|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
litt gøy på håret
Medlem siden: Jun 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Avsporing: Hvor mye ferie bør barn ha?Jeg har lest en del diskusjoner det siste året som går på hvor dårlig det passer med skoleferier, for korte åpningstider i bhg, for dårlig, for dyr og for lite SFO. Jeg har lest meg fram til at sommerferien er for kort, høstferien unødvendig og vinterferien likeså. Og nå er det altså planleggingsdagene som er på banen. American students 180 days Australian students 198 days Israeli students 216 days German students 220 days Japanese students 243 days http://www.woodlands-junior.kent.sch.../schterms.htmlOversikten er tatt herfra: I England går elevene på skole 195 dager. *Ber en liten bønn om at vi kan se bort fra lærernes arbeidstid, siden det er fullstendig uinteressant i forhold til det jeg lurer på*
|
|
|
#2 |
|
Passiv
|
Sv: Avsporing: Hvor mye ferie bør barn ha?Hvor mange dager går de i Norge da? |
|
|
|
#3 |
|
Trademark: Imperfection
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Avsporing: Hvor mye ferie bør barn ha?Ideelt sett for oss, så hadde jeg sett for meg et skoleår der man droppet høstferien, resten av frien i skolen er grei for meg.
|
|
|
#4 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Avsporing: Hvor mye ferie bør barn ha?Det er vel 190 skoledager her? Jeg synes ikke det er for lite.
|
|
|
|
#5 |
|
ekstremt trøtt
|
Sv: Avsporing: Hvor mye ferie bør barn ha?
190
|
|
|
#6 |
|
maler
|
Sv: Avsporing: Hvor mye ferie bør barn ha?Tja... jeg synes skoleåret og tilsynsbehov ikke skal ses på som to sider av samme sak. Uansett hva barna skal gjøre når de ikke har skole synes jeg ikke tilsynsbehovet skal avgjøre hvor langt skoleåret skal være. Man kunne helt sikkert utvide skoleåret med en uke eller to, men jeg tror det er godt med en god pause om sommeren. Vi har så kort sommer i dette landet at det er fint med mulighet til å være mer ute disse ukene. Enten de blir passet av foreldrene eller av andre.
|
|
|
#7 |
|
Sv: Avsporing: Hvor mye ferie bør barn ha?Nå er det en del år siden jeg bodde i England, men når jeg ser tilbake på det hadde de lengre skoledager og mye mer fri. Bank holidays både her og der slik jeg husker det. Da jeg bodde der, jobbet svært få mødre fulltid, om de jobbet i det hele tatt. (dette var i Wimbledon)
|
|
|
#8 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Avsporing: Hvor mye ferie bør barn ha?Tja sier jeg også. Før jeg fikk skolebarn var jeg vel av den oppfatningen at vi har altfor lange ferier her til lands men jeg er ikke så sikker. Det blir litt feil å sammenlikne med land som UK for der er skoledagen nesten dobbelt så lang som i Norge og det regner jeg med at den er i de fleste andre land også. Skoledagen er jo latterlig kort her til lands. Jeg tror jeg ville ha foretrukket heldagsskole men med samme antall ferier som de har i dag.
|
|
|
#9 |
|
anglofil
Det er vel ikke noe særlig flere bank holidays i UK en vi har fridager i Norge hvis du regner med 1 mai, 17 mai, pinse, kr himmelfart osv.
|
|
|
#10 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Avsporing: Hvor mye ferie bør barn ha?Ift logistikk er det jo litt krøll med lang ferie, men jeg synes antall dager er grei nok. Men slår et slag for heldagsskole jeg også i grunn.
|
|
|
#11 |
|
|
|
|
#12 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Dette er jeg helt enig med deg i. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
anglofil
Ja enig i at skoledagen er lagt opp fint i UK. Det er vel slik heldagsskole fungerer i de fleste land som har det regner jeg med?
|
|
|
#14 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Sv: Avsporing: Hvor mye ferie bør barn ha?Jeg synes "bank hollidays" eller planleggingsdager i løpet av året er ok, men nå har de her (og i Oslo) samlet alle disse og latt det bli en uke ekstra sommerferie. Egentlig greit nok. Gir nok mere planlegging, men jeg savner noen spredde langhelger. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
|
Sv: Avsporing: Hvor mye ferie bør barn ha?I den staten vi bor i så er det 7 planlegginsdager som påvirker elevene (dvs ikke før skolen begynner i august eller etter den sluttr i juni). I tillegg kommer noen offisielle fridager (6 per år). De har to uker rundt jul og nyttår og de har spring break i mars. Ellers ikke noen hele uker med fri. De har sommerferie fra ca 10. juni til 20. august. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
|
Sv: Avsporing: Hvor mye ferie bør barn ha?Angående aktiviteter så finnes det mange private alternativer her, enten som heldags- eller halvdagscamps. De kan også gå på skolen, tilsvarende SFO og da har de litt undervisning, men ellers mest "oppbevaring". Camps kan være tennis, kunst, dans, svømming, prøve på forskjellige idretter, basket, fotball, diverse kombinasjoner med mye mye mer. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
maler
|
Sv: Avsporing: Hvor mye ferie bør barn ha?SFO her skal virkelig ha ros for bra ferieopplegg både sommer og vinter. Jeg er veldig glad for at det fungerer så bra, jeg kan sende ungene dit med god samvittighet og vite at de har det helt topp, får være ute, i aktivitet, bade, dra på turer etc. Men det blir et vakuum den sommeren de er ferdig med 4. klasse, det er lange uker. Det hadde vært flott med mer private tilbud å velge i. Og det burde være et krav at SFO har åpent i ferier, det er jammen meg et mangelfullt tilbud hvis det ikke har sommeråpent.
|
|
|
#20 |
|
Getting in tune
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Avsporing: Hvor mye ferie bør barn ha?SFO er vel vanligvis stengt maks fire uker i sommerferien?
|
![]() |
|
|