Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Medisiner og skole

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-01-11, 14:04   #41
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Medisiner og skole

Opprinnelig lagt inn av Teflona, her.

Det kunne vært lurt å gi lærere med så stort ansvar en ekstra kompensasjon for arbeidet, jeg brukte jo utallige friminutter og undervisningsfrie timer på eleven jeg hadde. Hadde jeg fått noe nedsatt tid eller lønn, hadde dette føltes mer ok. Jeg gjorde jo jobben, men det var slett ikke en ønskesituasjon for en fra før av travel lærer.

Jepp, det tenker jeg også. Slik det er nå, blir det de lærerne som er "greiest" og ikke bruker reservasjonsretten sin som blir stuck med slike oppgaver.:btdt: En liten kompensasjon- helst tidsmessig- og litt kursing hadde vært helt OK.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-11, 14:07   #42
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Avatar, her.

Gratis? Jeg ser ikke på noe som helst arbeid jeg gjør i arbeidstiden som gratisarbeid, uansett om det ikke står i min stillingsinstruks.

Noget spesielt utsagn...Så hvis du ble satt til å vaske gulvet istendfor å saksbehandle, ville det vært helt greit? Eller kanskje du måtte vaske gulvet i lunsjpausen din? Det ville vært greit uansett, fordi du likevel skulle være der fra 8-16?

Gammel 29-01-11, 14:23   #43
Blånn
Bør lage seg en tittel selv

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har ikke erfaring med å dele ut medisiner til elever da dette ikke har vært aktuelt i de klassene jeg har undervist. Jeg har hatt barn med diabetes og med astma, men de har vært selvmedisinerte (altså selv vært i stand til å måle blodsukker/ta medisin). Med eleven som hadde diabetes hadde vi et møte hvor en kontaktsykepleier og mor ga meg en grundig innføring i sykdommen og hva jeg skulle passe på, men jeg skulle ikke måle blodsukker/sette sprøyter.

Jeg synes det er forskjell på å skulle ha ansvar for livsviktige medisiner og det å dele ut for eksempel ritalin. Skulle man glemme ritalin en dag blir eleven ekstra urolig, men det er ikke fare for liv og helse. Skal jeg ha ansvar for livsviktige medisiner er det viktig at jeg får en grunnleggende og god opplæring og at jeg ikke får ansvaret før jeg føler meg relativt sikker.

Så for meg er det noen forutsetninger som må være oppfylt for at jeg skal synes det er greit å gi ut medisiner:
* God opplæring
* Praktisk tilrettelegging slik at det ikke går ut over tiden min med klassen (assistent som henter medisinen/nedsatt undervisningstid osv).
* Gode rutiner for å følge opp også dersom jeg er borte fra jobb en dag

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-11, 14:50   #44
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jepp, det tenker jeg også. Slik det er nå, blir det de lærerne som er "greiest" og ikke bruker reservasjonsretten sin som blir stuck med slike oppgaver.:btdt: En liten kompensasjon- helst tidsmessig- og litt kursing hadde vært helt OK.

Men betyr dette at du har gitt medisin uten grundig informasjon og opplæring?

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-11, 14:52   #45
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Jeg er ikke rine, men ja, jeg har blitt pålagt å gi medisiner uten ordentlig opplæring ja.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-11, 14:56   #46
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Noget spesielt utsagn...Så hvis du ble satt til å vaske gulvet istendfor å saksbehandle, ville det vært helt greit? Eller kanskje du måtte vaske gulvet i lunsjpausen din? Det ville vært greit uansett, fordi du likevel skulle være der fra 8-16?

Hvis jeg endte med å vaske gulvet i arbeidstiden, ville innvendingen min vært at da prioriterer arbeidsgiver veldig, veldig feil med å prioritere gulvvask fremfor å få unna bunken min med papirer pasienter sitter og venter på eller timer på poliklinikken. Ikke at jeg gjør det gratis. For det gjør jeg jo ikke når det er i arbeidstiden. Jeg ville på ingen måte satt pris på arbeidsoppgaven, og ble det mye sånt fra arbeidsgiver er det ikke sikkert jeg hadde blitt i jobben særlig lenge, men gratis hadde det dog ikke vært.

Når det gjelder medisiner tenker jeg de kommer i flere kategorier. Noen er livsnødvendige, noen ikke fullt så livsnødvendige. Noen krever ikke mer av en enn det krever å dele ut bunken med ferdigrettede norskstiler, andre krever vurdering og teknikk for å få gitt riktig. Uansett må det forutsettes at det gis nøye instruks opplæring der det trengs. Og det bør jo ikke være slik at dette i det daglige tar så mye tid at fokuset forsvinner fra undervisningen. Hvis det er mange elever med tidkrevende medisinering er det nødvendig med ekstra personell på samme måte som når det er flere elever med adferdspoblemer. Jeg synes ikke automatisk at det å medisinere elever må føre til noen form for kompensasjon, men hvis det gjør at læreren ofte bruker av pausetid for å få det til og likevel er villig til å strekke seg, burde det være en selvfølge at dette kompenseres på en eller annen måte.

Egentlig er det rimelig strutsepolitikk dette at vanlige sykdommer, matallergier og medisiner ikke inngår som et fag for lærere, barne- og ungdomsarbeidere og førskolelærere, det er ikke akkurat noe man lett kommer utenom uten bråk når man kommer ut i jobb.

Gammel 29-01-11, 14:57   #47
Katta
maler

Katta sin avatar

Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Jeg er ikke rine, men ja, jeg har blitt pålagt å gi medisiner uten ordentlig opplæring ja.

Har du blitt pålagt å gi medisiner som krever mer enn å bare gi det (altså av vurdering eller teknikk) uten opplæring? Det er i såfall ikke bra. Å dele ut tabletter fra dosett blir litt annerledes, da trenger man kanskje ikke all verdens opplæring.

Gammel 29-01-11, 14:59   #48
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Hvis lærere gjør dette synes jeg dere er utrolig dumme. Jeg hadde aldri i livet godtatt at noen uten nødvendig opplæring skulle gitt mitt barn medisin, og jeg hadde heller aldri godtatt å gjøre det.
Helsetilsynet har helt klare veiledere for medisnering i grunnskolen (desverre ikke i barnehage, sfo og vg. skole, men erfarings,essig brukes grunnskolemodellen der også) og det er en grunn til det.

Gammel 29-01-11, 15:01   #49
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Har du blitt pålagt å gi medisiner som krever mer enn å bare gi det (altså av vurdering eller teknikk) uten opplæring? Det er i såfall ikke bra. Å dele ut tabletter fra dosett blir litt annerledes, da trenger man kanskje ikke all verdens opplæring.

Jeg synes uansett at man bør ha en viss innsikt i diagnose, årsak og virkning på medikamentet man gir.

Gammel 29-01-11, 15:04   #50
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Jeg synes uansett at man bør ha en viss innsikt i diagnose, årsak og virkning på medikamentet man gir.

Ja, helt klart. Uten tvil. Men det er litt forskjell på det som krever en halvtimes informasjonssession eller et godt skriv og det som nærmest krever kursing.

Gammel 29-01-11, 15:06   #51
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Standard

Ja, helt klart. Uten tvil. Men det er litt forskjell på det som krever en halvtimes informasjonssession eller et godt skriv og det som nærmest krever kursing.

Jepp, og i de aller, aller fleste situajoner er sikkert en halvtimes info, samt et skriv og nedtegnede rutiner nok.

Gammel 29-01-11, 15:16   #52
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Avatar, her.

Gratis? Jeg ser ikke på noe som helst arbeid jeg gjør i arbeidstiden som gratisarbeid, uansett om det ikke står i min stillingsinstruks.

Du, og dere andre som reagerer på ordet "gratisarbeid" skjønner nok ikke helt hvordan en lærers arbeidssituasjon er. Vi jobber på mange måter akkord. Vi har en viss mengde oppgaver som skal utføres, men ingen fastsatt arbeidstid det skal gjøres innenfor. Ta f.eks. mine 60 matteinnføringer som skal rettes og leveres ut til neste fredag. Hvis jeg planlegger å rette 5 av dem i en undervisningsfri time, men istedenfor blir pålagt å ta meg av medisineringen og oppfølgingen av et barn i den timen. Hva skjer da med de 5 innføringsbøkene? De blir med meg hjem, jeg jobber en time ekstra den uka, og jeg får ikke betalt for det. Så jeg er 100% enig med rine: hvorfor skal jeg påta meg mer gratisarbeid? Jeg jobber allerede mer enn de normerte 43 timene i uka.

Hvem skal gjøre det da? Veldig enkelt svar: assistentene! Hadde vår skole hatt én ekstra assistent, så hadde mange problemer vært løst.

Gammel 29-01-11, 15:23   #53
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Det første man må gjøre for å få en offentlig arbeidsgiver til å sette av nok tid og ressurser er å slutte å dekke opp for misforholdet mellom arbeidsoppgaver og arbeidstid med ubetalt overtid. Ja, jeg sitter i glasshus og gjør det selv, men det er like fullt sant.

Gammel 29-01-11, 15:37   #54
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Da jeg var 18 år, var jeg skoleassistent for ei jente med epilepsi (og annen problematikk som gjorde at hun hadde 100 % assistentdekning). Jeg fikk følgende instruks: I rullestolen ligger det en tube Stesolid, den skal du sette i rumpa hennes hvis hun har et epilepsianfall som varer lenger enn x minutter, (fritt etter hukommelsen her, dette er lenge siden). Jeg følte meg ikke veldig kompetent etter den opplæringen, for å si det sånn, men jeg var ung og tenkte ikke på å hverken nekte eller be om mer opplæring.

Hvis lærere gjør dette synes jeg dere er utrolig dumme. Jeg hadde aldri i livet godtatt at noen uten nødvendig opplæring skulle gitt mitt barn medisin, og jeg hadde heller aldri godtatt å gjøre det.

Greit nok. Men hva skal man gjøre mens man står på krava for å få opplæring? Nekte eleven tilgang til undervisningen fordi man ikke vil være eneste voksen tilgjengelig hvis det oppstår en akuttsituasjon?

Gammel 29-01-11, 15:40   #55
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Greit nok. Men hva skal man gjøre mens man står på krava for å få opplæring? Nekte eleven tilgang til undervisningen fordi man ikke vil være eneste voksen tilgjengelig hvis det oppstår en akuttsituasjon?

Jeg synes det er helt rimelig å nekte å ha noe med medisineringen å gjøre inntil opplæring eller forståelig innstruks er gitt. Ja, det medfører at eleven ikke kan være i klasserommet uten følge til skolen har fått opplæring, men sånn må det faktisk være tenker jeg. Jeg jobber med alvorlig syke unger i hverdagen og jeg utfører heller ikke i behandling jeg ikke mestrer uten opplæring først, da sender jeg ungen til et annet sykehus eller kaller inn noen som kan det.

Gammel 29-01-11, 15:45   #56
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes det er helt rimelig å nekte å ha noe med medisineringen å gjøre inntil opplæring eller forståelig innstruks er gitt. Ja, det medfører at eleven ikke kan være i klasserommet uten følge til skolen har fått opplæring, men sånn må det faktisk være tenker jeg. Jeg jobber med alvorlig syke unger i hverdagen og jeg utfører heller ikke i behandling jeg ikke mestrer uten opplæring først, da sender jeg ungen til et annet sykehus eller kaller inn noen som kan det.

Ja. Jo. Men er det helt uproblematisk å få til dette, da? Barnet har krav på undervisning. Skolen kan ikke nekte eleven tilgang. Dersom ikke foreldre kan organisere noen til å følge/medisinere, hva gjør man da? Og i mellomtiden mens man jobber med dette, går barnet glipp av opplæring.

Gammel 29-01-11, 15:49   #57
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Ja. Jo. Men er det helt uproblematisk å få til dette, da? Barnet har krav på undervisning. Skolen kan ikke nekte eleven tilgang. Dersom ikke foreldre kan organisere noen til å følge/medisinere, hva gjør man da? Og i mellomtiden mens man jobber med dette, går barnet glipp av opplæring.

Da må man definere hvem sitt ansvar ting er. Jeg skjønner at man strekker seg. Men det er ikke læreren som skal eller kan løse problemet at han eller hun ikke har fått opplæring. Barnet går glipp av undervisning ja, men jeg synes faktisk det er verre hvis det er snakk om bruk av potensielt farlige medikamenter helt uten opplæring først. I de fleste tilfeller burde det være mulig å få til forsvarlig opplæring i løpet av kort tid, det er stort sett ikke så mye som kreves, men det må gjøres.

Gammel 29-01-11, 15:53   #58
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Noe av problemet er kanskje at det ikke finnes tilstrekkelige rutiner eller at disse ikke følges? Jeg mener, for meg er det på et vis soleklart at det for penicillintabletter er greit med et papir hvor det står "lille Per har halsbetennelse og skal ha 1 tablett penicillin før lunch hver dag til 13.2, han svelger den med et glass vann", men skal man ha med en seksårig diabetiker å gjøre kreves endel mer. Hva slags kunnskaper personalet bør ha for å mestre ulike situasjoner står kanskje ikke definert noe sted?

Gammel 29-01-11, 15:58   #59
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Standard

Da må man definere hvem sitt ansvar ting er. Jeg skjønner at man strekker seg. Men det er ikke læreren som skal eller kan løse problemet at han eller hun ikke har fått opplæring. Barnet går glipp av undervisning ja, men jeg synes faktisk det er verre hvis det er snakk om bruk av potensielt farlige medikamenter helt uten opplæring først. I de fleste tilfeller burde det være mulig å få til forsvarlig opplæring i løpet av kort tid, det er stort sett ikke så mye som kreves, men det må gjøres.

Enig.

Den gang jeg tok lærerutdanning, var det obligatorisk med et førstehjelpskurs. Hvis det er slik fortsatt, hadde det kanskje vært en idé å legge litt basal, relevant medisinkunnskap der. Mange lærere tar jo oppdateringer på førstehjelp jevnlig når de jobber i skolen også, det kan puttes litt medisinkunnskap inn der også. Da blir det bare behov for spesifikk informasjon om den aktuelle eleven.

Gammel 29-01-11, 16:12   #60
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Ja, men det har vært penicilin og ritalin, ikke sprøyter og lignende. Det er grenser for hvor grundig informasjonen bør være for akkurat tabletter. Men de fleste tablettene ble gitt i min 25 minutter lange lunsj, som da ble forkortet ned til 20 minutter. Når det tar 5 minutter å gå tur-retur klasserom og personalrom, ble det en smule hektisk.

. Jeg synes ikke automatisk at det å medisinere elever må føre til noen form for kompensasjon, men hvis det gjør at læreren ofte bruker av pausetid for å få det til og likevel er villig til å strekke seg, burde det være en selvfølge at dette kompenseres på en eller annen måte.
.

Selvfølgelig bruker vi pausetiden. Hvis man tar med seg et barn ut på gangen for å gi medisin midt i mattetimen, går det jo ut over alle de andre elevene.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:47.