Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Bruker dere mye spinat?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-01-11, 16:36   #1
Vito
Weeeee

Vito sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 14
Vito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Bruker dere mye spinat?

Her i huset blir det brukt en del frossen spinat.
Jeg smugler det inn i kjøttsaus og supper. Nå driver jeg på å lager en fiskeform med spinat.

Men frisk spinat brukes aldri.

Gammel 28-01-11, 16:39   #2
Malus
lurer

Malus sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Her og der
Malus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Bruker dere mye spinat?

Tror faktisk aldri jeg har brukt spinat, hverken fersk eller frosen.

Gammel 28-01-11, 16:39   #3
Skytte
Bør lage seg en tittel selv

Skytte sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 105
Skytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har ikke brukt spinat så mye, men i og med at Poden har fått for seg at han elsker det (sett Skipper'n hos sin mormor), så har jeg forsøkt å bruke det fra tid til annen.

Sist gang ble det omelett med spinat, fetaost og cherrytomater. Til omelettern brukte jeg frisk spinat, freste den i panna med litt hvitløk. Det gikk ned på høykant. Ellers er også spinatsuppe med egg en slager hos Poden.

Tar gjerne i mot oppskrifter med spinat i.

Sist redigert av Skytte : 28-01-11 kl 21:32.
Skytte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 16:43   #4
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Jeg tror faktisk jeg aldri har smakt spinat, flaut å si det.

Derfor har jeg heller aldri brukt spinat heller, jeg aner ikke hvordan det smaker, oppfører seg osv. Det er et helt ukjent territorie, men jeg burde kanskje teste det ut?

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 16:44   #5
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bruker friske spinatblader som salat, det er kjempegodt. Og så har jeg alltid frossen spinat i pølsegrateng når jeg lager det, og så pleier vi av og til å lage en sterk spinat-kikert-curry til bare oss voksne.

Gammel 28-01-11, 16:44   #6
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Vi spiser mye frossen spinat, gjerne i paier og sauser, men også "naturell" ved siden av speilegg og bacon. Barna liker spinat veldig godt.

Fersk spinat er jeg ikke like glad i, av en eller annen grunn.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 16:44   #7
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Bruker spinat opptil flere ganger i uken. Lager mye indisk mat og der bruker jeg det endel pluss at det er standard til fisk for meg i alle fall. Bruker både frossen og fersk spinat.

Gammel 28-01-11, 16:52   #8
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bruker mye frossen spinat, ja. I alle gratenger, mye i gryteretter og sauser og i omelett og andre eggeretter. Frisk spinat er jeg ikke fullt så god på.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 16:52   #9
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Jeg bruker en del frossen spinat til egg eller fiskeretter. Fersk kommer jeg aldri på å kjøpe.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 16:59   #10
Vito
Weeeee

Vito sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 14
Vito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Genialt å ha spinat i omeletten! *noterer*
Tror jeg gjorde det en gang for lenge, lenge siden, men det har visst gått i glemmeboken.

Og pølsegratengen har jeg notert. Tenker det er greit for gubben å lage til nå når han må begynne å lage mat også.

Gammel 28-01-11, 17:03   #11
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Min superraske pastarett til travle dager består av god pasta med saus av kremost, hakket rødløk og hvitløk, en skvett sitron og hakket spinat.

Gammel 28-01-11, 17:05   #12
Pelen
Bør lage seg en tittel selv

Pelen sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bruker en del spinat, men det går litt i perioder. Jeg bruker bare fersk spinat.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 17:13   #13
Arktis
Har kontroll

Arktis sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Nordland
Arktis er populærArktis er populærArktis er populær
Standard

Bruker masse frossen spinat, har prøvd fersk også men syns ikke det var noe bedre. Bruker det i grønnsakslasagne, i omelett, spinat-pai, som stuing osv.

Gammel 28-01-11, 17:16   #14
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Vito, her.

Genialt å ha spinat i omeletten! *noterer*
Tror jeg gjorde det en gang for lenge, lenge siden, men det har visst gått i glemmeboken.

Spinat til omelett, eller til egg generelt, er veldig godt. Jeg "lærte" det da jeg bodde på tysk studenthjem og hvor de fleste studentene spiste diverse lette retter uten kjøtt -som var dyrt- til middag, ofte med spinat.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 17:18   #15
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Det er dessverre også noen negative effekter med spinat og det er at det inneholder oksalat og puriner.
Har man problemer med gallestein eller har hatt nyrestein må man være obs. Jeg hørte også at folk med urinsyregikt måtte unngå spinat pga. purininnhold.

Spinat er vel heller ikke egnet til de aller yngste? *googler kilde*

Edit: Grønnsakene spinat, rødbete, bladselleri, nesle og mangold inneholder mye nitrat. Dette kan omdannes til nitritt. Nitritt hindrer transporten av oksygen til kroppens celler. Spedbarn er spesielt utsatt fordi de opptar nitritt raskt i blodet. Vent derfor med å gi barnet store mengder av disse grønnsakene til barnet er over ett år gammelt.
http://matportalen.no/artikler/2005/12/spedbarn

Gammel 28-01-11, 17:19   #16
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi bruker spinat, både fersk og frosset, flere ganger i måneden.

Gammel 28-01-11, 17:57   #17
Mango
Fullverdig medlem

Mango sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Mango har et hav av muligheter foran seg
Standard

Før brukte jeg en del fersk spinat. Frossen har jeg prøvd meg på, men klarer det ikke dessverre.

Mango er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 18:00   #18
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg spiser fersk som salat. Frossen spinat synes jeg ikke smaker det helt store.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 18:02   #19
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Går en til to pakker frossen spinat i mnd her.
Var flinkere til å bruke fersk spinat til salater ol før, skal gjennoppta det tror jeg.

Gammel 28-01-11, 18:07   #20
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av shg, her.

Tror faktisk aldri jeg har brukt spinat, hverken fersk eller frosen.

Kan i grunn signere shg her ...

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:18.