Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

I kveld hjalp jeg en rusa mann, men

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-01-11, 00:18   #21
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: I kveld hjalp jeg en rusa mann men

Opprinnelig lagt inn av SpetakkelRandi, her.

Velferdsnorge...

Ja, huff. Vi har det fælt her til lands.

Jeg synes det var flott av dere å stille opp den stakkars mannen Huldra, og det er en skam at politiet prioriterer bort den type oppgaver. I Oslo har man så vidt jeg husker et eget team for den type situasjoner, jeg antar at politiet der henviser videre. Synes det er på sin plass med en skriftlig klage.

Gammel 09-01-11, 00:20   #22
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvorfor kom politiet når han var inne forresten? Var det fordi han da var uønsket klientell?

Gammel 09-01-11, 00:24   #23
Huldra
Ferdig!

Huldra sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Huldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Hvorfor kom politiet når han var inne forresten? Var det fordi han da var uønsket klientell?

Ja, det er det jeg antar. En annen dame overtok da han var inne. Jeg hadde alle 3 ungene og varm mat i bilen så hun sa at vi bare skulle reise. Hun skulle vente der til politiet kom. Veldig kjipt å ikke få med seg hvordan det endte helt til slutt.

Gammel 09-01-11, 00:53   #24
Nelly
Superduperaktiv

Nelly sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Nelly er litt kulNelly er litt kul
Standard

Huff det er så trist. Man burde få et respektfullt svar når man ringer. Så bra at dere tok ansvar. Særlig imponert over broren din siden han har bakteriefob, han burde jo være kjempe stolt over seg selv.

Nelly er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-11, 01:04   #25
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns det er så godt å lese at dere bryr dere og tar grep. Og trist at det ikke var bedre svar å få hos 112 eller 113.
Det burde om ikke annet være rutiner som gjør at privatpersoner ikke blir sittende med ansvaret.

Gammel 10-01-11, 23:06   #26
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så fint å lese at dere grep inn, men ikke bra med den mottakelsen du fikk hos 112/113. Jeg hadde nok sendt en mail og redegjort for min opplevelse av saken, samt tilstanden til mannen.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-11, 23:08   #27
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi sin avatar

Hvor: Storybrooke
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Ja, huff. Vi har det fælt her til lands.

ja jeg syns faktisk det når ikke ambulansen drar ut for å hjelpe en som ikke klarer å ta vare på seg selv.

SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-11, 23:16   #28
Left
Passiv

Standard

Rusmisbrukere kan man jo behandle akkurat som man vil. De kan bare fryse ihjel egentlig. Spyles vekk fra plassen foran Sentralbanestasjonen kan de jo også.

Jeg blir så provosert at jeg nesten går i frø, over å se, og høre hvordan disse stakkarene blir behandlet.
Skulle man ikke hjelpe? Halvnaken, helt ute av stand til å ta vare på seg selv, i flere kuldegrader?

Svar med sitat
Gammel 10-01-11, 23:26   #29
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg synes egentlig 113 burde ordnet opp da du ringte først, og evt satt deg over til politiet hvis det var de som hadde ansvaret, men sånn er det åpenbart ikke.

Man opptar både en operatør og en nødlinje ved å sette over. Hadde det vært en nødsituasjon hadde jeg derimot tatt imot informasjon og satt over.

Gammel 10-01-11, 23:58   #30
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så bra at du hjalp.

Og been there, done that. Det tok tre telefoner før AMK sendte noensomhelst en gang jeg fant en mann som lå opp-ned i en bakke i parken, og som blødde fra hodet. Det var omtrent 500 m. fra Legevakta.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 00:09   #31
Nora H
Magisk

Nora H sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Nora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Så bra at dere hjalp mannen, hadde bare alle vært som dere.

Husker jeg ringte 112 en gang jeg så en ung gutt så full at han knapt kunne stå på beina, i t-skjorta i minusgrader. De svarte hyggelig at de skulle sende en bil så fort de kunne og det gjorde de. Heldigvis er det gode mennesker i politiet og.

Gammel 11-01-11, 08:57   #32
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde ikke ringt verken politi eller AMK hvis jeg forstår hovedinnlegget rikitg. Så lenge mannen ikke er alene, men sammen med andre, er det greit.

Gammel 11-01-11, 10:50   #33
Huldra
Ferdig!

Huldra sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Huldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg hadde ikke ringt verken politi eller AMK hvis jeg forstår hovedinnlegget rikitg. Så lenge mannen ikke er alene, men sammen med andre, er det greit.

Men den andre mannen, den såkalte kompisen, hjalp han ikke. Viste ikke evne til å prøve engang. Ikke engang da jeg spurte han om hjelp til å ta på skoen. Han bare stod der og forsvant når jeg tok tak i den rusa mannen.

Jeg tenkte ikke engang på det alternative nr til politiet og hadde nok ringt det om jeg hadde husket på det. Som jeg skrev litt senere. Hadde det vært sommer hadde jeg ikke gjort noe, men mannen stod barbent i snøen med buksa på låra og penisen på utsiden, helt uten antyding til å klare å ta vare på seg selv.
Jeg klarte ikke gå videre jeg. Hadde fått kjempevondt i magen om det dagen etterpå stod i avisa at mann funnet forfrosset/frosset i hjel i Drammen.

Gammel 11-01-11, 11:23   #34
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Neida, det var ikke sånn ment. Jeg er veldig glad for at folk stopper og bryr seg! Men nød er det ikke. Når politiet hører at vedkommende er en oppegående voksen mann i følge med flere mennesker tenker de nok at vedkommende blir tatt vare på, at selv om det går litt sent og penis kanskje blir litt blå, pakker han den inn når han blir kald nok.

Gammel 11-01-11, 12:00   #35
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er kjempeflott at dere ordnet opp Huldra, virkelig, det er for få sånne.

Men samtidig så må vi som privatpersoner på en måte godta at vi har også et ansvar. Vi er medmennesker og vi tilhører samfunnet, alt av hjelp og ansvar kan ikke outsources til politi/AMK, til det er det ikke avsatt ressurser. Og vi aner ikke om det samtidig er ringt inn et barn med akutt allergisk sjokk, en mann med hjerteinfarkt, to ulykker og det er tre ambulanser ledige. Det handler jo om de har kapasitet eller ei.

Og det handler jo ikke om "gode mennesker" som var på jobb altså. Herlighet, hva politiet og AMK har for jobbsituasjon, gi litt slækk.

Gammel 11-01-11, 12:57   #36
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 266
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: I kveld hjalp jeg en rusa mann, men

Her i Bergen var det en helt utrolig trist sak for et par-tre år siden, hvor ei jente ble funnet uten evne til å ta vare på seg selv (ruset). Han som fant henne ringte 112, og fikk beskjed om at de skulle sende en bil i løpet av en halvtime. Jenta døde, de sendte aldri noen bil den dagen.

Jeg tenker at 113 er riktig instans dersom noen er så påvirket at de ikke kan ta vare på seg selv.
Så får heller noen bli fly forbanna fordi ting ikke var så ille som man trodde eller noe. Heller dét, enn å finne et dødt ungt menneske i grøfta dagen etterpå.

Huldra

Gammel 11-01-11, 13:23   #37
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Her i Bergen var det en helt utrolig trist sak for et par-tre år siden, hvor ei jente ble funnet uten evne til å ta vare på seg selv (ruset). Han som fant henne ringte 112, og fikk beskjed om at de skulle sende en bil i løpet av en halvtime. Jenta døde, de sendte aldri noen bil den dagen.

Det er jo overhodet ikke bra, sier de at det skal komme en bil, så den komme.

Men på den annen side: Om man finner en ungjente som er så kald og som ikke kan ta vare på seg selv og man ringer en ambulanse, man går jo ikke vekk fra den personen før man er sikker på at det har kommet noen som kan ta vare på henne?

Gammel 11-01-11, 13:29   #38
Lommelun
Superduperaktiv

Medlem siden: Mar 2010
Lommelun er litt kulLommelun er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Jeg tenker at 113 er riktig instans dersom noen er så påvirket at de ikke kan ta vare på seg selv. Huldra

Det er vel ikke en helsesak at folk er dritings....
Det er en misforstått sak og hender OFTE at ungdommer ringer AMK og tror dem kan "bestille" en ambulanse for å komme å ta vare på kameraten slik at dem kan feste videre..
Og spesielt i enkelte "vestkant" områder i nærheten av hovedstaden så tror dem at dem har rett til å be om både det ene og det andre.

Når noen er drita og ikke klarer seg på egenhånd så får deres pårørende ta hånd om dem evt. så er det faktisk et ordensproblem og dermed en politisak..

Om dem trenger medisinsk hjelp... Da bør selvsagt også helsevesenet stille opp.

Sist redigert av Lommelun : 11-01-11 kl 13:35.
Lommelun er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 13:41   #39
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av SpetakkelRandi, her.

ja jeg syns faktisk det når ikke ambulansen drar ut for å hjelpe en som ikke klarer å ta vare på seg selv.

Jeg synes det er fælt når folk generaliserer ut i fra enkeltsaker. Det går faktisk an å sympatisere i enkeltsaker uten å vise til hvor elendig velferdssamfunn vi har. Det synes jeg faktisk er et hån mot store deler av verdenssamfunnet, og det framstår skikkelig dustete rett og slett. På samme måte synes jeg det er dumt generalisere ifht. avgjørelsene som gjøres på AMK. Jeg synes det er trist at vi i et rikt land som Norge ikke kan ivareta de som ikke klarer å ivareta seg selv slik det beskrives i hovedinnlegget. Jeg er enig i at enkeltpersoner bør ta i et tak i slike situasjoner, men samtidig synes jeg at det offentlige har et ansvar. Ikke alle steder har de ambulante rus- og psykiatriteam slik som i Oslo, og da tenker jeg at politiet faktisk har en jobb i slike tilfeller - enda så lite de måtte like det. Men selvsagt må det prioriteres ut i fra de ressursene man sitter på i det øyeblikket får en melding.

Gammel 11-01-11, 13:54   #40
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Men på den annen side: Om man finner en ungjente som er så kald og som ikke kan ta vare på seg selv og man ringer en ambulanse, man går jo ikke vekk fra den personen før man er sikker på at det har kommet noen som kan ta vare på henne?

Her står det om saka. I følge dei som fann henne, sa politiet at dei kunne gå.

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:23.