Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

[Tøybleier] Vaske på 95 C?

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-01-11, 12:06   #1
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

[Tøybleier] Vaske på 95 C?

I en avsporet tråd som egentlig handlet om kaffe (, ja der har du FP) begynte det å handle om bleier, og så fikk jeg en prikk fra noen om at ALLE hun kjente som brukte tøybleier vasket på 95 grader og tørketromlet bleiene.

Er det vanlig, altså?

Sist redigert av Harriet Vane : 28-01-11 kl 12:56.
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 12:07   #2
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Tøybleier] Vaske på 95 C?

Vi har jo ikke brukt tøybleier, men vi vasker kluter og undertøy på 95 grader, og tromler dem. Dette på grunn av helsemessige årsaker og tips fra lege, og ingen tørkeplass hjemme.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 12:10   #3
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg gjorde det. :datapunkt:

Bleiene blir mye bløtere om du tromler dem enn om de henges til tørk. Kanskje ikke det mest miljøvennlige, men jeg tar igjen nå ved å ikke ha tørketrommel i det hele tatt.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 12:11   #4
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kokvasker nesten aldri noe. Hadde jeg fått legeråd, ville det stilt seg annerledes, så klart.

Vi vasker håndklær, kluter, kjøkkenhåndklær, sengetøy og bleier på 60 C. Bleiene får gjerne en forvask og en ekstra skylling. Jeg bruker ikke tøymykner og veldig lite vaskemiddel.

Gammel 28-01-11, 12:14   #5
Nera
Pandemonium

Nera sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Kokvasking sliter unødvendig på bleiene. Her vaskes de på 60 grader, punktum. Jeg stripper ved behov, men det er bortimot ikke-eksisterende så lenge man følger riktig prosedyre og får skylt ut alt av vaskemiddel.

Jeg tromler dem dog, fordi vi ikke har tørkekapasitet ute på denne årstiden.

Altså, for å presisere: Vi bruker lommebleier og alt-i-ett, og kokevask vil bare slite unødvendig på sperrelaget, det være seg om det er PUL eller minky. Formsydde og brettebleier tåler nok en røffere behandling.

Gammel 28-01-11, 12:15   #6
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå er ikke barna tøybleiebrukere, og har aldri brukt det heller, men etter en lengre runde med brennkopper her i høst vasker jeg fortsatt kluter og håndklær på 95 grader etter anbefaling fra lege på Ullevål. Vi kan vel sikkert gjøre om på dette nå, men det er den verste omgangen med sykdomsutbrudd vi har hatt, som bare blusset opp igjen og igjen, så jeg har hatt en periode med smitteskrekk. Tørke tøy inne gjør vi minst mulig på grunn av inneklima, men gjerne ute. :innrømmer:

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 12:16   #7
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Nei, ingen av delene. : også datapunkt:

Les forøvrig tråden om stripping () en gang til, om du føler deg overvelda.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 12:16   #8
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

I en avsporet tråd som egentlig handlet om kaffe (:himle, ja der har du FP) begynte det å handle om bleier, og så fikk jeg en prikk fra noen om at ALLE hun kjente som brukte tøybleier vasket på 95 grader og tørketromlet bleiene.

Er det vanlig, altså?

Jepp, prikken var fra meg. Den håndfull mennesker jeg kjenner som bruker tøybleier gjør det med gode intensjoner, men faller tilbake til å vaske tøybleiene på 95 grader og tørketromle de.

Jeg er ikke i tvil om at tøybleier er det beste alternativet for miljøet hvis de vaskes på 60 grader og lufttørkes, jeg har bare fått inntrykk av at det ikke er så lett å gjennomføre for mange.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 12:17   #9
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er aldri mer enn en kokvask i uka altså, av og til annenhver uke. Undertøy og kluter tar forsvinnende liten plass, og vi har mange av dem. Håndklær og sengetøy går på seksti, alt av vanlig tøy går på førti.

Etter at jeg fikk hengt opp tørkesnor ute, så bruker vi tørketrommelen veldig mye mindre også.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 12:25   #10
Kitty Bastard
Jeg bor i en stubbe!

Kitty Bastard sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Blogginnlegg: 1
Kitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de fleste
Standard

De fleste jeg kjenner som bruker tøybleier vasker på 60, og har ingen problemer med dette.

Rent forøvrig så reagerer jeg mer på at man bestiller en og en bleie fra et land langt borti huttaheiheita.
Det blir litt underlig å først argumentere med miljøhensyn og så få en og en bleie flydd hit.

Gammel 28-01-11, 12:38   #11
Nera
Pandemonium

Nera sin avatar

Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Altså, jeg er ikke blant de mest hektede, men jeg innrømmer glatt at mitt eneste miljøargument når det gjelder tøybleiebruk, er reduksjon av søppelberget, og selvsagt: gjenbruk. Ellers synes jeg at de bleiene vi har er fine å se på.

Gammel 28-01-11, 12:42   #12
Tusenogtredve
Klar til innsats

Tusenogtredve sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trøndelag
Tusenogtredve er populærTusenogtredve er populærTusenogtredve er populær
Standard

Jeg vaske(t) bleiene på 60 grader. Kun en gang annenhver måned eller så, fikk de seg en kokvask. Jeg tromlet de i ca 10 minutter og lufttørket resten.

Gammel 28-01-11, 12:52   #13
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Vi vasker på 60 grader.
Det hender vi kjører en kokvask (som er 90, ikke 95 på vår maskin) innimellom, stort sett har det vært når han har hatt bleieutlett med sopp (Det har han nemlig klart å få to ganger) fordi vi ville være sikker på å drepe alle soppsporer så det ikke kom tilbake. og en stripping eller to etter bestemorbesøk med noe uheldig salvesmøring som tettet noen lommebleier... (zalovask og kokvask og trippel skylling eller noe sånn, så var både salve og zalo borte...)

Det hender vi tromler, da stort sett fordi vi har glemt å vaske bleier og trenger dem tørr litt fort, men da altså gjerne at vi starter dem litt i trommel, og deretter henger opp. De aller, aller fleste ganger tørker bleiene på stativ. Vi har ikke god tørkeplass, men vi har tørkeplass (dog innebærer det at vi ikke kommer oss til fryseren, og ikke bør bli for tykke om vi skal komme oss til badet (jeg er høygravid, men kommer meg likevel forbi, så det er greit altså) med den løsningen vi har valgt nå.

Uansett, de aller, aller, aller fleste tøybleiebrukere (av de jeg "kjenner", jeg henger jo på et par tøybleieforum på nett, så der er det samlet ganske mange) vasker bleiene på 60 grader, ikke 90, til vanlig, men når det kommer til tørking er det litt mer variabelt, en del folk bor trangt og velger derfor trommel av plasshensyn, men mitt inntrykk er at de fleste henger til tørk. Om sommeren henger vi det ut, solbleking er jo fantastsik på flekker!

Gammel 28-01-11, 12:58   #14
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Jeg kan anbefale tørkekuben Antonius fra IKEA, den er meget plassbesparende og har samlet mange mange meter med tørking. Det er plass til mer enn to vaskemaskiner på den.

Gammel 28-01-11, 13:09   #15
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Da vi brukte tøybleier, vasket vi utelukkende på 60 grader. Tørkemetode varierte etter årstid, plass og hastverk.

Gammel 28-01-11, 13:36   #16
Nera
Pandemonium

Nera sin avatar

Standard

Jeg kan anbefale tørkekuben Antonius fra IKEA, den er meget plassbesparende og har samlet mange mange meter med tørking. Det er plass til mer enn to vaskemaskiner på den.

Takkskaldufaenmegha! Ikea, ja. Nå er det på tide at Ikea kommer nordover, synes jeg.

Gammel 28-01-11, 13:39   #17
Serafin

Serafin sin avatar

Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Til vanlig vasker jeg bleiene på 60 grader, med ekstra skylling og forvask.
En sjelden gang går de på 90 grader.

Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 13:39   #18
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vasker stort sett på 60, men tar en runde på 95 innimellom. Tromler inleggene og AIO bleiene.
Bruker tøybleier hovedsaklig fordi jeg tror de er sunnere mot barnehuden, for å slippe søpla og fordi de er usannsynlig kule!

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 13:41   #19
Serafin

Serafin sin avatar

Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Denne?

Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 13:43   #20
Kitty Bastard
Jeg bor i en stubbe!

Kitty Bastard sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Blogginnlegg: 1
Kitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de fleste
Standard

Jepp. Den ser ikke ut som mye, men den er fullstendig genial.
Slenger man på hjul også, som er mulig, er det direkte himmelsk.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:49.