lese litt om? Ta et googlesøk på ordene, og se om det kan være interessant?

Gammel 05-01-11, 22:28   #53
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Men er man nødt å skrive om gode bøker? Kan man ikke ha et særemne der man totaltslakter ei bok eller en forfatter?

?

Det kan man selvfølgelig, men det krever kanskje litt mer eh...litterær innsikt.. hvis problemstillingen er å skrive en anmeldelse. Jeg tenker også at en bok uten mål og mening (som Hulebjørnens klan var, såvidt jeg husker) er vanskeligere å finne budskap/tema m.m i enn en bok av litt høyere kvalitet.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-11, 22:33   #54
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Jeg også tenker som Rine, og man skal ha en problemstilling som virkelig kan heve nivået i oppgaven for å få en god karakter på en oppgave om en slik bok, som det i utgangspunktet ikke er så veldig høy kvalitet på litterært sett.
Men du var inne på noe litt lenger oppe her, HI.

Gammel 05-01-11, 22:34   #55
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jøye meg, det er ikke som i Gamle Dager, gitt. Vi måtte skrive om mer enn en bok, vi måtte gjerne ha lest den og ikke nok med det: vi måtte formulere problemstilling selv. Ikke kunne vi spørre internettet heller. :knirk:

Sarah: Start med en forsøksvis problemstilling, det vil uansett endre seg etterhvert som du skriver deg varm.

Gammel 05-01-11, 22:41   #56
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kan Ayla ses på som historiens første rødstrømpe?

Eller for å gjøre det veldig enkelt: Er feminisme et tema i denne boken?

Jeg har ikke lest disse bøkene på ... hvertfall ti år. Den første er det 12-15 år siden jeg leste. Jeg kjenner at jeg ikke husker så mye av dem. (Og jeg trodde de het Hulebjørnens klan.)

Gammel 05-01-11, 22:42   #57
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Jøye meg, det er ikke som i Gamle Dager, gitt. Vi måtte skrive om mer enn en bok, vi måtte gjerne ha lest den og ikke nok med det: vi måtte formulere problemstilling selv. Ikke kunne vi spørre internettet heller. :knirk:

Jah, vi måtte sammenligne flere bøker, minst tre, med et minste antall sider i hver også. Jeg tror dette varierer veldig fra sted til sted og mellom lærere?

Gammel 05-01-11, 22:45   #58
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

.

Knirker sammen med deg. Og så ser jeg med forventning () og skrekk () fram til den dagen en av mine søte små (elever altså) kommer tuslende inn på FP med en oppgavetekst formulert av meg selv (!) Tenk så fristende det hadde vært å føre dem fullstendig på ville veier bare for å gi en FRYKTELIG lærepenge om hvor skummelt det er å ukritisk svelge alt man finner på nett.

Gammel 05-01-11, 22:47   #59
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Knirker sammen med deg. Og så ser jeg med forventning () og skrekk () fram til den dagen en av mine søte små (elever altså) kommer tuslende inn på FP med en oppgavetekst formulert av meg selv (!) Tenk så fristende det hadde vært å føre dem fullstendig på ville veier bare for å gi en FRYKTELIG lærepenge om hvor skummelt det er å ukritisk svelge alt man finner på nett.

Når eldste hadde innleveringer i høst gikk læreren på Wikipedia et par dager i forveien og endret artiklene om emnet...

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-11, 22:49   #60
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Når eldste hadde innleveringer i høst gikk læreren på Wikipedia et par dager i forveien og endret artiklene om emnet...

Vet ikke om jeg skjønte den? Gikk han inn og forandret noe som var riktig til noe galt, eller? Jøss....

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:36.