Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?
Opprinnelig lagt inn av Mindy Macready, her.
Ok, erstatt "alt" med "ting" da. Og jeg tenker vel som så at til og med patroniserende komplimenter kan være hyggelig ment. Det kan jo bli fryktelig vanskelig for en høyere oppe i systemet å gi uttrykk for takknemlighet for den jobben som blir gjort uten å virke patroniserende?
Poenget er at en kontoransatt er ikke vanligvis "høyere opp i systemet" enn en renholder, i den betydningen. Han eller hun har sikkert en bedre betalt jobb og er trolig plassert høyre i organisasjonspyramiden, men vedkommende er ikke renholderens overordnede.
Jeg har fått masse godord og komplimenter fra både kollegaer og ledere i min yrkeskarriere, og jeg har hatt en rekke jobber som har vært "viktige". Likevel har det aldri skjedd at noen har fortalt meg at "jeg jammen gjør en viktig jobb" eller at "det er godt de har slike som meg her" i de jobbene. Der har jeg fått konkrete tilbakemeldinger på det jeg faktisk har gjort (godt jobbet med prosjekt NN, bra håndtert i sak XX osv), og det er noe ganske annet.
I en av mine renholdsjobber fikk jeg høre at "Du gjør virkelig en god jobb. Det er mye renere her nå enn det bruker å være når de faste går her." Det er en skikkelig, konkret tilbakemelding som virkelig varmer, men å til stadighet få høre at "du gjør jammen en viktig jobb" sier ingen ting om jobben jeg gjør; det bare høres nedlatende og patroniserende ut.
Og det er klart det er hyggelig ment. Det blir da ikke mindre patroniserende av den grunn. Man kan ikke (i fullt alvor) klappe en kollega på hodet og si "Hvordan har du det, lille venn", uavhengig av hvor godt ment det er.
|