Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Maria Amelie-saken - hva tenker dere om pågripelsen?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-01-11, 10:54   #161
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv

Brutus_ sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Sv: Maria Amelie-saken - hva tenker dere om pågripelsen?

Opprinnelig lagt inn av Arkana, her.

Nå er det et massivt kjør i media, fakkeltog Norge rundt, press på politikere. Det kan bli interessant å se hva utfallet blir av dette. Og hvis hun nå får bli i Norge allikevel, hva da med alle de andre i tilsvarende situasjon, som ikke har venner til å arrangere demonstrasjonstog for seg?

(Kilde: youtube.com)

Men hadde du venta noe annet? Ikke mye tåredrypp som skal til for å få faklene tent. De kommer aldri til å gi seg i denne saken, det vil være spikeren i kista for integriteten i asylpolitikken. Og bakom gardina lyser synkende galluper for embetsmannsstatens plastikkproletarer og akademikerkjekkaser. Det blir som å kaste kortene til hundene, Brynjar Meling og hva de nå heter alle sammen, som lever av å trenere asylsaker i det uendelige. Hvor er det Krekar er i systemet nå? Menneskerettsdomstolen i Haag? Gode Gud!

Sist redigert av Brutus_ : 14-01-11 kl 11:12.
Brutus_ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-11, 11:25   #162
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Brutus_, her.

Men hadde du venta noe annet?

Nei, egentlig ikke.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-11, 14:20   #163
Elin

Elin sin avatar

Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Frost, her.

Jeg undrer meg litt. Hvordan kan mennesker som oppholder seg ulovlig i Norge ta lange utdannelser?

Dette forundrer meg også. Jeg tror som sagt IKKE at jeg hadde fått det til. I Norge. Som norsk statsborger og norske identitetspapirer dersom jeg ikke kunne fremlegge papirene mine... Eller tar jeg feil?

Gammel 14-01-11, 14:58   #164
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Dette forundrer meg også. Jeg tror som sagt IKKE at jeg hadde fått det til. I Norge. Som norsk statsborger og norske identitetspapirer dersom jeg ikke kunne fremlegge papirene mine... Eller tar jeg feil?

Nå har jeg ikke Amelies bok foran meg, men dette er forklart der. Jeg tror hun ble tatt ved NTNU på særskilt grunnlag fordi hun faktisk var kvalifisert etter å ha avlagt eksamen ved en norsk videregående skole. Hun hadde en form for vitnemål. At hun siden fikk utstedt et studentbevis, tror jeg mer eller mindre skyldtes sløvhet hos personen i skranken. Hun finansierte studiene ved å jobbe som vaskehjelp, for studielån fikk hun jo ikke.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-11, 16:38   #165
Slettet bruker
Passiv

Standard

Nå ser det ut som om dette ordner seg uansett for henne. Jeg håper alle bevarer det samme engasjementet til gode for ofre for menneskehandel. Disse risikerer gjerne feks å selges som slaver på nytt når vi sender dem hjem. http://www.dagbladet.no/2011/01/14/n...lose/15063469/

Svar med sitat
Gammel 14-01-11, 17:58   #166
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Likner ikke d-nummer på norske personnummer lenger?

Det har de i alle fall gjort tidligere.
I de datasystemene jeg har kjennskap til har i alle fall d-nummer fungert som personnummer og selv om d-nummeret har "gått ut på dato".. dvs. at personen ikke har opphold lenger har det vært mulig å bruke det i en del systemer. Det popper ikke opp på skjermer at personen ikke har opphold.

Falskt personnummer derimot er det vanskelig å komme noen vei med.

Xmannen min sitt lignet iallefall ikke på et norsk personnummer.

Gammel 14-01-11, 19:44   #167
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

D-nummer består av fødselsnummeret, men de første to sifrene plusses med 40, og så fem sifre, ja.

Hvem som får d-nummer og hvem som får personnummer råder det derimot en viss forvirring om.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-11, 19:59   #168
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg synes saken har tatt litt av jeg. Helt klart at hun ble tatt på en helt feil mpte og at behandlingen etterpå ikke akkurat har vært human.

Men hvor er engasjementet når barn blir sendt hjem, da er det snakk om de som faktisk ikke er 18 år. Som blir sendt til land hvor forholdene er mye mer en ubehagelig?
Det er ganske mange som har blitt tvanssendt hjem den siste tiden, men det har ikke vært et pip om de, med unntak av han som gjorde et forsøk på å kapre flyet da.....

Ikke dermed sagt at jeg synes det er ok, men føler at det kanskej er andre som hadde trengt støtten i mye større grad en henne.

Gammel 14-01-11, 20:07   #169
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jammen herlighet da, det at man får et mer synlig engasjement når en av disse sakene endelig blir synlige, betyr ikke nødvendigvis at man gir fullstendig beng i alle andre. Det får være grenser for kortsynt argumentasjon.

Denne kvinnen er en kjent aktør i, tja, hva skal man kalle det? RockeNorge? ... hvilket betyr at kretsene rundt henne er svært flinke til å lage høylydt bråk og få oppmerksomhet. Det betyr derimot ikke at hun kun får sympati fordi hun har et pent ansikt, altså.

Det er så håpløst irriterende med "hvorfor bry dere med dette når dere ikke bryr dere om [insert en eller annen tragisk ting]". Og lite konstruktivt, ikke minst.

Gammel 14-01-11, 20:28   #170
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

På hvilken måte?

D-nummer består jo normalt av et modifisert fødselsnummer (at første siffer i fødselsnummer byttes ut med et annen tall (husker ikke hvilket)) og så av 5 sifre. Det blir et 11 sifret nummer totalt sett.

H-nummer har jo noe lignende. Det er også 11-sifret.

Det er så lenge siden at jeg husker ikke, men jeg er rimelig sikker på at det ikke lignet noe norsk personnr. De første siffrene minte ikke en gang om en fødselsdato iallefall.

Gammel 14-01-11, 20:32   #171
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Det er så lenge siden at jeg husker ikke, men jeg er rimelig sikker på at det ikke lignet noe norsk personnr. De første siffrene minte ikke en gang om en fødselsdato iallefall.

Det er poenget, men det er fortsatt 11 siffer, seks (som er basert på fødselsdato) pluss fem.

Gammel 14-01-11, 20:34   #172
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Det er poenget, men det er fortsatt 11 siffer, seks (som er basert på fødselsdato) pluss fem.

Som sagt så er det lenge siden, og den gang da syns jeg det var et helt merkelig nr. Jeg husker ikke hvor mange siffer det var.

Men å studere uten norsk personnr er ingen problem, det gjorde xmannen min også.

Gammel 14-01-11, 20:47   #173
Christa

Christa sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
Christa er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt likt
Standard

At denne sak synliggjør problematikken rundt ulovlig opphold, og særlig hva som skjer med dem som kom til Norge som mindreårige synes jeg er viktig. Jeg håper poitikerne nå ser over lovverket.

Christa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-11, 21:08   #174
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Jammen herlighet da, det at man får et mer synlig engasjement når en av disse sakene endelig blir synlige, betyr ikke nødvendigvis at man gir fullstendig beng i alle andre. Det får være grenser for kortsynt argumentasjon.

Denne kvinnen er en kjent aktør i, tja, hva skal man kalle det? RockeNorge? ... hvilket betyr at kretsene rundt henne er svært flinke til å lage høylydt bråk og få oppmerksomhet. Det betyr derimot ikke at hun kun får sympati fordi hun har et pent ansikt, altså.

Det er så håpløst irriterende med "hvorfor bry dere med dette når dere ikke bryr dere om [insert en eller annen tragisk ting]". Og lite konstruktivt, ikke minst.

Helt i Julie Brodtkorb-stil. "Hvorfor mase om denne pelsoppdretten?? Det er myyye viktigere å engasjere seg i barnearbeiderne på bomullsplantasjene i Latin-Amerika."

Det går an å ha to tanker i hodet samtidig, faktisk.

Gammel 14-01-11, 21:18   #175
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå ser det ut som om hun har fått seg jobb. Jeg antar at dette vil gjøre prosessen (=bli norsk statsborger) lettere for hennes del.

Det at utlendinger studerer i Norge er temmelig vanlig. Det er også vanlig at norske personer studerer i utlandet.

Gammel 14-01-11, 21:22   #176
Elin

Elin sin avatar

Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Det at utlendinger studerer i Norge er temmelig vanlig. Det er også vanlig at norske personer studerer i utlandet.

Jo,takk, jeg vet det men da har de likefullt et statsborgerskap og et personnummer fra det landet de kommer fra. Har Maria Amelie det?

Gammel 14-01-11, 21:27   #177
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jo,takk, jeg vet det men da har de likefullt et statsborgerskap og et personnummer fra det landet de kommer fra. Har Maria Amelie det?

De har jo statsborgerskap, men det er ikke sikkert de har personnummer. Mange andre land har ikke personnummer, og om de har det, så er det ikke sikkert de nummrene kan brukes slik som vi bruker norske personnumre.

Hvis man har lyst kan man bare lage seg et personnummer selv. Det er en kjent algoritme, står blant annet på wikipedia.

Gammel 14-01-11, 21:29   #178
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Nå ser det ut som om dette ordner seg uansett for henne. Jeg håper alle bevarer det samme engasjementet til gode for ofre for menneskehandel. Disse risikerer gjerne feks å selges som slaver på nytt når vi sender dem hjem. http://www.dagbladet.no/2011/01/14/n...lose/15063469/

Men når du nå bryr deg om dette, og bakgrunnen for å oppfordre til å ikke droppe dette engasjementet men heller gi det videre til noen som nå vil trenge det bedre ettersom denne saken løser seg så er nettopp poenget at det er andre der ute som nå har det verre og som trenger deg mer.

Når en sak løser seg så må det være lov å be folk engasjere seg videre altså. Det vil faktisk være nettopp konstruktivt.

Og jeg synes ikke karakteristikkene som tillegges bla meg her er særlig kule heller. Faktisk ganske urettferdig å kalles kortsynt og lite konstruktiv når man forsøker å oppfordre til å spre et gode videre til neste som trenger det.

Svar med sitat
Gammel 14-01-11, 21:33   #179
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Vel smilefjes, nå vet ikke du en damned shit om mitt engasjement og innsats i lignende saker. Dette har blitt en offentlig sak, derfor blir mitt engasjement synlig i debatten.

Jeg klarer meg veldig fint uten overbærende henstillinger om å "la dette gå videre til noen som trenger deg mer".

For øvrig var det hverken du eller andre som ble kalt kortsynt eller lite konstruktivt, det var argumentasjonen.

Gammel 14-01-11, 21:40   #180
Slettet bruker
Passiv

Standard

Så det å oppfordre til å bevare engasjementet videre til neste stakkar som trenger det er altså kortsynt og lite konstruktiv argumentasjon?

Nå var det ikke spesielt deg jeg oppfordret heller. Det var alle som engasjerte seg. Og jeg visste ikke at man ikke kunne oppfordre noen til å engasjere seg hvis man ikke vet hvor mye de evt måtte være engasjert fra før.

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:47.