|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
maler
|
Sv: Medisiner og skole
Det er det ikke vanskelig å være enig i. Det løser ikke problemet for små diabetikere, men det løser det meste annet.
|
|
|
#23 |
|
Øyboer
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Medisiner og skoleHva tenker du er løsningen da Rine? |
|
|
|
|
|
#24 |
|
maler
|
Det løser ikke problemet for små diabetikere fordi de trenger et sett øyne på seg nærmest hele tiden, og de må ha assistanse hver gang noe skal spises, når det skal være fysisk aktivitet og i det hele tatt ganske mye. (Varierer fra barn til barn). Disse barna får ofte egen assistent. Men klart, det hadde hjulpet dem også om det var en helsesøster/sykepleier som kunne gi medisin og måle blodsukker.
|
|
|
#25 |
|
Rockesøster
|
Og hvis da helsesøster er opptatt i bygg A med dette mens en annen elev får anafylaktisk sjokk i bygg D er man likevel tilbake til at ansvarspersonen som er tilstede må ha opplæring og forståelse for å gripe inn og gjøre nødvendlige tiltak, så da er man jo like langt. |
|
|
|
|
|
#26 |
|
maler
|
Ja, slikt ansvar tror jeg ikke man slipper unna i noen yrker noe sted hvis man skal ha med mennesker å gjøre. Forskjellen er vel egentlig at man med skolebarn faktisk har noe å hjelpe seg med når dette skjer i motsetning til når det skjer på udefinert område med en annen person.
|
|
|
#27 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Jeg synes annemede sin løsning var bra. Jeg er selvfølgelig klar over at man er ansvarlig for barna på mange nivå, og jeg har tørket noen liter tårer og funnet fram en noen meter plaster opp gjennom årene, (har også jobbet i grunnskolen.) men jeg synes likevel medisinering kommer i en litt annen kategori. Det er et stort ansvar, og det blir som regel en fast oppgave som det aldri er satt av verken tid eller penger til å gjøre, men som man likevel gjør, fordi det "ikke er noe annet alternativ." |
|
|
|
|
|
#28 |
|
Øyboer
Sv: Medisiner og skoleMen annemede sin løsning fungerer bare for skolen, hva med oss i barnehagen? Det finnes barnehager fra 20 unger og opp til 2-300 barn. De store barnehagene kan nok forsvare en helsesøster/sykepleier. Men hva med oss med 60barn? Vi har jo barna i 5år, nesten like lenge som barneskolen. |
|
|
|
|
|
#29 |
|
Rockesøster
|
Ikke minst er barna i barnehagen mye mer avhengig av omgivelsene i de fleste henseende. Skolebarn lærer seg sakte men sikkert å gjøre endel av vurderinger og prosedyrer selv etterhvert. |
|
|
|
|
|
#30 |
|
stille
Hvor: Tønsberg
Sv: Medisiner og skoleJeg trives ikke spesielt godt med å gi barn medisin på jobb.
|
|
|
#31 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Medisiner og skoleHva om læreren er syk, da? Det blir veldig sårbart å binde dette opp til bare en person, er det ikke?
|
|
|
#32 |
|
audio, video, disco
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Medisiner og skoleI en ideell verden er jo helsesøster til stede hele dagen, men hos oss er hun der hver tirsdag om vi er heldige. Jeg har hatt en elev med veldig ustabil diabetes og det var mye oppfølging, Mye. Jeg hadde lager av forskjellig mat, drikke og insulinpenner. Det var ikke lite tid jeg brukte på å sitte med eleven når h*n hadde føling, jeg følte meg i perioder som en sykepleier.
|
|
|
#33 |
|
snur
|
Sønnen til en kollega av meg fikk diabetes i 2. klasse, altså han var 7 år. Han har ikke noe assistent. Første tiden dro moren fra jobb til hvert måltid og sjekket blodsukker og ga nødvendig insulin. Nå måler han selv, viser resultatet til læreren og denne har oversikt over hvilke verdier som er normale. Er de utenfor normalområdet ringer de mammaen og hun gir instrukser på hva som skal gjøres, evt. så kjører hun til skolen og hjelper til. Nå er det ikke så store avstander her i byen så det er mulig å få til praktisk selv om det er tungvindt.
|
|
|
#34 |
|
Rockesøster
|
Det bør være en forutsetning at de som skal gi medisinen får grundig opplæring både i årsak og virkning. Hvis man ikke får det synes jeg man gjør rett i å reservere seg mot å gi medikamenter. |
|
|
|
|
|
#35 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Sv: Medisiner og skoleAt alle skoler skal ha helsesøster hver dag hele dagen, og at denne skal kunn følge med alle barna tror jeg er utopi. |
|
|
|
|
|
#36 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Det er helt klart billigere at lærere gjør det gratis, ja. |
|
|
|
|
|
#37 |
|
Tidsklemma
|
Får ikke barnehagebarn med spesielle behov en "egen" assistent?
|
|
|
|
#38 |
|
Nå også i farger
Medlem siden: Oct 2006
Gratis? Jeg ser ikke på noe som helst arbeid jeg gjør i arbeidstiden som gratisarbeid, uansett om det ikke står i min stillingsinstruks. |
|
|
|
|
|
#39 |
|
audio, video, disco
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Medisiner og skoleDet kunne vært lurt å gi lærere med så stort ansvar en ekstra kompensasjon for arbeidet, jeg brukte jo utallige friminutter og undervisningsfrie timer på eleven jeg hadde. Hadde jeg fått noe nedsatt tid eller lønn, hadde dette føltes mer ok. Jeg gjorde jo jobben, men det var slett ikke en ønskesituasjon for en fra før av travel lærer.
|
|
|
#40 |
|
Ser lyst på livet
|
Sv: Medisiner og skoleSom Hattifnatten sier så må jo alle barn bli undervist, enten hjemme eller på skole. Utfordringene for de med kronisk syke barn oppstår jo når skolen nekter å imøtekomme på at noen barn trenger medisiner, og henviser foreldre til å ta seg fri fra jobb for å komme innom og gi barnet/barna medisiner. Hva kan man som foreldre egentlig gjøre da? |
|
|
|
![]() |
|
|