|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Passiv
|
Vil uroen i den arabiske verden få følger for USA?Kan man forutse at USA får problemer i nærmeste fremtid? Vil de bli tvunget til å skifte side? |
|
|
|
#2 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Vil uroen i den arabiske verden få følger for USA?Jeg lurer også på hva som vil skje men hva mener du med å skifte side? USA har lenge støttet dikatorer i Midtøsten men de vil vel ikke gjøre det hvis valgte ledere ikke er "our son of a bitch" som Rumsfelts engang sa ...
|
|
|
#3 |
|
Frafallen
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Vil uroen i den arabiske verden få følger for USA?USA vil miste minst en av sine nærmeste allierte i den arabiske verden (Egypt). Generelt blir det interessant å se hvilke fraksjoner som klarer å stille troverdige maktalternativer på banen i alle de urolige landene. Dessverre har ekstreme islamister vist seg handlekraftige og samkjørte i en rekke andre land i Afrika, og de har jo et ferdig rettssystem de kan ta fram. I så fall havner USA raskt i en kattepine - de har ikke militære styrker å sette inne til støtte for en eventuell moderat, vestlig-orientert gruppering, de vil svært gjerne ikke støte resten av den muslimske verden fra seg, samtidig som de vil se det som nødvendig å opprettholde støtten til Israel mot et økende press fra ekstremistene.
|
|
|
#4 |
|
Passiv
|
Sv: Vil uroen i den arabiske verden få følger for USA?Flere amerikanske eksperter gikk i går ut og anbefalte USA å skifte hest, de har ingen tro på at Mumbarak er rette person til å sikre stabiliteten i området. |
|
|
|
#5 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Vil uroen i den arabiske verden få følger for USA?Det er veldig interessant, fordi både i Egyot og i andre land i området er de kreftene som har størst, eller i hvert fall stor, folkelig støttes, islamistiske i en eller annen form. USAs evige dilemma: de ser seg nødt til å støtte høyst udemokratiske regimer for å opprettholde egen posisjon.
|
|
|
#6 |
|
Mmm, skeptisk
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Tromsø
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Vil uroen i den arabiske verden få følger for USA?Joe Biden gikk nylig ut med klar støtte til Mubarak men Obama var langt mer forsiktig i sin omtale av situasjonen i Egypt.
|
|
|
#7 |
|
audio, video, disco
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Vil uroen i den arabiske verden få følger for USA?USA har jo støttet Egypt både økonomisk og på andre måter helt siden Camp David, men de har visst også gitt masse dollar til mer demokratiske krefter med håp om å myke opp styret til Mubarak. Det som er mer uvisst, er vel om det er de demokratiske kreftene som nå overtar, om det i det hele tatt blir noe skifte.
|
|
|
#8 |
|
Fullverdig medlem
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Oslo
![]() |
Sv: Vil uroen i den arabiske verden få følger for USA?Det er vel bare bråk i to spesifikke land, Egypt og Tunisia, ikke i hele den arabiske verden. På samme måte som det ikke er uro i Europa hver ganger noen krangler i Nord Irland. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Textrovert
|
Sv: Vil uroen i den arabiske verden få følger for USA?Jeg har ikke helt klart å henge med på hva som egentlig skjer i Egypt og Tunisia, og når jeg prøver å lese meg opp nå, så finner jeg ingen ting om bakgrunnen. Kan noen gi en kort oppsummering?
|
|
|
#10 |
|
Mmm, skeptisk
Sv: Vil uroen i den arabiske verden få følger for USA?
Dette stemmer vel strengt talt ikke helt. Det har vært uroligheter i Yemen og Jordan, og det er noen som "frykter" en dominoeffekt i flere arabiske stater. Det har også vært samtaler mellom kong Abdullah i Saudi-Arabia og Mubarak hvor de har gitt hverandre moralsk støtte og forsikringer om at opptøyene er ubetydelige.
|
|
|
#11 |
|
audio, video, disco
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Vil uroen i den arabiske verden få følger for USA?
http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.7479783
|
|
|
#12 |
|
Mmm, skeptisk
Sv: Vil uroen i den arabiske verden få følger for USA?Her er forøvrig en fin måte å holde seg oppdatert på:
|
![]() |
|
|