Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Jeg vurderer å lære meg å lage mat

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-01-11, 12:09   #61
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jeg vurderer å lære meg å lage mat

Opprinnelig lagt inn av rajraj, her.

Den anbefales. Det er skikkelig digg, og selv om det ikke er vanskelig så føler jeg meg alltid som litt av en proff når jeg har laget det.

Øh, nå klarte jeg å kjøpe salte svinknoker først, deretter fant jeg ikke røkte på nærsjappa, da ble det røkt svinebog, får håpe det går for det samme, selv om det nok blir mindre fett pga lite bein. De salte får bli til kjøttsuppe seinere i uka.

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-11, 15:19   #62
M&M
Superduper

M&M sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
M&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Gjør som min x...
Start på første side i en kokebok og lag alt i tur og orden!

Gammel 30-01-11, 15:31   #63
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Kjøp familiekokeboken om du ikke har den. Den har gode oppskrifter som er enkle og greie og med forklaringer selv jeg skjønner. Og sortert på ingrediens. Og den forklarer sånne ting som hva som passer sammen og hvordan ting reagerer på oppvarming og sånn.

Jeg fikk den til jul, den er knall - jeg har blitt mye bedre på mat.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-11, 15:54   #64
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du er hjertelig velkommen hit any time. Jeg lærte meg å lage carnitas i går og det er aldeles nydelig og meget enkelt.

Ruccola er ikke noe særlig godt. Du kan ha et meget fullverdig kosthold helt uten ruccola. Det heter egentlig åkersennep og er en bitter liten sak som ofte er blitt dårlig i butikken.

Gammel 30-01-11, 16:00   #65
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva er carnitas?

Jeg er også på det stadiet der jeg har skjønt at jeg må perfeksjonere noen retter. Så jeg har valgt ut noen oppskrifter fra Madams Mims gamle ukemenyer og jobbet med å få disse til ordentlig.

Og ruccola har jeg nesten gitt opp. Det blir som regel ikke godt.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-11, 16:11   #66
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er ruccola et mål i seg selv?

Gi nå beng i ruccolaen!

Gammel 30-01-11, 20:00   #67
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vil støtte forslaget om Viestads Hvordan koke vann, det er en nydelig bok med sjarmerende presise og nesten-vitenskapelige tilnærminger. Det var der jeg endelig lærte å steke biff perfekt hver gang.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-11, 20:08   #68
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Leverer food story i hooden din? Da får du ingredienser, oppskrift og vintips levert på døra. Ganske gøy.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-11, 22:27   #69
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Hva er carnitas?

Carnitas er billig grytekjøtt, koteletter i biter eller lignende som du marinerer i en kjele i en blanding av cola, ananasjuice, chili, hvitløk, løk, tacokrydder og olje i 2 timer. Deretter tørker du av bitene, steker dem litt i smør og olje i en varm jernpanne, og hiver de oppi marinaden igjen og koker hele greien i 2-3 timer. Kjøttet faller nå helt fra hverandre og det supermøre kjøttet stekes en gang til til det blir crispy i en panne, og å øser du kokekraft/marinaden over så det blir saftig igjen.

Serveres med den derre vidunderlige mexicanske ostesausen som jeg har hatt oppskrift på her inne, varm tomatsalsa og cuacamole i små tortillalefser eller tacotubs. Du kan lage enorme mengder av kjøttet når du først er i gang, det er jo superbillig kjøtt, og fryse ned i porsjoner.

Gammel 30-01-11, 22:33   #70
Albertine
Passiv

Standard

Åh, himmel, menneske! Du vet sannelig å stimulere matlysten til en som er på vei i seng... Det der så helt vidunderlig godt ut!

Svar med sitat
Gammel 30-01-11, 23:15   #71
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!

Pamina sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Carnitas blir laget i løpet av uken her i huset kjenner jeg!

Gammel 31-01-11, 10:30   #72
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teflona, her.

Øh, nå klarte jeg å kjøpe salte svinknoker først, deretter fant jeg ikke røkte på nærsjappa, da ble det røkt svinebog, får håpe det går for det samme, selv om det nok blir mindre fett pga lite bein. De salte får bli til kjøttsuppe seinere i uka.

Å, at jeg ikke så dette i går, da! Det går helt fint med saltet knoke også! Har du laget? Hvordan ble det med svinebog? Den har ikke så mye bein og svor og sånn på, har den? Hvis det ble vellykket så er det kanskje noe å prøve for pinglefjeset også.

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-11, 12:07   #73
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Salt eller salt og røkt brukes om hverandre her i huset.

Jeg tror det å lære seg å koke ting lenge nok er et av supertricksene på matlagingsfronten. Det er en langsom snarvei til å bli skikkelig god til å lage mat og det er veldig billig. Ikke kan du gjøre veldig feil heller, du koker og koker til det slipper beinet, det smaker mye og gir fort mestring.

Gammel 31-01-11, 12:21   #74
United
På (opp?)tur

United sin avatar

Medlem siden: May 2009
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Carnitas er billig grytekjøtt, koteletter i biter eller lignende som du marinerer i en kjele i en blanding av cola, ananasjuice, chili, hvitløk, løk, tacokrydder og olje i 2 timer. Deretter tørker du av bitene, steker dem litt i smør og olje i en varm jernpanne, og hiver de oppi marinaden igjen og koker hele greien i 2-3 timer. Kjøttet faller nå helt fra hverandre og det supermøre kjøttet stekes en gang til til det blir crispy i en panne, og å øser du kokekraft/marinaden over så det blir saftig igjen.

Serveres med den derre vidunderlige mexicanske ostesausen som jeg har hatt oppskrift på her inne, varm tomatsalsa og cuacamole i små tortillalefser eller tacotubs. Du kan lage enorme mengder av kjøttet når du først er i gang, det er jo superbillig kjøtt, og fryse ned i porsjoner.

Oppskrift? På ostesausen også?

Gammel 31-01-11, 12:30   #75
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Jeg lærte carnitas av en kompis som også er en slomsekokk, så jeg foreslår å slomse i vei, for det kan liksom ikke bli helt galt. men jeg kan høre med ham om han har noen mål.

prøv dette:

en stor pakke nakkekoteletter i terninger eller strimler, skjær av fettet
marinade:
1 kopp cola
1 kopp ananasjuice
2-3 ts koriander på glass eller en hakket neve koriander
6-7 ss soyasaus
6-7 ss nøytral olje
1-2hakkede chili
4-5 hvitløksfedd hakket
saften fra en lime
en hakket løk
1 halv pakke tacokrydder

Bland sammen og ha i kjøttet, mariner under lokk over natten eller så lenge du kan. Minst to-tre timer.

Ostesausen:
2 fess hvitløk, 1 hakket løk, 2 bokser hermetiske tomater kokes opp. Ha i 1-2 ts spisskummin, 1 hakket chili uten frø, litt salt, 1 ss sukker, litt pepper og kok inn i 5 minutter. Ta kjelen av varmen og rør inn 1 boks philadelphia og 200 g revet cheddar. ha i en neve hakket koriander, og la gryten stå på svak varme. Viktig med slipp-belegg i kjelen!

Guacamole:
2 avocado, 2 ss rømme, 1 fedd hvitløk, 1 neve persille, litt korander og 1 vårløk moses med stavmikser.

Sist redigert av Harriet Vane : 31-01-11 kl 12:38.
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-11, 12:40   #76
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lagde fajitas med denne ostesausen og denne guacamolen på lørdag, og det var helt himmelsk. Neste gang skal jeg jaggu prøve carnitas.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-11, 12:42   #77
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av rajraj, her.

Å, at jeg ikke så dette i går, da! Det går helt fint med saltet knoke også! Har du laget? Hvordan ble det med svinebog? Den har ikke så mye bein og svor og sånn på, har den? Hvis det ble vellykket så er det kanskje noe å prøve for pinglefjeset også.

Jepp, den er laget og fortært. Mulig at bog ble for tørt, altså, jeg synes liksom ikke kjøttet smakte så mye. Sausen ble god, men kjøttet kunne vært saftigere, så knoker passer nok best.

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
carnitas, ruccola

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:42.