|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#141 |
|
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Maria Amelie-saken - hva tenker dere om pågripelsen?
Huh? Skal man ikke sette ting på spissen her? |
|
|
|
|
|
#142 |
|
Borte
|
Sv: Maria Amelie-saken - hva tenker dere om pågripelsen?Jeg syns ikke det er så veldig relevant hva som er konsekvensen av å endre lovverket for de som er i Maria Amelies situasjon. Det er systemet som har store svikt når man kan leve ulovlig i landet i årevis før myndighetene går til aksjon. For det er jo ikke slik at alle disse er veldig vanskelige å finne - snarere heller at det er vanskelig å finne ressurser som kan sørge for hjemsendelse innen rimelig tid. Saken hennes er ikke unik i det hele tatt og det er grovt og direkte inhumant at disse som vokser opp her som et resultat av foreldrenes valg behandles på lik linje som alle andre ulovlige innvandrere, og ikke minst at de prøves på foreldrenes sak og ikke får en egen behandling der det legges til vekt at de er vokst opp her uten at de egentlig har valgt selv å gjøre det.
|
|
|
#143 |
|
Må man ha en tittel?
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Sv: Maria Amelie-saken - hva tenker dere om pågripelsen?Jeg er ikke det minste overrasket over at hun ble pågrepet og nå skal sendes ut. Hun ba jo mer og mindre om det da hun gikk ut i all offentlighet, når hun faktisk var her på ulovlig grunnlag. Og ja; jeg er vel langt på vei enig i det som nå skjer også. Hvorfor skal hun behandles annerledes enn andre som er her ulovlig, og som pågripes og sendes hjem?
|
|
|
#144 |
|
WF: Isbjorn
Medlem siden: Oct 2007
Sv: Maria Amelie-saken - hva tenker dere om pågripelsen?Ingen som vil svare på det jeg spurte om over her?
|
|
|
#145 |
|
Ekvilist
|
Jeg må innrømme at jeg ikke helt skjønte sammenligningen din om loven som gjelder for alle. Dama i India tok bevisste valg, hun løy - og måtte ta konsekvensen av et klinkende klart lovverk. Jenta vi her snakker om kom til landet som barn, og var offer for foreldre som valgte å bli ulovlig i landet, og et samfunn som ikke fulgte opp vedtaket - og lot dem bli her ulovlig. Familien burde ha blitt utvist for lenge verden siden. Hvis loven skal gjelde for alle, så burde spørsmålet være hvorfor ikke Maria Amelie og hennes familie ble skysset ut av landet for lenge verden siden. Ikke om hvorfor hun befinner seg her nå.
|
|
|
#146 |
|
WF: Isbjorn
Medlem siden: Oct 2007
Sv: Maria Amelie-saken - hva tenker dere om pågripelsen?Takk, Irma. Nå ble jeg klokere.
|
|
|
#147 |
|
Ekvilist
|
Sv: Maria Amelie-saken - hva tenker dere om pågripelsen?Jeg synes i grunn det verste i denne saken er at Norge ikke klarer å få uttransportert de som får avslag (og som det er teknisk mulig å få sendt tilbake) rimelig kjapt. Det er her kjernen til problemet ligger, etter hva jeg kan forstå.
|
|
|
#148 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
Det er et helvetes apprat som skal i sving når de skal ha ut folk. Og enkelte områder tar simpelthen ikke imot returer. Hadde det vært en smal sak å fått fortgang i dette så hadde man benyttet seg av det. I tillegg kommer alt spetakkelet og styret, selv når folk sitter hjemme i Irak igjen og bedyrer hvor fæle politimennene har vært som tvang dem med på flyet, så er media på plass og skal ha tårene på eteren. Politiet konfiskerer utbetalingsblanketter for trygd og det klikkes mentalt etc. En utakknemlig jobb, på alle nivåer.
|
|
|
#149 |
|
Ekvilist
|
Som jeg skrev, "og som det er teknisk mulig å sende tilbake". Jeg tror ikke alle 18 000 eller hva det nå var med ulovlig opphold i landet er såkalte MUFere?
|
|
|
#150 |
|
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
Jeg tror ikke noen er uenige i det der. Men regjeringen hadde vel valget da asylstrømmen avtok litt her i fjor å kjøre videre med samme antall saksbehandlere for å få unna bunkene. Men valgte å redusere bemanningen istedet. Har ikke kilden på det, men det var oppslag om det. Og slik går det videre, tror ikke det er noe uttalt mål at de bunkene skal vekk, heller motsatt at de innbiller seg at folk skal reise hjem av seg selv bare de sitter lenge nok på asylmottaket
|
|
|
#151 |
|
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Tromsø
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Maria Amelie-saken - hva tenker dere om pågripelsen?Jeg undrer meg litt. Hvordan kan mennesker som oppholder seg ulovlig i Norge ta lange utdannelser? |
|
|
|
|
|
#152 |
|
ctrl+z
|
Jeg mener dette er essensen i denne saken. Jeg ser selvsagt faren med at konsekvensen kan bli at noen utnytter denne muligheten, men jeg ser egentlig heller ikke det store problemet i å få en generasjon integrerte innvandrere. Vi vil fortsette å ha behov for arbeidskraft også i årene fremover, for eksempel.
Falskt navn, antar jeg?
|
|
|
#153 |
|
kamerat
|
Sv: Maria Amelie-saken - hva tenker dere om pågripelsen?Jeg tror at en oppvekst i dekning er ekstremt uheldig for de fleste, og at denne jenta må være en ressursperson uten like som har kommet gjennom det på denne måten.
|
|
|
#154 |
|
Passiv
|
Det er vel ikke noen tvil om at Krekar ikke oppfyller en eneste grunn til å bli i Norge og burde stille opp i den rettssaken hans nærvær er ønsket i - problemet er bare at de akter å kverke han etterpå og da ble det plutselig svarteper til Norge. Men hvorfor han skal bo og agere på norske skattepenger kan jeg ikke forstå.
En av grunnene til at hun ikke har bodd i Russland på så mange år er altså et ulovlig opphold i Norge. Det er ikke sånn at hun har hatt lovlig opphold her inntil nå. Du kan da ikke mene at om man gjør noe ulovlig og slipper unna med det lenge nok så får man fripass? Hun tar med seg en fin utdannelse og en fin mulighet til å klare seg godt. Det er utrolig vanskelig for henne, det er ikke det minste vanskelig å føle sympati, jeg er glad det ikke er meg - men det finnes skjebner som er uendelig mye verre enn denne som man heller burde engasjere seg i.
Vi sender ofre for menneskehandel tilbake til hjemlandene sine regelmessig. Den skjebnen disse der møter er ikke mye hyggelig. Jeg kjenner at det er lettere å tenke på at MA får en start i Russland hvor hun har alle forutsetninger for å klare seg godt. Jeg skjønner at dette er en vanskelig situasjon for henne og virkelig ikke ideelt, men jeg synes det er andre utsendelser Norge gjør som volder meg langt mer vondt i magen enn dette.
Jeg har aldri blitt avkrevet noe bevis på at jeg er norsk eller hører hjemme her i forbindelse med utdanning. Hun har jo hatt norsk personnummer fra hun var mindre. Det er helt unaturlig om registere for skoler skal samkjøre med stryklistene fra UDI. |
|
|
|
#155 |
|
Passiv
|
Sv: Maria Amelie-saken - hva tenker dere om pågripelsen?Og hadde denne saken sett annerledes ut om man kastet henne ut sammen med foreldrene? Vi sender jo ut unger sammen med foreldre i ett kjør. Disse er ikke engang voksne med god utdannelse. De er bare unger. |
|
|
|
#156 |
|
Tittel og tittel....
|
Bare sånn at det blir rett, norsk personnr får man ikke før man har fått innvilget opphold, så det har hun nok ikke hatt. De som kommer hit får et midlertidig nr som kan brukes, men det ligner ikke på det norske personnr i det hele tatt.
|
|
|
|
#157 |
|
ctrl+z
|
Jeg for min del påstår ikke at det er noe bedre.
|
|
|
#158 |
|
Whatever, never mind
|
Sv: Maria Amelie-saken - hva tenker dere om pågripelsen?Nå er det et massivt kjør i media, fakkeltog Norge rundt, press på politikere. Det kan bli interessant å se hva utfallet blir av dette. Og hvis hun nå får bli i Norge allikevel, hva da med alle de andre i tilsvarende situasjon, som ikke har venner til å arrangere demonstrasjonstog for seg? |
|
|
|
|
|
#159 |
|
Trademark: Imperfection
Medlem siden: Feb 2008
|
|
|
#160 |
|
Passiv
|
Sv: Maria Amelie-saken - hva tenker dere om pågripelsen?Det trenger jo ikke ligne på norsk personnummer. Det holder lenge at det er lov å søke skoler med det. |
|
![]() |
|
|