Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Varme i Syden

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-01-11, 13:06   #1
Veritas
Det norske

Veritas sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Østlandet
Veritas imponerer mange og er sikkert smartVeritas imponerer mange og er sikkert smartVeritas imponerer mange og er sikkert smartVeritas imponerer mange og er sikkert smartVeritas imponerer mange og er sikkert smartVeritas imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Varme i Syden

Jeg har kun vært en gang i Syden, og det var på Tenerife i januar for et par år siden, så da var det jo deilige 24 grader.

Nå planlegger vi sommerens ferie i juli, men jeg er så i tvil om det blir for varmt for meg. Når temperaturmåleren passerer 30 grader her hjemme på sommeren, så begynner jeg å mistrives. Og da tenker jeg at Tyrkia kanskje ikke er så smart? Eller er det enklere å takle varmen der nede, med tanke på luftfuktighet osv? Hellas og sånn er vel like varmt? Hva med Mallorca, blir det like ille der? Vil gjerne høre erfaringer.

Gammel 19-01-11, 13:11   #2
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Medlem siden: Jan 2007
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Sv: Varme i Syden

Kanariøyene er vel det mest behagelige hvis man ikke liker den værte heten

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-11, 13:12   #3
allium
Bare sær

allium sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi er i Spania tidlig i juli hvert år.

Ja, det er varmt. Jeg hadde aldri holdt ut å jobbe der. Men med klimaanlegg i hus og bil, og tilgang til strand og basseng går det greit. Kunsten er å kle seg minimalt nok uten å være helt uanstendig.

Men jeg ler godt når moren min instruerer oss i å bruke badehåndkle på solsengen "når vi soler oss på terrassen". Vi sitter ikke i solen på terrassen, nei. Gudskjelov for markisen.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-11, 13:13   #4
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

I juli og august er ikke Hellas, Tyrkia og vel egentlig alle Middelhavslandene noe å satse på dersom du ikke liker 30+ nei. Tror også at Kanariøyene kan være mer passe temperert for deg/dere på den tiden av året.

Gammel 19-01-11, 13:17   #5
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Da tror jeg ikke østre Middelhavet er noe for deg. I juli og august er man gjerne nærmere 40 enn 30 varmegrader.

Det er luftigere og gjerne ikke like trykkende hett på kanariaøyene.

Gammel 19-01-11, 14:29   #6
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes Kanariøyene har en behagelig temperatur om sommeren. Jeg liker ikke mye over 30 grader, og det er det ikke så ofte der. I alle fall ikke over lange perioder. Vipper det over 35 grader så dævver jeg. Tar ikke sjansen på Hellas eller Tyrkia om sommeren.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-11, 14:58   #7
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Hva med vestsiden, ut mot Atlanterhavet?
Frankrike, mot den engelske kanal, nord-vest-Spania eller Portugal?
Innbiller meg at det er litt mer "blåst" og ikke så hett der?
Jeg har lurt på en av de stedene selv da mannen sliter i varmen. MEn jeg har allikevel "lurt" han med til Costa del Sol kysten i år...

Gammel 19-01-11, 16:45   #8
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi er mye i "syden". Boikotter Tyrkia, så jeg vet ikke hvordan det er der, men antakelig steike varmt. Men vi har vært mye i Hellas. Det er varmt, vi har hatt alt fra 27 til over 35 grader i juli. Men det er helt annerledes enn hjemme. Hjemme blir jeg sur og irritabel når det er varmere enn 25. På ferie trenger jeg verken vaske, jobbe eller lage mat. Man går tynnkledd, venner seg til varmen og kan bade akkurat når man vil. Stor forskjell!

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-11, 17:00   #9
olena
Superaktiv

olena sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Vestfold
olena er litt kulolena er litt kul
Standard

Har vært to uker på Tenerife midt i juli, og det er ikke å anbefale om man ikke liker varme eller høy luftfuktighet.
For meg går varme greit, men det var jo så "vått". Så jeg vil ikke anbefale kanariøyene til dere.

Hva om dere drar til egeerhavsdelen av Tyrkia (nærheten av Izmir, bodrum mm). Der synes ikke jeg det er så hett midt på sommeren. Deilig mild fønvind fra egeerhavet..... Men temp er jo 30+. Det er det vel over det meste av middelhavet.....

Hva med en av øyene når italia eller spania. Er vel levelig der:-)
Men er man sensitiv på varme er det grusomt å være i syden midt på sommeren!

Lykke til med valg av feriested.

Gammel 19-01-11, 17:19   #10
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har vært på både Tenerife og Gran Canaria i juli og er ikke enig med olena.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-11, 17:22   #11
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tyrkia er hakket varmere enn greske øyer. Ville ikke valgt Tyrkia i juli hvis du ikke liker sterk varme. Jeg var i Bodrum i slutten av juni en gang som det var nærmere 50 grader.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-11, 17:41   #12
Christa

Christa sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
Christa er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt likt
Standard

Har vært både på Gran Canaria, i Hellas og Tyrkia i juli. Gran Canaria har et klima som normalt ikke er så høy i temperatur på sommeren, så hvis det er det som teller så anbefaler jeg Gran Canaria, (Kanarieøyene) I Hellas og Tyrkia er det gjerne veldig varmt med +/-40 grader.

Lykke til, håper dere finner noe som passer dere.

Christa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-11, 18:09   #13
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Jeg har vært på både Tenerife og Gran Canaria i juli og er ikke enig med olena.

Jeg er på Gran Canaria om sommeren og det er jo VARMT. Men det når ikke opp tilforbokstaven for hvor varmt det var det året vi var i Tyrkia.

Så jeg vil si - det er varmt uansett. På Gran Canaria i fjor sommer var det oppunder 30 for det meste, noen ganger over, men ikke så ofte, og man kjenner at det er godt og varmt. Om det blir for varmt for deg, så kan kanskje Portugal være et alternativ? Jeg har ikke vært der, men tror kanskje det kan være hakket svalere ute ved atlanterhavet der?

Gammel 19-01-11, 18:56   #14
Veritas
Det norske

Veritas sin avatar

Veritas imponerer mange og er sikkert smartVeritas imponerer mange og er sikkert smartVeritas imponerer mange og er sikkert smartVeritas imponerer mange og er sikkert smartVeritas imponerer mange og er sikkert smartVeritas imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vanskelig dette! Jeg vil helst til Mallorca eller Hellas. Vi har sett oss ut en tur til Bodrum som blir ganske mye billigere, så det er et alternativ. Kanariøyene vil vi unngå, Portugal er vel ganske dyrt. Hmmm.. tenke tenke.

Gammel 19-01-11, 18:58   #15
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Tyrkia er hakket varmere enn greske øyer. Ville ikke valgt Tyrkia i juli hvis du ikke liker sterk varme. Jeg var i Bodrum i slutten av juni en gang som det var nærmere 50 grader.

Hjelpe meg, hva gjorde dere da?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-11, 19:13   #16
Veritas
Det norske

Veritas sin avatar

Standard

Hvis man har aircondition på rommet, så hjelper det vel litt? At man kan gå inn og kjøle seg ned litt, liksom?

Gammel 19-01-11, 19:24   #17
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Verity, her.

Hvis man har aircondition på rommet, så hjelper det vel litt? At man kan gå inn og kjøle seg ned litt, liksom?

Ja, det hjelper en del. Du kan jo gjøre som jeg pleiede - sitte inne og legge kabal og spise sjokolade når det er på det varmeste. Vi var i Frankrike på sykkeltur i juli for 5-6 år siden, og det var ganske langt nord, men det var en liten hetebølge og vi fikk temperaturer opp mot 40 grader. Det gikk greit så lenge vi var i bevegelse, men ellers må jeg bare si at det var smertefullt. Hvis jeg skal til "Syden" igjen noen gang, kan det ikke være i juli-juli-august.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-11, 19:41   #18
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Hjelpe meg, hva gjorde dere da?

Vi gikk tre meter. Satte oss ned for å drikke en halvliter vann. Gikk tre meter. Så inn i en skinnjakkebutikk med aircondition. Og så videre.

Det var helt uutholdelig, men heldigvis bare en dagstur (fra Kos).

Gammel 19-01-11, 19:44   #19
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Det hjelper litt med aircondition,men man vil jo helst være ute hvis man først skal reise til syden, det må vel være litt av poenget!

Dessuten skal en passe seg for å ha for stor forskjell på tempen ute og inne, hvis en går litt inn og ut. Jeg får i hvertfall skikkelig vondt i halsen av det. Kan være lurt med skjerf om det er veldig 'kaldt' inne. Det blir en slags trekk.

Gammel 19-01-11, 19:46   #20
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Hvis en ligger på stranda og kan bade med jevne mellomrom så er jo varmen mye mer til å leve med enn hvis en er i byer eller andre steder uten bademulighet.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:28.