|
Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Hvilke instrumenter er vanskelige å spille?Jeg kan ikke nok om det og lurer litt på hvilke instrumenter som er vanskeligere å spille (og der jeg kan bli litt mer imponert når noen klarer det bra). |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Forelska
|
![]() Sv: Hvilke instrumenter er vanskelige å spille?Fiolin er rekna som det vanskelegaste/minst enkle å spela på av "standard"-instrumenta - ingen grunn å la vera av den grunn - men mykje øving må som regel til før det høyrest bra ut.
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvilke instrumenter er vanskelige å spille?Av instrumentene i korpset så er tverrfløyte det vanskeligste. I mine øyne, jeg hadde ikke sjans til å spille på den uten å nærmest gå i bakken
![]() |
#4 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: Hvilke instrumenter er vanskelige å spille?Jeg har hørt noe om at det er veldig vanskelig å lære å spille chello, men ikke om jeg vet om det er sant.
![]() |
#5 |
maler
|
![]() Sv: Hvilke instrumenter er vanskelige å spille?Tverrfløyte er vel ikke vanskelig. Dvs definer vanskelig. Tverrfløyte er vanskelig å begynne på fordi det krever såpass mye luft. Men jeg tror ikke det er verre enn noe annet utover det. Det krever litt gehør å få det reint, og det krever koordinasjon av fingrene. Det er vel omtrent det samme med det meste av blåsere tenker jeg, bare ulike greier. Men så har man fiolin, der kreves gehør. Veldig.
![]() |
#6 |
Kor e alle helter hen?
Medlem siden: May 2007
Hvor: midt i bakken
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvilke instrumenter er vanskelige å spille?Tverrfløyte er da ikke så vanskelig. Obo derimot...... |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvilke instrumenter er vanskelige å spille?Jeg har spilt fiolin, tverrfløyte, piccolofløyte og altsaxofon. Av disse synes jeg altsax er lettest, så tverrfløyte, piccolofløyte og fiolin. For å kunne spille fiolin så må man ha gehør.
![]() |
#8 |
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
![]() Sv: Hvilke instrumenter er vanskelige å spille?
Enig. Men det krever mye luft i forhold til endel andre instrumenter. Omtrent som tuba var det som fortalte meg en gang, men det aner jeg ikke om er korrekt.
![]() |
#9 |
Snikende Ullteppe
Medlem siden: Nov 2007
![]() Sv: Hvilke instrumenter er vanskelige å spille?Jeg har hørt at trommer (korps-messig altså. Sånn slagverk) kan være vanskelig fordi det fordrer at man har rytmesans og at om man ikke har rytmesans så er det tilnærmet umulig. Ellers forestiller jeg meg at fiolin er vanskelig fordi man må ha gehør. Og om man har gehør og rytmesans så kan man vel spille det meste bare man setter igang tidlig nok.
![]() |
#10 |
Forelska
|
Er fyrst og fremst blåseteknikken eg tenker på som litt vanskeleg på tverrfløyte i høve til t.d. sax/klarinett. Elles er intonasjon og ev. mangel på gehør ei utbreidd utfordring på tverrfløyte - det har i alle høve øyrene mine fortalt meg i tidligare tiders korpserfaringar. Eg har lete meg fortelja av erfarne fløytistar at ein må endra vinkelen mellom munnstykke og lepper alt etter kva tonar ein spelar om det skal verta reint.
![]() |
![]() |
#11 |
maler
|
Jupp. Men så har du også det urettferdige faktum at jo dyrere fløyte, jo mindre må man justere. Det koster endel å lage instrumenter hvor tonene er helt jevnt fordelt.
![]() |
#12 |
Absolute Beginner
|
![]() Sv: Hvilke instrumenter er vanskelige å spille?Jeg spilte fiolin i mange år, og det er et krevende (men fantastisk |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
|
![]() Sv: Hvilke instrumenter er vanskelige å spille?Alle instrumenter krever vel en viss form for gehør eller musikalitet. Er man ikke musikalsk, tror jeg alle instrumenter er umulige. Har man gehør er alle instrumenter mulige å spille på, mener jeg.
![]() |
#14 |
Forelska
|
Får vera snill med fløytefolka eg har spela i korps med då og konkludera med at dei har hatt billige instrument.
![]() |
![]() |
#15 |
maler
|
![]() |
#16 |
Forelska
|
Er krevjande med eit instrument kor ein må plassera fingrane med millimeterpresisjon for å få reine tonar samstundes med at ein må halda instrumentet oppe, ja. Krev gehør, stå-på-vilje og særs tålmodige og tolerante foreldre dei fyrste åra med sure knirketonar frå unge vonefulle...
![]() |
![]() |
#17 |
Kor e alle helter hen?
Medlem siden: May 2007
Hvor: midt i bakken
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ha,ha. Nå fikk jeg jammen litt dårligere samvittighet for at jeg krevde at datteren min skulle ha en bedre fløyte enn det de kunne gi henne. Etter at hun lånte min i 8 måneder så ga de etter og kjøpte en ny. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
maler
|
Dårlig samvittighet? Du har gitt både henne og korpset ei bedre fløyte. Jeg har ei rimelig god nybegynnerfløyte i hus, men foreløbig ingen av ungene som er nevneverdig opptatt av den.
![]() |
#20 |
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
Hoho, jeg har spilt trommer i korps sammen med en som totalt var uten rytmesans. I tillegg tror jeg ting gikk litt T R E G T oppi hodet hans, så det var en smule frustrerende til tider.
![]() |
|
|