Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Maria Amelie-saken - hva tenker dere om pågripelsen?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-01-11, 19:48   #101
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Maria Amelie-saken - hva tenker dere om pågripelsen?

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Er han anklaget og dømt for dette - påståtte - forholdet?

Han er vel like dømt som Osama Bin Laden.

Gammel 13-01-11, 19:51   #102
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Martis, her.

Han er vel like dømt som Osama Bin Laden.

Altså "Ikke dømt"? Eller syns du/Pamina at Guantanamo-fengselet er eksempel til etterfølgelse for Norge?

Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-11, 19:54   #103
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Altså "Ikke dømt"? Eller syns du/Pamina at Guantanamo-fengselet er eksempel til etterfølgelse for Norge?

Han er ikke dømt for terrorisme såvidt jeg vet, men han er dømt til utkastelse fordi han er en trussel mot rikets sikkerhet. Likevel får han bli fordi det er trusler mot han der han skulle utvises til.

Gammel 13-01-11, 19:55   #104
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

http://www.snl.no/Krekar-saken

Gammel 13-01-11, 19:58   #105
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Har ikke lest hele tråden, men hva gjør man med denne saken? http://www.glomdalen.no/nyheter/article5414010.ece

Jeg har veldig vondt av Maria Amelie og syns det er ille slik saken har utviklet seg. Samtidig så ser jeg myndighetenes dilemma. Måten det ble gjort på er skammelig.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-11, 20:57   #106
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv

Brutus_ sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Mullah Krekar er ettersøkt i Nord-Irak for likvideringer i sin helige krig. Fordi det praktiseres avretning i rettsomsorgen i den delen av verden kan han DESSVERRE ikke returneres, med henvisning til avtaler Norge har internasjonalt. Så han kommer ikke til å bli satt på noe fly før Jan Egeland og co har sosionomisert samfunnsforholda der nede. I praksis betyr det at han kommer til å oppholde seg her livet ut, med mindre han ikke driter seg ut og faktisk blir ferska i noe som bryter norsk lov. Alternativet er vel at mafia-myndighetene der nede godtar rettsforfølgelse på norsk, det vil si koselig-med- peis-fengsel med rehab som mål. Men det er vel også tvilsomt all den tid de har for mål å ta ham av dage. Hadde vi vært litt dristige hadde vi bare lukket øya mens han ble satt på en Hercules ned, med bistand fra vepna karer i kongens klær, og lukket dem opp igjen når han var ferdig avlevert.....

Gammel 13-01-11, 20:58   #107
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ylvania, her.

Loven er lik for alle.
Om man er enig i loven. Nå, det er en annen sak.

Det er jo faktisk en sannhet med modifikasjoner. Hun kom hit med foreldrene sine, umyndig og ble integrert. Da hun fylte 18 var hun under utdannelse og norsk som enhver annen. Jeg skjønner veldig godt at det da ikke var særlig aktuelt for henne å vende tilbake til Russland. Jeg synes det må gå an å bruke topplokket også for myndighetene og blir alvorlig opprørt av dette.

Gammel 13-01-11, 21:07   #108
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fryd, her.

Da hun fylte 18 var hun under utdannelse og norsk som enhver annen.

Hvorfor i alle dager er det relevant at hun har en utdannelse? Og hva mener du med "norsk som enhver annen"? Hun er ikke norsk statsborger, det er jo det som er hele poenget.

Gammel 13-01-11, 21:13   #109
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Hvorfor i alle dager er det relevant at hun har en utdannelse? Og hva mener du med "norsk som enhver annen"? Hun er ikke norsk statsborger, det er jo det som er hele poenget.

I forhold til det lovmessige og slik saken hennes står pt. er det helt irrelevant at hun har utdannelse. Men det kan være relevant for henne dersom hun får søke om å komme tilbake igjen som arbeidsinnvandrer. For det har hun visstnok mulighet til, i følge Unge Høyre. Men det må gjøres fra Russland.

Gammel 13-01-11, 21:14   #110
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det har en viss personlig relevans at hun var under utdannelse og følgelig ville fullføre den (antar jeg hvertfall, det er gjerne derfor man begynner). Uttrykket norsk som enhver annen var flåsete, men poenget mitt var at hun var såpass integrert før myndighetsalder at jeg personlig skjønner veldig godt at en tilværelse i Russland ikke fristet direkte. Loven har jo allerede en åpning for skjønnsvurdering når man har en sterk tilknytning til landet man søker opphold i, at hun ikke er norsk statsborger er jo det jeg mener er feilen i saken. At hun ble arrestert når papirene ikke er i orden er formelt sett riktig, men jeg synes det er en tåpelig maktdemonstrasjon fra myndighetene (som jeg antar er trigget av oppmerksomheten rundt hennes person).

Gammel 13-01-11, 21:16   #111
Anne

Anne sin avatar

Anne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Godt sagt, him.

At det er trist er en ting, men skulle vi silt etter hvem det er trist å sende hjem, måtte vi beholdt alle ikke-kriminelle. Dvs de som ikke er straffedømt i Norge.
Hun har brutt loven ved å unndra seg. Mennesker blir pågrepet hver dag for samme forhold. Denne enkelt saken er ikke annerledes enn
manges situasjon. Loven vår er slik. Vi har selv stemt valgt hvem som skal styre landet vårt.

Anne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-11, 21:17   #112
amo

amo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Jeg har ikke satt meg så veldig inn i saken, men forstår jeg riktig at foreldrene hennes heller ikke har oppholdstillatelse?
Jeg trodde de hadde, og derfor hadde jeg vansklig for å forstå dette vedtaket.
Jeg skjønner jo at det blir en prinsippsak, og at regjeringen vil sende ut signaler. Kanskje vi får en oppgradering av lovverket etterhvert? Det er så vondt og vansklig dette her, og veldig enkelt å sitte trygt i sitt eget land og mene både det ene og det andre. Hun hadde jo aldri kommet til landet om ikke foreldrene hadde tatt henne med, og det er jo urimelig at man forventer at et barn som passerer 18 og er godt intergret i miljøet rundt henne, skal bryte med sitt nettverk pga. ulovligheter som hun ikke skjønner er ulovligheter.
Det er tragisk at det er så mange usikre skjebner, men likevel riktig at loven er lik for Kong Salomo og Jørgen Hattemaker. Det er i bunn og grunn bare trist og tragisk.....

For Krekar bør man lage en egen lov.

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-11, 21:21   #113
Brutus_

Brutus_ sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Russland er bra da. Det er den nye vinene det nå. Men flere språk, flytende russisk og norsk og bra papirer burde det ikke by på problemer å skaffe seg en ny start der. Ikke er det vel ulovlig å sette seg på et fly tilbake heller. Tipper hu får seg en fet jobb i næringsliv med Russlandsforbindelser om ikke veldig lenge. Om ikke tilbudene har tikket inn allerede....den interaktive søknaden er ihverfall sendt avgårde i beste sendetid.

Gammel 13-01-11, 21:23   #114
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne, her.

Hun har brutt loven ved å unndra seg. Mennesker blir pågrepet hver dag for samme forhold. Denne enkelt saken er ikke annerledes enn manges situasjon. Loven vår er slik. Vi har selv stemt valgt hvem som skal styre landet vårt.

Men du synes ikke det stiller seg annerledes når hun kom hit med foreldrene sine som 16-åring og har vært på flukt siden hun var 12? Du ser ikke at man slår røtter et sted når man (faktisk ufrivillig, hun ble vel med foreldrene) vokser opp der? Jeg synes det er dramatisk annerledes enn at man selv velger å komme og bli til tross for avslag. (selv om jeg kan forstå det på det menneskelige plan også, men lov er lov). Jeg er forøvrig en av dem som har stemt på den sittende regjering og er fornøyd med det, men jeg forbeholder meg likevel retten til å være uenig.

Forøvrig synes jeg argumentet om at det er mange i hennes situasjon er tåpelig. Det er ikke det at hun er en offentlig person som gjør at vi reagerer, det er grunnen til at vi hører om det. Etter min mening burde alle som kommer hit under myndighetsalder automatisk få innvilget opphold.

Gammel 13-01-11, 21:24   #115
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Standard

Og hva har det med saken å gjøre, Brutus? Du kan sikkert også få et herlig liv i Russland, betyr det at du har lyst? Hvis hun ikke har bodd der siden hun var 12, så har hun vel ikke spesielt mye tilknytning til landet lenger.

Gammel 13-01-11, 21:27   #116
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fryd, her.

Og hva har det med saken å gjøre, Brutus? Du kan sikkert også få et herlig liv i Russland, betyr det at du har lyst?

Nå er ikke jeg Brutus, men mener du at vurderingen av hvem som skal sendes ut av landet skal baseres på hvem som har lyst til å reise ut?

Gammel 13-01-11, 21:29   #117
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Standard

Nei, men han kom med en kommentar om at Amelie nok kom til å få det kjempefett i Russland. Det er så way off i denne diskusjonen som det går an. Synes jeg.

Gammel 13-01-11, 21:29   #118
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Nå er ikke jeg Brutus, men mener du at vurderingen av hvem som skal sendes ut av landet skal baseres på hvem som har lyst til å reise ut?

Nå var du vrang, synes jeg. Selvsagt er det ikke det hun mener.

Gammel 13-01-11, 21:36   #119
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Brutus_, her.

Russland er bra da. Det er den nye vinene det nå. Men flere språk, flytende russisk og norsk og bra papirer burde det ikke by på problemer å skaffe seg en ny start der. Ikke er det vel ulovlig å sette seg på et fly tilbake heller. Tipper hu får seg en fet jobb i næringsliv med Russlandsforbindelser om ikke veldig lenge. Om ikke tilbudene har tikket inn allerede....den interaktive søknaden er ihverfall sendt avgårde i beste sendetid.

Mennesker fra Kaukasus-området har det ikke veldig lett i Russland, nei. Hvis de er russere eller fra andre upopulære folkegrupper så har de det veldig tøft i Kaukasus, samtidig som Russland i hvert fall ikke vil ha dem. De er ofte for Stalins politikk med store, tvungne folkeforflytninger, stakkars mennesker. Og de får veldig sjelden opphold, noe jeg syns det er vanskelig å skjønne. Jeg tror også mange av dem har brukt dyre og veldig farlige hjelpere for å komme hit, noe som gjør situasjonen deres enda mer akutt. Og de er ofte ressurssterke innvandrere, trur eg.

Gammel 13-01-11, 21:37   #120
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

(jeg er litt vag på geografien her, for jeg surrer så med landene nedi der)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:29.