|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
|
Sv: Maria Amelie saken - hva tenker dere om pågripelsen?Jeg klarer på ingen måte å se logikken, eller et snev av menneskelighet/evne til å utvise skjønn/forståelse av ordene "humanitært grunnlag" når man velger å kaste ut mennesker som har et godt etablert liv i Norge, bidrar til samfunnet, betaler skatt, og har vært ofre for en helt forferdelig, umenneskelig, ekstrembyråkratisk behandling av myndighetene. De er kasteballer, får forskjellig informasjon fra hver jævla etat de forholder seg til, feilinformasjon, oppfordring til å "bare ligge lavt, så kommer ingen og henter deg", "kan du ikke bare jobbe svart, da?", det er mennesker som prøver, virkelig prøver å følge regler og lover, men det er jo komplett umulig. |
|
|
|
|
|
#62 |
|
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Maria Amelie saken - hva tenker dere om pågripelsen?Det er vel litt vanskelig å la henne bli, når andre i same situasjon må dra? "Du er flink og veltalende, så du får bli, mens du derimot kan ingenting og er dårlig i det meste, så du må dra." |
|
|
|
|
|
#63 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
Sv: Maria Amelie saken - hva tenker dere om pågripelsen?
Jada, det er det. Men når man bruker logikken med at folk må ha beskyttelsesbehov og den ressursbruken som er involvert i å avdekke om dette er tilfelle. Så ser jo folk at det er lite korrelasjon mellom folk som ankommer og de konfliktområder i verden med milloner av folk som hadde kvalifisert opphold i landet på dagen, uten nevneverdig behov for detektivarbeid i regi av asylmyndighetene.
|
|
|
#64 |
|
Sånn passe sane
|
Høh? Forklar litt nærmere hvorfor du mener det har noe med dette å gjøre overhodet.
|
|
|
#65 |
|
|
Sv: Maria Amelie saken - hva tenker dere om pågripelsen?Synes at det blir for drøyt å trekke inn en amstaff tispe altså. Og hva i alle dager har det med saken å gjøre? Blir nesten litt komisk om det ikke hadde vært for alvorlighetsgraden. |
|
|
|
|
|
#66 |
|
Tittel og tittel....
|
Det er faktisk ganske mange som sendes ut. Det er ikke alle saker man hører om.
|
|
|
|
#67 |
|
Ekvilist
|
Sv: Maria Amelie saken - hva tenker dere om pågripelsen?Jeg har ikke fått lest hele tråden.
|
|
|
#68 |
|
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
Ja, og det burde vel få bjella til å ringe? Dersom man har intensjoner om å styrke asylinstituttet og gi det den legitimiteten det hadde for 20 år siden burde man muligens sette seg ned å se hvordan det i realiteten fungerer. Å sitte ved et bord å ta imot eller å søke å hente folk fra de delene av verden som virkelig har millioner av folk som trenger beskyttelse. Darfur, kristne i den musimske verden osv.
|
|
|
#69 |
|
Men først, kaffe!
Sv: Maria Amelie saken - hva tenker dere om pågripelsen?Mulig man heller bør myke opp innvandringsreglementet, slike saker kunne jo vært løst der. Asylpolitikken blir en litt annen bås synes jeg, der må man prioritere de som har et reelt beskyttelsesbehov, uavhengi av hva de utretter på siden. Jeg vil pressisere at hun gjerne måtte få bli om det var opp til meg, men det bør være på riktig grunnlag, så da bør reglene åpne for at det kunne være andre muligheter. Det vil kanskje vært en trigger for noen som ønsket seg en plass i samfunnet, men ikke hadde beskyttelsesbehovet? |
|
|
|
|
|
#70 |
|
Ekvilist
|
Litt dårlig forklart, ser jeg. Men greia er vel at det har vært grunn til å tro at Krekar blir drept dersom han blir sendt tilbake. Den faren er vel fortsatt til stede? Jeg synes det er rart at folk ikke ser forskjellen på saker hvor folk blir drept når de blir tilbakesendt, og saker hvor folk f.eks må leve på ganske lite penger hvis de blir sendt tilbake. Jeg synes ikke Krekar og hans like er sympatiske, men jeg har aldri helt forstått hvorfor det gjør så stor forskjell at han befinner seg her eller der. Forbrytelser klarer man vel å planlegge uansett, og jeg antar at det er lettere å holde potensielle terrorister under kontroll her enn i Irak. Det å unngå å bli drept er et menneskerettsspørsmål, og dersom man er for at Krekar skal dømmes til døden, så kan jeg på sett og vis forstå at man er for at han sendes tilbake.
|
|
|
#71 |
|
Sånn passe sane
|
Jeg ser veldig godt forskjellen, Irma. Sånn for the record. Men paradokset er likevel ganske stort. Hvorfor skal ikke hun få bli når en potensiell terrorist får det? Men jeg ser jo selvsagt at det er mange nyanser og lang fra så enkelt. I slike saker er det lett å la følelsene ta en bort fra kjernen.
|
|
|
#72 |
|
|
Sv: Maria Amelie saken - hva tenker dere om pågripelsen?http://www.une.no/sakstyper/Opphold-...tart-grunnlag/
|
|
|
|
|
|
#73 |
|
Men først, kaffe!
Sv: Maria Amelie-saken - hva tenker dere om pågripelsen?Har lest avslaget hennes, der står det at hun gjentatte ganger har fått beskjed om å reise tilbake. Tilknytning hun har skaffet seg ulovlig etter at vedtaket ble fattet telles ikke slik som tilknytning når man går og venter på vedtak (slik som sommel i systemet). Det er det som er vanskelig, for henne er det selvsagt ingen forskjell på hvordan tilknytningen har skjedd. Hvordan har hun fått studieplass osv, det forundrer meg? |
|
|
|
|
|
#74 |
|
|
Sv: Maria Amelie-saken - hva tenker dere om pågripelsen?Tja, det finnes tilfeller hvor mennesker som oppholder seg ulovlig allikevel får skattekort, jobber, betaler skatt, får tilbakebetalt skatt de har tilgode and you name it. Men opphold/arbeidstillatelse får de ikke. Nope. |
|
|
|
|
|
#75 |
|
Erfaren
Medlem siden: Nov 2009
![]() ![]() ![]() ![]() |
Jo da jeg er enig med det men selve saken! Altså at politiet vill gjøre prinsipp sak ut av noe som egetlig er helt høl i huet. |
|
|
|
|
|
#76 |
|
Erfaren
Selvfølgelig er det forskjell i alvorlighets grad men begge to er for meg like absurde. Og at det blir prinsipp sak ut av det. og samme type egetlig 8 politimen som bryter seg inn i en tom leiligeht og bare tar han med seg. Blir ikke det det samme synes du? unødvendig bruk av politi ressurser? |
|
|
|
|
|
#77 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Hva f...er det du prater om? Politiet får oppdrag i å iverksette vedtak gjort av UDI og følger vanlig prosedyre. Tror du de opptrer på egenhånd for å lage prinsippsak ut av dette? "Høh høh, når drar vi å henter en asylsøker, dere, så vi får gjort litt bøll og vist litt muskler..."
|
|
|
#78 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Mener du at politiet ikke skal følge lover og regler, men følge "sunn fornuft"? Den aktuelle amstaffhunden du prater om var ulovlig innført til Norge. Mener du at alle som sier etter at de har gjort noe ulovlig at de ikke visste om det skal slippe konsekvenser? Og det er faktisk en hunderase som er ULOVLIG i Norge du prater om.
|
|
|
#79 |
|
Erfaren
Sv: Maria Amelie-saken - hva tenker dere om pågripelsen?uhæææ kjenner jeg formulerer meg veldig feil her beklager nei selvfølgelig ikke. men er ikke en illegal invandrer også det? ulovlig? og udi er jo like mye staten norge? men nå kjener jeg at jeg bare irriterer på meg folk her så jeg trekker meg ut av tråden. Jeg ser likheter kansje fordi jeg kjenner saken svært gått..og ikke dere så jeg beklager virkelig om jeg sa noe upassende var ikke meningen. |
|
|
|
|
|
#80 |
|
⭐️⭐️⭐️
|
Sv: Maria Amelie-saken - hva tenker dere om pågripelsen?Jeg syns veldig, veldig synd på henne og forstår veldig godt at hun har havnet i en vanskelig og forferdelig situasjon.
|
![]() |
|
|