|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#101 |
|
Ute på tur
|
Sv: Maria Amelie-saken - hva tenker dere om pågripelsen?
Han er vel like dømt som Osama Bin Laden.
|
|
|
#102 |
|
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Altså "Ikke dømt"? Eller syns du/Pamina at Guantanamo-fengselet er eksempel til etterfølgelse for Norge? |
|
|
|
|
|
#103 |
|
maler
|
Han er ikke dømt for terrorisme såvidt jeg vet, men han er dømt til utkastelse fordi han er en trussel mot rikets sikkerhet. Likevel får han bli fordi det er trusler mot han der han skulle utvises til.
|
|
|
#104 |
|
maler
|
|
|
|
#105 |
|
Pauset
|
Sv: Maria Amelie-saken - hva tenker dere om pågripelsen?Har ikke lest hele tråden, men hva gjør man med denne saken? http://www.glomdalen.no/nyheter/article5414010.ece |
|
|
|
|
|
#106 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
Sv: Maria Amelie-saken - hva tenker dere om pågripelsen?Mullah Krekar er ettersøkt i Nord-Irak for likvideringer i sin helige krig. Fordi det praktiseres avretning i rettsomsorgen i den delen av verden kan han DESSVERRE ikke returneres, med henvisning til avtaler Norge har internasjonalt. Så han kommer ikke til å bli satt på noe fly før Jan Egeland og co har sosionomisert samfunnsforholda der nede. I praksis betyr det at han kommer til å oppholde seg her livet ut, med mindre han ikke driter seg ut og faktisk blir ferska i noe som bryter norsk lov. Alternativet er vel at mafia-myndighetene der nede godtar rettsforfølgelse på norsk, det vil si koselig-med- peis-fengsel med rehab som mål. Men det er vel også tvilsomt all den tid de har for mål å ta ham av dage. Hadde vi vært litt dristige hadde vi bare lukket øya mens han ble satt på en Hercules ned, med bistand fra vepna karer i kongens klær, og lukket dem opp igjen når han var ferdig avlevert.....
|
|
|
#107 |
|
ctrl+z
|
Det er jo faktisk en sannhet med modifikasjoner. Hun kom hit med foreldrene sine, umyndig og ble integrert. Da hun fylte 18 var hun under utdannelse og norsk som enhver annen. Jeg skjønner veldig godt at det da ikke var særlig aktuelt for henne å vende tilbake til Russland. Jeg synes det må gå an å bruke topplokket også for myndighetene og blir alvorlig opprørt av dette.
|
|
|
#108 |
|
Leser
|
Hvorfor i alle dager er det relevant at hun har en utdannelse? Og hva mener du med "norsk som enhver annen"? Hun er ikke norsk statsborger, det er jo det som er hele poenget.
|
|
|
#109 |
|
Sånn passe sane
|
I forhold til det lovmessige og slik saken hennes står pt. er det helt irrelevant at hun har utdannelse. Men det kan være relevant for henne dersom hun får søke om å komme tilbake igjen som arbeidsinnvandrer. For det har hun visstnok mulighet til, i følge Unge Høyre. Men det må gjøres fra Russland.
|
|
|
#110 |
|
ctrl+z
|
Sv: Maria Amelie-saken - hva tenker dere om pågripelsen?Det har en viss personlig relevans at hun var under utdannelse og følgelig ville fullføre den (antar jeg hvertfall, det er gjerne derfor man begynner). Uttrykket norsk som enhver annen var flåsete, men poenget mitt var at hun var såpass integrert før myndighetsalder at jeg personlig skjønner veldig godt at en tilværelse i Russland ikke fristet direkte. Loven har jo allerede en åpning for skjønnsvurdering når man har en sterk tilknytning til landet man søker opphold i, at hun ikke er norsk statsborger er jo det jeg mener er feilen i saken. At hun ble arrestert når papirene ikke er i orden er formelt sett riktig, men jeg synes det er en tåpelig maktdemonstrasjon fra myndighetene (som jeg antar er trigget av oppmerksomheten rundt hennes person).
|
|
|
#111 |
|
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Maria Amelie-saken - hva tenker dere om pågripelsen?Godt sagt, him. |
|
|
|
|
|
#112 |
|
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Maria Amelie-saken - hva tenker dere om pågripelsen?Jeg har ikke satt meg så veldig inn i saken, men forstår jeg riktig at foreldrene hennes heller ikke har oppholdstillatelse?
|
|
|
|
#113 |
|
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
Sv: Maria Amelie-saken - hva tenker dere om pågripelsen?Russland er bra da. Det er den nye vinene det nå. Men flere språk, flytende russisk og norsk og bra papirer burde det ikke by på problemer å skaffe seg en ny start der. Ikke er det vel ulovlig å sette seg på et fly tilbake heller. Tipper hu får seg en fet jobb i næringsliv med Russlandsforbindelser om ikke veldig lenge. Om ikke tilbudene har tikket inn allerede....den interaktive søknaden er ihverfall sendt avgårde i beste sendetid.
|
|
|
#114 |
|
ctrl+z
|
Men du synes ikke det stiller seg annerledes når hun kom hit med foreldrene sine som 16-åring og har vært på flukt siden hun var 12? Du ser ikke at man slår røtter et sted når man (faktisk ufrivillig, hun ble vel med foreldrene) vokser opp der? Jeg synes det er dramatisk annerledes enn at man selv velger å komme og bli til tross for avslag. (selv om jeg kan forstå det på det menneskelige plan også, men lov er lov). Jeg er forøvrig en av dem som har stemt på den sittende regjering og er fornøyd med det, men jeg forbeholder meg likevel retten til å være uenig.
|
|
|
#115 |
|
ctrl+z
|
Sv: Maria Amelie-saken - hva tenker dere om pågripelsen?Og hva har det med saken å gjøre, Brutus? Du kan sikkert også få et herlig liv i Russland, betyr det at du har lyst? Hvis hun ikke har bodd der siden hun var 12, så har hun vel ikke spesielt mye tilknytning til landet lenger.
|
|
|
#116 |
|
Leser
|
Nå er ikke jeg Brutus, men mener du at vurderingen av hvem som skal sendes ut av landet skal baseres på hvem som har lyst til å reise ut?
|
|
|
#117 |
|
ctrl+z
|
Sv: Maria Amelie-saken - hva tenker dere om pågripelsen?Nei, men han kom med en kommentar om at Amelie nok kom til å få det kjempefett i Russland. Det er så way off i denne diskusjonen som det går an. Synes jeg.
|
|
|
#118 |
|
Sånn passe sane
|
Nå var du vrang, synes jeg. Selvsagt er det ikke det hun mener.
|
|
|
#119 |
|
Yes, we can!!
|
Mennesker fra Kaukasus-området har det ikke veldig lett i Russland, nei. Hvis de er russere eller fra andre upopulære folkegrupper så har de det veldig tøft i Kaukasus, samtidig som Russland i hvert fall ikke vil ha dem. De er ofte for Stalins politikk med store, tvungne folkeforflytninger, stakkars mennesker. Og de får veldig sjelden opphold, noe jeg syns det er vanskelig å skjønne. Jeg tror også mange av dem har brukt dyre og veldig farlige hjelpere for å komme hit, noe som gjør situasjonen deres enda mer akutt. Og de er ofte ressurssterke innvandrere, trur eg.
|
|
|
#120 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Maria Amelie-saken - hva tenker dere om pågripelsen?(jeg er litt vag på geografien her, for jeg surrer så med landene nedi der)
|
![]() |
|
|