Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Skravleforum

Luksusfellen og månedlige utgifter til røyk

Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-01-11, 00:44   #41
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Luksusfellen og månedlige utgifter til røyk

Har du røykt rullings, Tosse???

Gammel 31-01-11, 00:46   #42
Mirasol
En Som Trener

Mirasol sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Nesten kjedelig å ikke røyke slik at man ikke har den innsparingsmuligheten.

Hehe, samme tenkte jeg også ved inngangen av dette året. Men jeg fant da andre innsparingsmuligheter som også gir store helsegevinster, så nå har jegt begynt å overføre penger til sparekonto tilsvarende det jeg tidligere ville brukt på sjokolade, brus, pastiller, pølse på vei hjem fra jobb osv. Det koster nesten like mye penger pr mnd som å røyke det gitt! Presiserer, for både meg og mannen da.

Regnestykket jeg gikk ut fra, som tilsvarer en av de dårligste dagene i høst er som følger, om andre vil spare samtidig som de forbedrer helsen:
Pølsemeny på Narvesen: kr 60,-
Lunsj på jobben: kr 30,-
Sjokolade og potetgull i handlekurven til kveldskos: kr 50,-
Brus: kr 10,- ( da har jeg regnet med billigmerke, som er det vi har pleid å ha)

Det ble kr 150 pr dag, men det utgjør jo drøyt kr 3000 pr mnd det, og da har jeg IKKE regnet med helgene!

Gammel 31-01-11, 00:58   #43
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men hallo; alle de tingene på én dag? Det tror jeg aldri har skjedd. Ikke halvparten en gang. Jeg skeier for lite ut til å spare store penger.

Gammel 31-01-11, 01:06   #44
Katinka
Skriv og skriv og skriv

Katinka sin avatar

Hvor: Det meste er nord
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Har du røykt rullings, Tosse???

"Ferdigrøyk" er for pyser.

Gammel 31-01-11, 09:46   #45
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mirasol, her.

Hehe, samme tenkte jeg også ved inngangen av dette året. Men jeg fant da andre innsparingsmuligheter som også gir store helsegevinster, så nå har jegt begynt å overføre penger til sparekonto tilsvarende det jeg tidligere ville brukt på sjokolade, brus, pastiller, pølse på vei hjem fra jobb osv. Det koster nesten like mye penger pr mnd som å røyke det gitt! Presiserer, for både meg og mannen da.

Regnestykket jeg gikk ut fra, som tilsvarer en av de dårligste dagene i høst er som følger, om andre vil spare samtidig som de forbedrer helsen:
Pølsemeny på Narvesen: kr 60,-
Lunsj på jobben: kr 30,-
Sjokolade og potetgull i handlekurven til kveldskos: kr 50,-
Brus: kr 10,- ( da har jeg regnet med billigmerke, som er det vi har pleid å ha)

Det ble kr 150 pr dag, men det utgjør jo drøyt kr 3000 pr mnd det, og da har jeg IKKE regnet med helgene!

Men jeg kan jo umulig spare inn disse pengene når "lunsj på jobben" inntreffer en gang annenhver mnd, knapt nok det, egentlig bare et par ganger i året, jeg går heller på rema og kjøper to rundtstykker og en banan til 6-7 kroner (smør har jeg i kjøleskapet) om jeg ikke hadde mat hjemme på morgenen, pløsemeny har jeg vel til dags dato aldri kjøpt annet enn som "middagserstatning" på kjøretur type "kjøre 40 mil på en dag" og sjokolade, brus og potetgull havner ikke i handlekurven annet enn til helga...

Gammel 31-01-11, 09:54   #46
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Okei, siden alle dere er så måteholdne, så får jeg vel gi saken et ansikt.

Da jeg røkte (sluttet for snart ni år siden), så gikk det glatt med to pakker sigaretter pr dag. Tidsbruken var ikke så stor, jeg røkte jo samtidig med at jeg gjorde andre ting som f.eks. tenke kreative tanker på jobb, over kaffekoppen med kunder som røkte, nesten alltid når jeg kjørte bil, og uten unntak alltid i telefonen - når den ringte så grep jeg først etter sigarettpakken før jeg tok av røret. Og så var jeg mye ute på pub.

I tillegg hadde jeg en dagsmeny a la Mirasol.

Siden den gang har jeg begynt å kjøpe dyrere sko når jeg først handler.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-11, 09:56   #47
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan lettere se for meg folk røyke MYE tidligere, da man røkte "over alt". Men nå, liksom? Er det virkelig vanlig å røyke inne og i bilen nå? Det virker uhyre primitivt.

Gammel 31-01-11, 09:56   #48
Dragen
VeloppDragen

Dragen sin avatar

Blogginnlegg: 813
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Men jeg kan jo umulig spare inn disse pengene når "lunsj på jobben" inntreffer en gang annenhver mnd, knapt nok det, egentlig bare et par ganger i året, jeg går heller på rema og kjøper to rundtstykker og en banan til 6-7 kroner (smør har jeg i kjøleskapet) om jeg ikke hadde mat hjemme på morgenen, pløsemeny har jeg vel til dags dato aldri kjøpt annet enn som "middagserstatning" på kjøretur type "kjøre 40 mil på en dag" og sjokolade, brus og potetgull havner ikke i handlekurven annet enn til helga...

Pløsemeny er rette ordet.

Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-11, 09:57   #49
Left
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Ja, to 20-pakker om dagen blir vel 5000 kroner i måneden. Jeg tror mange som røyker trøster seg med at andre bruker denne hundrelappen per dag på andre meningsløse ting.

Dette minner meg om at jeg har vært røykfri i en måned i morgen!

Selv om jeg bare røyket maks. 2 om dagen og ikke sluttet pga økonomien.

Svar med sitat
Gammel 31-01-11, 10:01   #50
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dragen, her.

Pløsemeny er rette ordet.

Noen tastefeil er jo treffende...

Kan jeg skylde på den økende tendensen til "vi tar ei pølse på bensinstasjonen" fremfor "vi spiser middag på kafeen" på våre lange kjøreturer som forklaring på den store magen jeg har fått? (tviler litt på det, "middag" pleier bety en burgermeny på en kafe langs veien i stedet, eller evt pizza på peppes. Det er vel egentlig ei anna "pølse" som har skylda for denne...)

Gammel 31-01-11, 10:08   #51
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Jeg kan lettere se for meg folk røyke MYE tidligere, da man røkte "over alt". Men nå, liksom? Er det virkelig vanlig å røyke inne og i bilen nå? Det virker uhyre primitivt.

Det er mindre vanlig nå enn tidligere, men det hender at jeg ser det. Det er gjerne eldstegutten min som registrerer det og kommenterer.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-11, 10:17   #52
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Okei, siden alle dere er så måteholdne, så får jeg vel gi saken et ansikt.

Da jeg røkte (sluttet for snart ni år siden), så gikk det glatt med to pakker sigaretter pr dag. Tidsbruken var ikke så stor, jeg røkte jo samtidig med at jeg gjorde andre ting som f.eks. tenke kreative tanker på jobb, over kaffekoppen med kunder som røkte, nesten alltid når jeg kjørte bil, og uten unntak alltid i telefonen - når den ringte så grep jeg først etter sigarettpakken før jeg tok av røret. Og så var jeg mye ute på pub.

Jeg røykte også 20 om dagen da jeg studerte, og selv om jeg visste at jeg røykte mye, så følte jeg ikke at det gikk på bekostning av andre ting, tidsmessig. Som du sier så røykte jeg jo samtidig med at jeg gjorde andre ting. Jeg satt på røykekantina og leste en artikkel, røkte mens jeg så på TV, mens jeg snakket med venner, og selvsagt, i ett sett på kafé. Å ha tid til å røyke, var lett. (I alle fall for 15 år siden. Litt verre i dag, kanskje.) Å ha råd til det, er noe ganske annet. Jeg er utrolig glad for at jeg ikke har den utgiften i dag.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-11, 10:48   #53
Heiko
Helt konge

Heiko sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Åh, det var tider det. Når man satt i kantina og røykte. På pub og røykte. Snakka i telefonen og røykte. På cafe. Ja, i det hele tatt. Røyk var ingen tidstyv, men noe man gjorde samtidig med andre ting.

Nå er det jo ikke vits i å røyke. Å stå ute og fryse er ikke gøy. Ikke smaker det godt heller da. Like greit at det er 9 år siden jeg sluttet.

Heiko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-11, 10:56   #54
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg røkte 40 om dagen i mange år. 20 om dagen er veldig vanlig. Det er også veldig vanlig å ikke telle hvor mange man faktisk røyker, og enda mer vanlig å estimere at man røyker mindre enn man faktisk gjør. (Ikke til de som har sagt tall osv her altså - det er egen observasjon.)

Så ja, et par tusen per måned er et normalt røykebudsjett. Det er en grunn til at jeg har en MAJOR kjepphest på at jeg gir jamt blanke i folk som klager på at de ikke kan sende ungene sine i bursdag fordi de ikke har penger til gave dersom de har penger til røyk. Det er bad parenting - ikke fattigdom.

Svar med sitat
Gammel 31-01-11, 10:56   #55
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Jeg er nysluttet (en mnd på fredag tror jeg), og jeg røykte ganske mye. 15 om dagen kanskje. Lett å få tid til det. Jeg røykte en del på jobb (sjef med stadige røykepauser), litt mindre hjemme men mer når jeg drakk. Mer om sommeren enn vinteren. Jeg har aldri røykt inne (bortsett fra på pub og sånn når det var lov), så jeg har alltid gått ut. Som regel når jeg skravler i telefonen, eller når jeg trengte en liten pause.

De fem minuttene med stillhet på verandaen er noe av det jeg savner mest med røyken. Og øl da. Jeg har enda ikke turt å drikke siden jeg sluttet.

Når det gjelder penger spart, så gjelder ikke det meg. Jeg er veldig flink til å belønne meg selv for å ha sluttet, og jeg har sikkert brukt mye mer penger på belønninger enn jeg brukte på røyk..

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-11, 10:56   #56
Slettet bruker
Passiv

Standard

(Det er da elleve år siden jeg sluttet den siste gangen sånn nå omtrent. I tilfelle noen lurer på hvorfor jeg er så ufølsom når jeg røkte selv.)

Svar med sitat
Gammel 31-01-11, 11:06   #57
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det viser hvor utrolig sterk avhengighet den røyken skaper når folk er villig til å bruke 2-3000 kr i måneden på det. Hva annet i samme nytteklasse er man villig til å svi av slike summer på liksom?

Gammel 31-01-11, 11:08   #58
Albertine
Passiv

Standard

Sjokolade.

Svar med sitat
Gammel 31-01-11, 11:09   #59
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Det viser hvor utrolig sterk avhengighet den røyken skaper når folk er villig til å bruke 2-3000 kr i måneden på det. Hva annet i samme nytteklasse er man villig til å svi av slike summer på liksom?

Jeg vet om en del som bruker ganske mye penger på alkohol på¨utesteder i løpet av en måned. Ikke fullt de beløpene, men likevel.

Det skal ikke mange shots til i en bar før man er oppe i store summer. Er man da ute to helger på rad går det fort noen lapper.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-11, 11:09   #60
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Albertine, her.

Grattis, Olympia!

Hvor lenge har Benzo og Fluke vært røykfrie nå?

3 år!
Men, tar et par på fest..så kanskje jeg røyker en 10-pakning i året.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:14.