Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Avsporing: Hvor mye ferie bør barn ha?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-01-11, 23:31   #1
slaraffen
litt gøy på håret

slaraffen sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
slaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt likt
Standard

Avsporing: Hvor mye ferie bør barn ha?

Jeg har lest en del diskusjoner det siste året som går på hvor dårlig det passer med skoleferier, for korte åpningstider i bhg, for dårlig, for dyr og for lite SFO. Jeg har lest meg fram til at sommerferien er for kort, høstferien unødvendig og vinterferien likeså. Og nå er det altså planleggingsdagene som er på banen.
Man burde innføre flexiferie, slik at foreldre kan reise når det ikke er så dyrt/passer med egen ferie, og barnepassordninger bør være tilgjengelige hele året slik at alle får pass når de trenger det, og dette vil være mye mer samfunnsøkonomisk.
Jeg lurer vel egentlig på hva slags skole/barnehageår man ser for seg? Bør det innskrenkes til tre ukers ferie som tas ut når det passer? Er det samfunnsøkonomisk nok? Bør vi kutte barselspermisjonen til seks uker? At norske foreldre kan være vekke et helt år fra jobben er jo særdeles lite samfunnsøkonomisk?

Er det i det hele tatt noen løsning som er gjennomførbar og samfunnsøkonomisk nok? I tillegg til å være familievennlig?
Er dette et særnorsk problem, eller har de i andre land en bedre ratio mellom foreldreferie og barneferie?

Under min bittelille googlesekvens over skoleår fant jeg denne oversikten over antall skoledager i året, bare som et lite sammenligningsgrunnlag:

School days in other countries

American students 180 days
Australian students 198 days
Israeli students 216 days
German students 220 days
Japanese students 243 days

Oversikten er tatt herfra:
http://www.woodlands-junior.kent.sch.../schterms.html

I England går elevene på skole 195 dager.

*Ber en liten bønn om at vi kan se bort fra lærernes arbeidstid, siden det er fullstendig uinteressant i forhold til det jeg lurer på*

Gammel 31-01-11, 23:34   #2
Left
Passiv

Standard

Sv: Avsporing: Hvor mye ferie bør barn ha?

Hvor mange dager går de i Norge da?

Svar med sitat
Gammel 31-01-11, 23:35   #3
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Ideelt sett for oss, så hadde jeg sett for meg et skoleår der man droppet høstferien, resten av frien i skolen er grei for meg.

Barnehage, jeg ville gjerne hatt en bhg som var åpen hele året slik at jeg kunne regulere fri. Langfri i påske og sommerferie hadde holdt for oss, samt helligdager i julen. Vi liker å gi barna fridager her og der, og liker å styre de selv.

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-11, 23:36   #4
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er vel 190 skoledager her? Jeg synes ikke det er for lite.

Gammel 31-01-11, 23:36   #5
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

hvor mange dager går de i norge da?

190

Gammel 31-01-11, 23:37   #6
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tja... jeg synes skoleåret og tilsynsbehov ikke skal ses på som to sider av samme sak. Uansett hva barna skal gjøre når de ikke har skole synes jeg ikke tilsynsbehovet skal avgjøre hvor langt skoleåret skal være. Man kunne helt sikkert utvide skoleåret med en uke eller to, men jeg tror det er godt med en god pause om sommeren. Vi har så kort sommer i dette landet at det er fint med mulighet til å være mer ute disse ukene. Enten de blir passet av foreldrene eller av andre.

Men Norge er et U-land når det kommer til sommertilbud til skoleunger. Mange steder er til og med SFO sommerstengt! Det burde vært et mye bedre tilbud av sommerleirer og sommeropplegg for unger rundtomkring som både ivaretar tilsynsbehov og aktiviseringsbehov.

Når det gjelder vinter/vår- og høstferie synes jeg det hadde vært spennende med et fleksibelt uttak. Kanskje mulighet til å velge en uke innenfor en månedsperiode istedenfor en fastlagt uke som idag. Ikke først og fremst for å få billig sydentur, men for å øke sjansene for å faktisk få innvilget ferie sammen med ungene fra jobben sin side. Det er utrolig rift om disse ukene og det hadde vært bra for familiene om alle som ville kunne ha ferie med barna sine.

Gammel 31-01-11, 23:39   #7
Daisy

Daisy sin avatar

Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Nå er det en del år siden jeg bodde i England, men når jeg ser tilbake på det hadde de lengre skoledager og mye mer fri. Bank holidays både her og der slik jeg husker det. Da jeg bodde der, jobbet svært få mødre fulltid, om de jobbet i det hele tatt. (dette var i Wimbledon)

Tre stk!
Gammel 31-01-11, 23:42   #8
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Tja sier jeg også. Før jeg fikk skolebarn var jeg vel av den oppfatningen at vi har altfor lange ferier her til lands men jeg er ikke så sikker. Det blir litt feil å sammenlikne med land som UK for der er skoledagen nesten dobbelt så lang som i Norge og det regner jeg med at den er i de fleste andre land også. Skoledagen er jo latterlig kort her til lands. Jeg tror jeg ville ha foretrukket heldagsskole men med samme antall ferier som de har i dag.

Gammel 31-01-11, 23:44   #9
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sybil, her.

Nå er det en del år siden jeg bodde i England, men når jeg ser tilbake på det hadde de lengre skoledager og mye mer fri. Bank holidays både her og der slik jeg husker det. Da jeg bodde der, jobbet svært få mødre fulltid, om de jobbet i det hele tatt. (dette var i Wimbledon)

Det er vel ikke noe særlig flere bank holidays i UK en vi har fridager i Norge hvis du regner med 1 mai, 17 mai, pinse, kr himmelfart osv.
I UK har de 2 dager bank hols i mai og en siste helgen i august. (bortsett fra påske, jul osv).

Så er det også stor forskjell på ferier i offentlige og private skoler i UK.

Gammel 31-01-11, 23:46   #10
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ift logistikk er det jo litt krøll med lang ferie, men jeg synes antall dager er grei nok. Men slår et slag for heldagsskole jeg også i grunn.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-11, 23:48   #11
Daisy

Daisy sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Det er vel ikke noe særlig flere bank holidays i UK en vi har fridager i Norge hvis du regner med 1 mai, 17 mai, pinse, kr himmelfart osv.
I UK har de 2 dager bank hols i mai og en siste helgen i august. (bortsett fra påske, jul osv).

Så er det også stor forskjell på ferier i offentlige og private skoler i UK.

Helt sikkert ikke, men jeg husker alle disse bank holidaysene
Sommerferien, er ikke den til ut i september? Jeg husker jeg likte skolesystemet, der barna hadde lange skoledager, men avbrutt av en lang pause midt på dagen.

Tre stk!
Gammel 31-01-11, 23:50   #12
Pelen
Bør lage seg en tittel selv

Pelen sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Men Norge er et U-land når det kommer til sommertilbud til skoleunger. Mange steder er til og med SFO sommerstengt! Det burde vært et mye bedre tilbud av sommerleirer og sommeropplegg for unger rundtomkring som både ivaretar tilsynsbehov og aktiviseringsbehov.

Dette er jeg helt enig med deg i.

Pelen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 31-01-11, 23:53   #13
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Sybil, her.

Helt sikkert ikke, men jeg husker alle disse bank holidaysene
Sommerferien, er ikke den til ut i september? Jeg husker jeg likte skolesystemet, der barna hadde lange skoledager, men avbrutt av en lang pause midt på dagen.

Ja enig i at skoledagen er lagt opp fint i UK. Det er vel slik heldagsskole fungerer i de fleste land som har det regner jeg med?

Private skoler har vel ferie fra midten av juli til andre uken i september tror jeg ...

Gammel 31-01-11, 23:55   #14
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes "bank hollidays" eller planleggingsdager i løpet av året er ok, men nå har de her (og i Oslo) samlet alle disse og latt det bli en uke ekstra sommerferie. Egentlig greit nok. Gir nok mere planlegging, men jeg savner noen spredde langhelger.

Jeg ønsker vel ikke noen kortere sommerferie. Her er SFO stengt i 2 (eller er det 3? ) uker men de kan få tilbud fra en nærliggende skole. Mazungen har vært litt på SFO i ferier, fordi hun savner det.

Det som irriterer meg er at de forskjellige tilbudene som "kunstskole", dramakurs mm er umulig å kombinere med jobb. De er stort sett fra 10-14.

Mazungen var i høstferien (og skal i vinterferien) på sjakkskole i Oslo. Det varer hele dagen, eller det er barnepass før og etter som gjør det til et heldagstilbud.

Det er kanskje ikke rart at slike "kurs" her i byen sliter med å bli fulltegnet.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-11, 23:59   #15
Pelen

Pelen sin avatar

Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I den staten vi bor i så er det 7 planlegginsdager som påvirker elevene (dvs ikke før skolen begynner i august eller etter den sluttr i juni). I tillegg kommer noen offisielle fridager (6 per år). De har to uker rundt jul og nyttår og de har spring break i mars. Ellers ikke noen hele uker med fri. De har sommerferie fra ca 10. juni til 20. august.

Gammel 01-02-11, 00:04   #16
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ser ikke frem til 8 uker uten SFO nei.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-11, 00:07   #17
Pelen

Pelen sin avatar

Standard

Angående aktiviteter så finnes det mange private alternativer her, enten som heldags- eller halvdagscamps. De kan også gå på skolen, tilsvarende SFO og da har de litt undervisning, men ellers mest "oppbevaring". Camps kan være tennis, kunst, dans, svømming, prøve på forskjellige idretter, basket, fotball, diverse kombinasjoner med mye mye mer.

Gammel 01-02-11, 00:10   #18
Nå også i farger

Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nessie, her.

Ser ikke frem til 8 uker uten SFO nei.

8 uker?!

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-11, 00:11   #19
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

SFO her skal virkelig ha ros for bra ferieopplegg både sommer og vinter. Jeg er veldig glad for at det fungerer så bra, jeg kan sende ungene dit med god samvittighet og vite at de har det helt topp, får være ute, i aktivitet, bade, dra på turer etc. Men det blir et vakuum den sommeren de er ferdig med 4. klasse, det er lange uker. Det hadde vært flott med mer private tilbud å velge i. Og det burde være et krav at SFO har åpent i ferier, det er jammen meg et mangelfullt tilbud hvis det ikke har sommeråpent.

Gammel 01-02-11, 00:14   #20
Plipp
Getting in tune

Plipp sin avatar

Plipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt av
Standard

SFO er vel vanligvis stengt maks fire uker i sommerferien?

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:38.