Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Bruker dere mye spinat?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-01-11, 18:19   #21
daffy
Bør lage seg en tittel selv

daffy sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bruker dere mye spinat?

Jeg har laget spinatpesto til å ha på pastaen. Man bytter bare ut basilikum med spinat, og tilsetter olje, parmesan og pinjekjerner/ valnøtter.

Ellers så plukket jeg opp trikset til Madam Mim med maskere et par terninger frossen spinat i tomatsauser.

Et nydelig tilbehør til kjøtt og fisk (som dessverre bare jeg i familen liker) er å dampe fersk spinat i smør og hvitløk.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 18:25   #22
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi spiser fersk spinat daglig i salat, og det hender også at vi bruker spinat i annen mat. Spinat er nam!

Gammel 28-01-11, 21:11   #23
lillemy01
Erfaren

lillemy01 sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
lillemy01 er populærlillemy01 er populærlillemy01 er populærlillemy01 er populær
Standard

Verdens beste spinat oppskrift : du tar frossen spinat koker der opp med melk og hvitlkøk masse hvitløk og jevner det med litt mel salt og pepper etter smak. Den skall kun spises med kokte poteter som er kokt i tærninger og egg på toppen. Dette er en absolutt gammel barndomsfavoritt som desverre ble ødelagt en fin torsdag ettermiddag etter at jeg hadde spist det og dro på korpsøvelse og to begynnte høylytt å klage over at jeg luktet vondt av hvitløk. Jeg ble så lei meg at jeg ikke spiste det på ti år. Men nå lager jeg det for barna mine de elsker det. Det er både næringsrikt ufatelig billig og kjapp.

lillemy01 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 21:20   #24
AprilRyan

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 2
AprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg bruker friske spinatblader som salat, det er kjempegodt. Og så har jeg alltid frossen spinat i pølsegrateng når jeg lager det, og så pleier vi av og til å lage en sterk spinat-kikert-curry til bare oss voksne.

Nam. Høres godt ut med sterk spinat-curry. Får jeg oppskriften?

AprilRyan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 21:25   #25
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bruker frossen spinat som saus til røkt eller saltet fisk. Jeg varmer den opp med hvitløk og fløte.

Og så bruker vi mye fersk spinat i salat eller i wok. Veldig godt woket med andre grønnsaker, eller ren spinatwok, bare med løk og sopp. Den må ikke wokes lenge. Tas i helt på slutten.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 21:26   #26
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi to voksne i huset spiser relativt mye spinat, helst fersk. Jeg klarer ikke den frosne varianten, både smak og konsistens er fryktelig
Noen ganger fryser jeg en pakke fersk spinat og hiver de frosne bladene oppi saus eller fyll til canneloni, stuinger o.l.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 22:01   #27
Manga

Manga sin avatar

Hvor: Østfold
Manga er populærManga er populærManga er populærManga er populærManga er populærManga er populær
Standard

Jeg bruker endel frosset spinat. Fersk er jeg jammen ikke sikker på om jeg har smakt noen gang.

Gammel 28-01-11, 22:02   #28
Stikka
...

Stikka sin avatar

Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Bruker frossen spinat i middagspai og i spinatcurryen til Skilpadda. Den er en favoritt her i huset.

Gammel 28-01-11, 22:51   #29
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eg bruke spinat i en pastasaus med blåmuggost og skinke. Ellers er det aldri i bruk. Men det er jo godt!

Gammel 28-01-11, 23:00   #30
Nera
Pandemonium

Nera sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg bruker spinat både til suppe (helt simpel, med grønnsaksbuljong, spinat, parmesan, og enten egg eller kikerter som topping), til pasta, og som fyll i pai.

Til de to sistnevnte (mer eller mindre identiske) tar jeg en stor pose spinat, sauterer den på sterk varme til den faller sammen, smuldrer over ca 150 gram gorgonzola eller annen blåmuggost, og krydrer med pepper. Jeg tilsetter også pinjekjerner og lyse rosiner, og lar det surre i noen minutter. Evt. kan man også tilsette litt strimlet kyllingkjøtt som man har stekt på forhånd. Funker utmerket både til pasta og som fyll i pai.

Gammel 28-01-11, 23:27   #31
Vito
Weeeee

Vito sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 14
Vito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Oh, her var det mange gode ideer til bruk av spinaten!
Har jammen meg blitt litt nysgjerrig på den friske utgaven, tror jeg må teste noen av tipsene her!

Gammel 28-01-11, 23:51   #32
star
bits and pieces

star sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Aldri

Gammel 28-01-11, 23:54   #33
Vito
Weeeee

Vito sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 14
Vito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av star, her.

Aldri

Da lurer jeg på, er det fordi du ikke liker smaken eller fordi du tror du ikke liker det?
Jeg kunne ha svart det samme for 6-7 år siden med grunnlag av at jeg trodde at jeg ikke likte det. Så feil tok jeg.

Gammel 28-01-11, 23:56   #34
kalufs
kall om benen

kalufs sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
kalufs er populærkalufs er populærkalufs er populærkalufs er populær
Standard

Vi bruker en del spinat. Tenker vi spiser det 3 ganger i måneden, kanskje mer i perioder. Går i fersk spinat, den er best. Vi bruker det i salat, stekt opp i smør med løk som siderett, stekt opp med fløte til saus til pasta, i suppe, i pai.

kalufs er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 23:57   #35
star
bits and pieces

star sin avatar

Hvor: innlandet
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Vito, her.

Da lurer jeg på, er det fordi du ikke liker smaken eller fordi du tror du ikke liker det?
Jeg kunne ha svart det samme for 6-7 år siden med grunnlag av at jeg trodde at jeg ikke likte det. Så feil tok jeg.

Jeg har egentlig ingen god grunn. Dette er ikke noe som mamma bruker i sin matlaging og derfor heller ikke jeg.
Vet faktisk ikke om jeg har smakt det noen gang heller.

Gammel 28-01-11, 23:58   #36
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg bruker det ganske ofte i salater. I cannelloni brukes det, selvsagt, og sammen med poteter og hvitløk. Supergodt. Jeg bruker helst fersk spinat.

Svar med sitat
Gammel 29-01-11, 00:00   #37
kamp
ASD

kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

For de av dere som har barn eller selv har problemermed magen så kan spinat gjør det verre fordi det er veldig høyt i oksalat.

kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-11, 10:10   #38
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er veldig glad i spinat.

Dette lager jeg ofte som tilbehør til kjøttretter:
En stor pose fersk spinat
3 fedd hvitløk
Passende mengde sjampigning
2 sjarlottløk
olje
salt
pepper

Del soppen og hakk løk. Hvitløksfeddene deles i skiver. Fjern de største stilkene på spinaten. Stek sopp, løk og hvitløk i litt olje. Tilsett all spinaten og stek til den faller sammen. Smak til med salt og pepper.

Dette blir utrolig godt, og enkelt er det også.

Gammel 29-01-11, 10:20   #39
Huldra
Ferdig!

Huldra sin avatar

Hvor: Telemark
Huldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg bruker spinat bare i fiskeboller i hvit(grønn) saus. Vi synes det er godt og burde absolutt utvide bruken ja.

Gammel 29-01-11, 10:37   #40
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det spiser vi aldri.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:07.