Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Medisiner og skole

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-01-11, 20:30   #21
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Medisiner og skole

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Ideelt sett en helsesøster pr skole som er tilstede store deler av dagen som også har en slags sosiallærerrolle som er med og bygger gode relasjoner og motvirker mobbing.

Det er det ikke vanskelig å være enig i. Det løser ikke problemet for små diabetikere, men det løser det meste annet.

Gammel 28-01-11, 20:31   #22
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

På hvilken måte kan det ikke løse problemet for de små diabetikerene dersom helsesøster er tilstede og kan nås kjapt om en lærer eller en medelev tilkaller denne?

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 20:33   #23
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Hva tenker du er løsningen da Rine?

Jeg har alltid sett det som en del av jobben min å gi barna maten de tåler (finne alternativer når man må det) og medisinere barna så de er friskest mulig når de blir levert hjem på ettermiddagen. Setter plaster når det er hull på knett og ispose på når fingeren er ute av ledd. Når jeg blir usikker ringer jeg legevakten (gjort flere ganger siste halvåret). Greit nok at jeg er pedagogisk ansvarlig for barna, men er jo ansvarlig for barna på andre nivåer også.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 20:35   #24
Katta
maler

Katta sin avatar

Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

På hvilken måte kan det ikke løse problemet for de små diabetikerene dersom helsesøster er tilstede og kan nås kjapt om en lærer eller en medelev tilkaller denne?

Det løser ikke problemet for små diabetikere fordi de trenger et sett øyne på seg nærmest hele tiden, og de må ha assistanse hver gang noe skal spises, når det skal være fysisk aktivitet og i det hele tatt ganske mye. (Varierer fra barn til barn). Disse barna får ofte egen assistent. Men klart, det hadde hjulpet dem også om det var en helsesøster/sykepleier som kunne gi medisin og måle blodsukker.

Gammel 28-01-11, 20:37   #25
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Det løser ikke problemet for små diabetikere fordi de trenger et sett øyne på seg nærmest hele tiden, og de må ha assistanse hver gang noe skal spises, når det skal være fysisk aktivitet og i det hele tatt ganske mye. (Varierer fra barn til barn). Disse barna får ofte egen assistent. Men klart, det hadde hjulpet dem også om det var en helsesøster/sykepleier som kunne gi medisin og måle blodsukker.

Og hvis da helsesøster er opptatt i bygg A med dette mens en annen elev får anafylaktisk sjokk i bygg D er man likevel tilbake til at ansvarspersonen som er tilstede må ha opplæring og forståelse for å gripe inn og gjøre nødvendlige tiltak, så da er man jo like langt.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 20:38   #26
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Og hvis da helsesøster er opptatt i bygg A med dette mens en annen elev får anafylaktisk sjokk i bygg D er man likevel tilbake til at ansvarspersonen som er tilstede må ha opplæring og forståelse for å gripe inn og gjøre nødvendlige tiltak, så da er man jo like langt.

Ja, slikt ansvar tror jeg ikke man slipper unna i noen yrker noe sted hvis man skal ha med mennesker å gjøre. Forskjellen er vel egentlig at man med skolebarn faktisk har noe å hjelpe seg med når dette skjer i motsetning til når det skjer på udefinert område med en annen person.

Gammel 28-01-11, 20:40   #27
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

Hva tenker du er løsningen da Rine?

Jeg har alltid sett det som en del av jobben min å gi barna maten de tåler (finne alternativer når man må det) og medisinere barna så de er friskest mulig når de blir levert hjem på ettermiddagen. Setter plaster når det er hull på knett og ispose på når fingeren er ute av ledd. Når jeg blir usikker ringer jeg legevakten (gjort flere ganger siste halvåret). Greit nok at jeg er pedagogisk ansvarlig for barna, men er jo ansvarlig for barna på andre nivåer også.

Jeg synes annemede sin løsning var bra. Jeg er selvfølgelig klar over at man er ansvarlig for barna på mange nivå, og jeg har tørket noen liter tårer og funnet fram en noen meter plaster opp gjennom årene, (har også jobbet i grunnskolen.) men jeg synes likevel medisinering kommer i en litt annen kategori. Det er et stort ansvar, og det blir som regel en fast oppgave som det aldri er satt av verken tid eller penger til å gjøre, men som man likevel gjør, fordi det "ikke er noe annet alternativ."

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 20:49   #28
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Men annemede sin løsning fungerer bare for skolen, hva med oss i barnehagen? Det finnes barnehager fra 20 unger og opp til 2-300 barn. De store barnehagene kan nok forsvare en helsesøster/sykepleier. Men hva med oss med 60barn? Vi har jo barna i 5år, nesten like lenge som barneskolen.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 20:55   #29
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men annemede sin løsning fungerer bare for skolen, hva med oss i barnehagen? Det finnes barnehager fra 20 unger og opp til 2-300 barn. De store barnehagene kan nok forsvare en helsesøster/sykepleier. Men hva med oss med 60barn? Vi har jo barna i 5år, nesten like lenge som barneskolen.

Ikke minst er barna i barnehagen mye mer avhengig av omgivelsene i de fleste henseende. Skolebarn lærer seg sakte men sikkert å gjøre endel av vurderinger og prosedyrer selv etterhvert.

Det er mangt og meget man kunne ønske seg av funksjoner i barnehage og skole, men jeg mistenker at dersom man skulle innføre en slags skolesykepleier som skulle ivareta disse oppgavene ville det gå på bekostning av andre, allerede eksisterende funksjoner. Noen prosent lærerstilling her, noen prosent assistentstilling, der, litt vaktmesterstilling og litt mindre skolemateriell så vil man kunne lønne en sykepleier for denne jobben.
Det er i hovedsak slik man gjør det med nye funksjoner, og det vil vel heller ikke være noen løsning.

Gammel 29-01-11, 01:13   #30
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg trives ikke spesielt godt med å gi barn medisin på jobb.
Det er ikke festlig når du bare får kastet forstøveren i fanget og det er det.
Jeg skulle ønske jeg kunne slippe, men ser at det kan være nødvendig. Opplæring er viktig og det er ikke alle som skjønner det.

Gammel 29-01-11, 01:25   #31
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva om læreren er syk, da? Det blir veldig sårbart å binde dette opp til bare en person, er det ikke?

Gammel 29-01-11, 01:30   #32
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

I en ideell verden er jo helsesøster til stede hele dagen, men hos oss er hun der hver tirsdag om vi er heldige. Jeg har hatt en elev med veldig ustabil diabetes og det var mye oppfølging, Mye. Jeg hadde lager av forskjellig mat, drikke og insulinpenner. Det var ikke lite tid jeg brukte på å sitte med eleven når h*n hadde føling, jeg følte meg i perioder som en sykepleier.

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-11, 02:32   #33
Bayone
snur

Bayone sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 4
Bayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Sønnen til en kollega av meg fikk diabetes i 2. klasse, altså han var 7 år. Han har ikke noe assistent. Første tiden dro moren fra jobb til hvert måltid og sjekket blodsukker og ga nødvendig insulin. Nå måler han selv, viser resultatet til læreren og denne har oversikt over hvilke verdier som er normale. Er de utenfor normalområdet ringer de mammaen og hun gir instrukser på hva som skal gjøres, evt. så kjører hun til skolen og hjelper til. Nå er det ikke så store avstander her i byen så det er mulig å få til praktisk selv om det er tungvindt.

Gammel 29-01-11, 09:22   #34
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av gullet, her.

Jeg trives ikke spesielt godt med å gi barn medisin på jobb.
Det er ikke festlig når du bare får kastet forstøveren i fanget og det er det.
Jeg skulle ønske jeg kunne slippe, men ser at det kan være nødvendig. Opplæring er viktig og det er ikke alle som skjønner det.

Det bør være en forutsetning at de som skal gi medisinen får grundig opplæring både i årsak og virkning. Hvis man ikke får det synes jeg man gjør rett i å reservere seg mot å gi medikamenter.

Gammel 29-01-11, 12:23   #35
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

At alle skoler skal ha helsesøster hver dag hele dagen, og at denne skal kunn følge med alle barna tror jeg er utopi.

Dersom lærere /SFO ansatte ikke kan ha dette ansvaret så høres det ut som man argumenterer for spesialskoler der barn som trenger ekstra oppfølging får hjelp av fagfolk.

Om en ser på økonomien i dette med fulltidsansatt helsesøster med backupløsning så snakker du om en økonomisk prioritering på skolen som vil føre til at noe annet må vike.

For meg er det naturlig at en viss kompetanse om dette er noe jeg mener lærere bør ha om de skal ta vare på en klasse og det burde vel være noe man lærte om i studiet eller ble kurset i.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-11, 12:56   #36
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Om en ser på økonomien i dette med fulltidsansatt helsesøster med backupløsning så snakker du om en økonomisk prioritering på skolen som vil føre til at noe annet må vike.

.

Det er helt klart billigere at lærere gjør det gratis, ja.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-11, 13:04   #37
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Får ikke barnehagebarn med spesielle behov en "egen" assistent?
Jeg vet at niesen min har hatt det iom at hun skal ha medisiner til hvert måltid, og all mat skal veies.

Ser helt klart at det ikke er en ideel løsning slik ting er i dag på skolene, men jeg klarer ikke helt å se noen bedre løsning enn at lærere får opplæring. En helsesøster som er tilstede hver dag og som enten tar en runde og hjelper der det må medisiner til, eller eleven sendes til helsesøster kan vel kanskje hjelpe i mange tilfeller. Men jeg tviler på at alle skoler tar seg råd til det. Mange skoler har vel bare helsesøster en dag i uken.

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-11, 13:46   #38
Nå også i farger

Medlem siden: Oct 2006
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Det er helt klart billigere at lærere gjør det gratis, ja.

Gratis? Jeg ser ikke på noe som helst arbeid jeg gjør i arbeidstiden som gratisarbeid, uansett om det ikke står i min stillingsinstruks.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-11, 13:47   #39
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Det kunne vært lurt å gi lærere med så stort ansvar en ekstra kompensasjon for arbeidet, jeg brukte jo utallige friminutter og undervisningsfrie timer på eleven jeg hadde. Hadde jeg fått noe nedsatt tid eller lønn, hadde dette føltes mer ok. Jeg gjorde jo jobben, men det var slett ikke en ønskesituasjon for en fra før av travel lærer.

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-11, 13:49   #40
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Som Hattifnatten sier så må jo alle barn bli undervist, enten hjemme eller på skole. Utfordringene for de med kronisk syke barn oppstår jo når skolen nekter å imøtekomme på at noen barn trenger medisiner, og henviser foreldre til å ta seg fri fra jobb for å komme innom og gi barnet/barna medisiner. Hva kan man som foreldre egentlig gjøre da?

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:42.