Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Negersparemannen min - gjemme eller fremme?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-01-11, 12:39   #61
Jålebeinet
med tunga på styret

Jålebeinet sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Jålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Negersparemannen min - gjemme eller fremme?

Denne så jeg på et program som heter Cash in the attick. Den ble vurdert til å ha en verdi på mellom 60 til 80 pund. Den gikk til auksjon og ble solgt for 10 pund.

Jålebeinet er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 30-01-11, 12:55   #62
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Jeg ville tatt vare på den av historiske årsaker (og mest sannsynlig brukt den i undervisningen, som et eksempel på en tidsepoke), men jeg ville ikke ha hatt den fremme. Den symboliserer alt det jeg ikke vil at mine barn skal tenke: at mennesker med mørkere hud enn oss er stygge, slemme og et pengesluk.

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-11, 13:21   #63
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Jeg ville hatt den fremme.

Jeg ser det problematiske ved den hadde den vært produsert og vært til salgs i en butikk på 2000-tallet.

Jeg synes ikke den er problematisk som et arvestykke fra en annen tid. Like lite som jeg synes et 200 år gammelt bilde som fremstiller slavehold er problematisk å ha på veggen i stua.

Nå er jeg også ekstremt imot at man reviderer f.eks. Huck Finn og fjerner ordet nigger i bøker og sanger, eller at man skriver om klassikere som Little Black Sambo eller sanger om Hottentotter.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-11, 23:57   #64
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Jeg ser det problematiske ved den hadde den vært produsert og vært til salgs i en butikk på 2000-tallet.

Jeg synes ikke den er problematisk som et arvestykke fra en annen tid. Like lite som jeg synes et 200 år gammelt bilde som fremstiller slavehold er problematisk å ha på veggen i stua.

Nå er jeg også ekstremt imot at man reviderer f.eks. Huck Finn og fjerner ordet nigger i bøker og sanger, eller at man skriver om klassikere som Little Black Sambo eller sanger om Hottentotter.

Jeg er enig. Jeg synes det er viktig å ta vare på dokumentasjonen om hvordan verden ble fremstilt før i tiden. Mister vi den, mister vi historien, og med den kanskje også forståelsen av hvorfor disse tingene blir oppfattet som problematisk i dag. Og da har vi strengt tatt ikke gått fremover i det hele tatt.

Gammel 30-01-11, 23:59   #65
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Jeg ser resonnementet, men mener dere at det er et poeng å ha den fremme i et privat hjem der barn går forbi uten at det nødvendigvis er tid og anledning til å fortelle historien og vise sammenhenger?

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-11, 00:02   #66
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Balanse, her.

Jeg ser resonnementet, men mener dere at det er et poeng å ha den fremme i et privat hjem der barn går forbi uten at det nødvendigvis er tid og anledning til å fortelle historien og vise sammenhenger?

Ikke nødvendigvis, nei. Min kommentar var spesielt relatert til Olympias generelle betraktning om sensur og omskrivning. Jeg personlig ville ikke hatt den fremme, men det er vel mest fordi jeg - beklager! - syntes den var grusomt stygg.

Gammel 31-01-11, 00:08   #67
Pelikan
Tåler regn

Pelikan sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Home, but not alone
Blogginnlegg: 24
Pelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Jeg er på linje med deg.

Pelikan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-11, 00:09   #68
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Enhjørning:

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-11, 00:12   #69
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Standard

Enhjørning:

Sorry ...

Gammel 31-01-11, 21:04   #70
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Det er jo ikke noe i veien med å gjemme den når det er noen på besøk som man vet ville følt seg veldig støtt av den.

Jeg vet egentlig ikke hvor mange barn som ville reagert på denne, når de tilfeldigvis kommer på besøk? Mange ville kanskje bare sett på den som morsom fordi den spiser penger, uten å så mye som legge merke til hudfargen dens. Dessuten trengs det vel neppe lange historiske avhandlinger heller- man kan forklare ting med en eller to setninger slik at barna forstår. Sånn gjør i hvert fall jeg når jeg leser f.eks. Little Black Sambo for barna.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-11, 21:18   #71
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Den er jo et bilde på sin tid og den tidens bilde av Afrika og afrikanere. Den er rar og viser et ekstremt karikert bilde av fargede, men jeg tror jeg hadde latt den stå fremme om jeg hadde arvet noe sånn og brukt anledningen til å humre over de rare hvite folka og alt det rare de tenkte for ganske kort tid siden.

Det er jo bare kulturhistorie og en pussig dings, jeg ville overhodet ikke reflektert over at Balanse eller familien hennes var rasister eller noe. Bare tenkt at det var en snedig greie og at misjonærer er og blir rare.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:06.