|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Leser
|
Sv: Maria Amelie saken - hva tenker dere om pågripelsen?
Ja, jeg skjønner det. Og jeg vet at i saker hvor det er kriminelle som oppholder seg ulovlig i landet er det et helt annet regime. Men sånn generelt sett så tror jeg politiet prioriterer opp det de anser som samfunnstrussler. (Nå ble jeg veldig usikker plutselig. Jeg vet at justisdepartementet kan pålegge de enkelte politidistriktene å prioritere om på saker, men generelt sett skal vel polidistriktene prioritere sakene selv etter alvorlighetsgrad. Stemmer ikke det?)
|
|
|
#22 |
|
kamerat
|
Sv: Maria Amelie saken - hva tenker dere om pågripelsen?Emosjonelt sett liker jeg jenta og ønsker henne alt godt. Og generelt synes jeg det er mye tøysete i norsk asyl- og oppholdspolitikk, men samtidig er det sannelig ikke noe lett felt å regulere.
|
|
|
#23 |
|
~~~~~~~
|
|
|
|
#24 |
|
Har fått viljen sin
|
Sv: Maria Amelie saken - hva tenker dere om pågripelsen?Subjektivt får jeg vondt i magen av denne saken. Jeg kjenner at jeg får vondt av både henne og kjæresten og vennene. |
|
|
|
|
|
#25 |
|
|
Sv: Maria Amelie saken - hva tenker dere om pågripelsen?Jeg mener ikke at hun skal behandles annerledes enn andre i samme situasjon. Jeg mener at alle som er i samme situasjon bør behandles annerledes enn det de gjør nå. |
|
|
|
|
|
#26 |
|
Borte
|
Sv: Maria Amelie saken - hva tenker dere om pågripelsen?Hun sendes til Moskva fordi det var der hun kom fra da hun kom til Norge. Opprinnelig er hun fra Kaukasus-området hvor hun flyktet fra sammen med foreldrene sine. Siden hun var mindreårig da hun kom hit har hun aldri fått saken sin behandlet selvstendig. Foreldrene lever i dag i skjul i Norge.
|
|
|
#27 |
|
Borte
|
Ja, og særlig de som har kommet hit som barn/mindreårige.
|
|
|
#28 |
|
Sånn passe sane
|
Sv: Maria Amelie saken - hva tenker dere om pågripelsen?Toffskij sier det jo som det er her føler jeg egentlig. Samtidig så er det så ille at hun blir brukt som et eksempel. For det er vel i bunn og grunn det hun blir? Klart, å bli en offentlig person var en enorm risiko, så hun er jo et enkelt eksempel å bruke.
|
|
|
#29 |
|
Fjellpiper
|
Sv: Maria Amelie saken - hva tenker dere om pågripelsen?Toffskij har et (flere) poenger. Jeg synes dette er en vanskelig sak. Det er ikke noe vanskelig å si seg enig i at det er dumt at hun blir kastet ut og at det hadde vært fint om hun fikk bli. Men prinsipielt sett kan man ikke behandle henne annerledes enn alle andre i lignende situasjon. Da må man i så fall mene at man skal endre hele lovreguleringen på feltet, ikke bare gjøre et unntak for henne. Jeg synes NOAS (Norsk organisasjon for asylsøkere og flyktninger) hadde en interessant kommentar på nyhetssendingene i morges. De etterlyste såvidt jeg forsto det mer fleksibilitet og humanitet i systemet, muligheten for å kunne behandle saker med folk som har vært veldig lenge i landet på en annen måte enn vi gjør det i dag. Problemet er at det blir veldig fort skjønnsmessig. Hvem skal bestemme hvem som har en "verdig" tilknytting til landet og hvem som ikke har det? Jeg er veldig glad for at jeg ikke har som jobb å gjøre slike vedtak. |
|
|
|
|
|
#30 |
|
Passiv
|
Sv: Maria Amelie saken - hva tenker dere om pågripelsen?Jeg er på linje med Toffskij her tror jeg. |
|
|
|
#31 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Maria Amelie saken - hva tenker dere om pågripelsen?*lat*
|
|
|
#32 |
|
Har fått viljen sin
|
Få behandlet søknaden sin igjen mener du? Som seg og ikke som barn av foreldrene? Hvorfor skulle svaret bli annerledes da? Hvilken/hvilke lover må endres da, og hva blir konsekvensen av det utover at denne kvinnen får bli? |
|
|
|
|
|
#33 |
|
Steiketakkehatar
Medlem siden: Oct 2006
![]() |
Årsakene til flukten fra Kaukasus har Maria Amelie ikke villet snakke om i de mange intervjuene hun har gitt bortsett at familien var forfulgt og truet, og at de fryktet for sine liv.
|
|
|
#34 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Maria Amelie saken - hva tenker dere om pågripelsen?him, det stemmer nok at det er opptil ethvert distrikt, men at pålegg kan forekomme. |
|
|
|
|
|
#35 |
|
Sånn passe sane
|
Sv: Maria Amelie saken - hva tenker dere om pågripelsen?Jeg er ikke overrasket. Jeg har tenkt mang en gang på at dette "måtte" skje en gang.
|
|
|
#36 |
|
|
Sv: Maria Amelie saken - hva tenker dere om pågripelsen?Har møtt flere gjennom jobben min som kom hit som mindreårige. Ble med foreldrene. Disse sliter veldig med det samme de blir atten år og skal behandles som voksne. De kan ikke noe for den situasjonen de er havnet i og har allikevel få rettigheter. Veldig, veldig vanskelig! |
|
|
|
|
|
#37 |
|
Hun har jo selv valgt å bli et eksempel ved å skrive bok om det ulovlige oppholdet. |
|
|
|
|
|
#38 |
|
Ferdiglada
Sv: Maria Amelie saken - hva tenker dere om pågripelsen?Ho kom jo via Finland og er dermed Dubliner og skal da ha behandla saka si der?
|
|
|
|
#39 |
|
Sv: Maria Amelie saken - hva tenker dere om pågripelsen?Når gjelder bestemmelsene? |
|
|
|
|
|
#40 |
|
~~~~~~~
|
Sv: Maria Amelie saken - hva tenker dere om pågripelsen?Jeg mener at saken hennes skal behandles individuelt som en myndig person. Hennes sak har aldri vært oppe individuelt, kun vurdert samlet sammen med familien.
|
![]() |
|
|