Sv: Hva er det med USA?
Jeg har aldri hatt noe ønske om å reise til USA, egentlig. Det er steder jeg har reist til i andre verdensdeler som jeg gjerne skulle besøkt igjen, og land jeg aldri har besøkt som jeg gjerne skulle sett. Men så sitter jeg her, da, på et motellrom i en knøtteby langs California Highway 1... Og skal være seks måneder i landet. Etter snaut tre uker her lurer jeg litt på hvor mange ganger Ulvefar og jeg har sett på hverandre og sagt "amerikanere er gærne". Og det er på tross av at vi har plassert oss i en helt spesielt hyggelig by, Santa Cruz. Men det som slår meg som mest fascinerende, er egentlig følelsen av å være i en film. Eller en sitkom. Amerikansk populærkultur er så innpodet i oss, det er tidvis litt rart å se butikkskilt, varer, høre folk snakke. Jeg merker jeg blir fascinert bare av å se pop tarts i butikkhylla, lese innholdsfortegnelsen og lure på hvordan Gilmore Girls kan overleve på noe så usunt! Kjøre forbi en butikk midt i en travel handlegate og se plakatene i vinduet for alt mulig okkult og mystisk, og lure på om det er åsted for neste mord Charmed-søstrene må ordne opp i. I går kjørte jeg Sunset Boulevard, og så Beverly Hils-skiltet, dere vet det fra Beverly Hills 90210? 
(Men vi har altså vært veldig heldige med valget av by. Og ingen har spurt om hvilken kirke jeg går i. Derimot skal jeg på nattlig måneskinns bivokslysstøperkvinnekveld om et par uker. Nevnte jeg hippieland? )