|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
i tåkeheimen
|
![]() Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?
Hvordan da?
![]() |
#2 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?Det går kun utover barna dersom man skal planlegge puljevis over flere dager. I tillegg til alt sykefravær skal man da også fjerne voksne for å planlegge.
![]() |
#3 |
superbruker
|
![]() Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?[/quote]ote=ming;2652719]Hvordan da?
![]() |
#4 |
![]() Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?Nei, men saken her er jo at man ikke kan dra noen i det hele tatt, så lenge barnehagen er åpen og barna er tilstede. Er det virkelig så mange som ikke innser at dette går på bekostning av sikkerhet og tilbud til barna? Vi kunne godt ha tatt ut halvparten/ kvartparten av personalet på plandag vi, og med da 19% sykefravær hadde vi hatt igjen ca 7 personer til være igjen med 82 barn. Hvordan kan noen tenke den tanken i det hele tatt??
![]() |
#5 |
Curlingkone
|
Vi gjorde det slik på torsdag vi. Halve staben var på kurs på formiddagen, og halve på ettermiddagen.
![]() |
#6 |
Vi får ikke bruke vikarer på noe annet enn sykdom, det har vi ikke råd til. Og med tre tilkallingsvikarer kommer vi ikke langt heller. Jeg har min sønn i barnehagen jeg jobber i, og jeg hadde tatt han ut av barnehagen hvis jeg hadde fått vite at halve staben skulle resie bort halve dagen.
![]() |
#7 |
Øyboer
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?Ja.. og avdelingsmøtene vi skal ha hver onsdag. Denne onsdagen var første gang vi i år har fått hatt møte. Og det var bare akkurat at det gikk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
i tåkeheimen
|
Andre offentlige tjenester har kanskje ikke en haug unger som skal ivaretas, så da er det kanskje enklere om halvparten av arbeidsstokken reiser på kurs? Barnehageansatte lenger opp her forteller jo at det allerede er vanskelig å få gjennomført ukentlige avdelingsmøter og samtidig bemanne forsvarlig.
Det er mye som kan gjøres annerledes, men det blir dyrt, og det er kommunene som holder på pengesekken. Kommunen her lar ikke lærerne avholde foreldresamtaler på kveldstid, fordi vi da har krav på tillegg for "delt dagsverk", og det er ikke kommunen interessert i å betale oss. Derfor må vi ha slike møter i sammenheng med arbeidsdagen.
![]() |
#9 |
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er jo dette som forunder meg. Jeg ser helt klart behovet for å planlegge sammen. så hvorfor gjør man ikke nettopp dette de dagene som faktisk er avsatt til planlegging? Det at man planlegger i helger og kvelder i stede, er liksom ikke helt det samme. Da trenger man jo ikke stenge barnehagen for å planlegge da, da gjør man det jo utenom åpningstid.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Ja, men da skal man ha betalt for det, og det er jo det man ikke har råd til. Dersom kommunene får midler til å lønne planlegging på kveldstid hadde hele problemet vært løst. Så enkelt er det!
![]() |
#11 |
Hæ? Er det en lønnsforskjell her? Er det forskjell på tid? I dag jobber vi inn tid som du kan få avspasere på planleggingsdagen, da er det ikke overtid. Mens i dag jobber vi inn tid som du kan få avspasere seinere, da er det overtid?? |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
i tåkeheimen
|
Poenget er vel at bemanningen er så marginal at det ikke lar seg gjøre å avspasere "senere", siden det ikke er økonomi til å sette inn vikarer ved avspasering.
![]() |
#13 |
Hekta
Hvor: Indre Østlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja, det er en forskjell. Med dagens ordning må de ansatte være enig i at de jobber inn noen kvelder for å fri plandagen, da godtar de å jobbe ekstra uten overtidsgodtgjørelse. I det kommunen bestemmer det på planer og annet er det automatisk pålagt overtid, og det skal godtgjøres.
![]() |
#14 |
Å avspasere seinere er ikke noe alternativ. Det finnes ikke noe seinere i vår hverdag. Da er vi så til de grader skrapa for folk at det ikke er rom for pause engang.
![]() |
#15 |
Nei, det er ikke knekkende likegyldig. Planleggingsdagene skaper jo ulemper for de som bruker barnehagen, men man aksepterer det fordi man ser det er et behov. Men når denne planleggingen foregår til andre tider - vel så er det jo ikke noe behov. Og da føler man seg vel litt lurt, da er det bedre at de sier det som det er - vi trenger en dag stengt så vi får tatt ut avspasering. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Tittel og tittel....
|
Men om barnehagen skulle vært åpen alle disse dagene, så betyr det at min arbeidsgiver måtte betalt meg for å komme på jobb på kveldstid for å planlegge. Jeg jobber ikke gratis. Så kan du selvsagt si at jeg gjør det fordi jeg har vært med på å jobbe inn en og annen dag(for de aller fleste plandager er jeg faktisk på jobb), men da velger jeg det selv, jeg blir ikke pålagt å gjøre det.
![]() |
#17 |
superbruker
|
Tror du at det er annerledes for andre innen det offentlige? Hvordan tror du at de som jobber på sykehus, sykehjem, hjemmesykepleien osv løser det? De kan ikke stenge og de må ha en minimumsbemmaning på til enhver tid. De er også pliktige til å holde seg faglig oppdatert, det er mye som må planlegges og det er møter som skal holdes. Dette klarer man uten å leie inn ekstra folk og uten å stenge. Det burde være fullt mulig for skole og bhg å organsire seg på tilsvarende måte. Bare for å ha sagt så sliter man også der med å klare og gjennomføre planlagte møter pga sykefravær. Det er slettes ikke alltid det går som planlagt.
Samfunnøkonomisk er det en svært dyr måte å gjøre det på. Kommunen kan ikke bare se på hver enkelt enhet når de tar beslutninger om å gjennomføre ting på en spesiell måte. Mange av barna vil ha foreldre som jobber innenfor andre deler av kommunen. Dermed sparer ikke kommunen noen penger, tvertimot så taper de penger på en slik holdning.
![]() |
#18 |
Bedreviter
|
Nei, jeg glemmer ikke det, men det er helt opplagt at man kunne jenket det til elegant (for eksempel ved å innføre 43,5-timers arbeidsuke) og avholdt planleggingsdager i ungenes ferie. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
i tåkeheimen
|
Da jeg jobbet i hjemmesykepleien var det i hvert fall rom på budsjettet til å sette inn vikarer når vi var på kurs. Da var det ikke snakk om å avspasere, men å være på kurs i arbeidstida. Sykehus har jeg ikke erfaring fra.
Det er sikkert helt sant, men nå sitter nå hver enkelt kommune der med budsjettet sitt og prøver å få det til å henge i hop. Det er nok dessverre mange områder man burde sett på med mer samfunnsøkonomiske briller.
![]() |
#20 |
superbruker
|
Kanskje det var de en gang i tiden. Aldri i løpet av de 10 årene jeg har jobbet innen sykehjem og hjemmesykepleien.
Det er det.
![]() |
Emneord |
klassiker, planleggingsdag |
|
|