|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Nå også i farger
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Avsporing: Hvor mye ferie bør barn ha? |
|
|
|
|
|
#22 |
|
maler
|
Sv: Avsporing: Hvor mye ferie bør barn ha?
Her har SFO åpent hele sommeren. Veldig fornøyd med akkurat det. Etter 4. klasse får vi vel finne noe sommeraktiviteter ala fotballskole eller rideleir håper jeg. For å korte inn litt. Og kanskje prøve å få litt mer av ferien på midten av sommeren om vi kan.
|
|
|
#23 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Sommerkunstskolen i Ila (KROT) er bra, om vel korte dager. Flere kurs på Sverresborg skal også være bra. Gammeldags skole hadde jo vært ganske lærerikt tenker jeg.... |
|
|
|
|
|
#24 |
|
maler
|
Stemmer det - sjakk! Jeg sendte en mail før jul, men fikk ikke noe svar. Må vel manne meg opp til en telefon. /digresjon.
|
|
|
#25 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Hvor: Akershus
Sv: Avsporing: Hvor mye ferie bør barn ha?Å sammenligne dag mot dag blir sært. 190 dager i Norge vil garantert være ganske mye mer i andre land i Europa ettersom de har lenger skoledager enn i Norge.
|
|
|
#26 |
|
Aktiv
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() |
Sv: Avsporing: Hvor mye ferie bør barn ha?I Oslo er det tilbud om gratis sommerskole til alle barn på et stort utvalg av skoler i 4 uker av skolens sommerferie. Sommerskolen er et heldagstilbud og inneholder mange ulike kurs/temaer (f.eks. "Matteknappen med svømming", "Bokvenn", "Ut i naturen"). Det er stor pågang på plassene men man kan sette opp alternative ønsker og det er god sjanse for å få plass på noe. Et kjempebra tilbud! Se fjorårets brosjyre her: http://www.sommer.osloskolen.no/aktuelt/aktuelt2.shtml |
|
|
|
|
|
#27 |
|
Shake it out!
|
|
|
|
#28 |
|
|
Her er det fra 8.35-15.05 fire dager i uken og 8.35-13.50 en dag i uken. Dette er fra 2. klasse og oppover. I kindergarten og 1. klasse slutter de 1.50 alle dager. De har lunsj, men faktisk ikke noen friminutter eller lek (det hadde de i kindergarten og 1. klasse), men de har 30 min gym hver dag (de er alltid ute og skifter ikke). |
|
|
|
|
|
#29 |
|
Passiv
|
Sv: Avsporing: Hvor mye ferie bør barn ha?Høstferien kan de med fordel droppe. Egentlig vinterferien også, for lang påske, juleferie og sommerferie synes jeg holder. Skolegutten har fri hele juli, i tillegg til spredte dager innimellom ellers i sommerferien. |
|
|
|
#30 |
|
litt gøy på håret
Medlem siden: Jun 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg sammenlignet antall dager siden dette er det som oftest har kommet opp i diskusjoner av typen ferie i skolen.
|
|
|
#31 |
|
Passiv
|
Sv: Avsporing: Hvor mye ferie bør barn ha?Jeg er for heldagsskolen og mot lekser. Jeg synes man fint kan høvle ned sommerferien en uke minimum også. |
|
|
|
#32 |
|
litt gøy på håret
Sv: Avsporing: Hvor mye ferie bør barn ha?SF: Jeg skal glatt innrømme at lekser kan være noe herk. Spesielt når man får sånne fine beskjeder på lekseplanen som at "lesing er foreldrenes overordnede ansvar, og for å lage en mer bindende kontrakt mellom foreldre og skolen, ber vi om at foreldrene heretter skriver under på siden at leksene er gjort".
|
|
|
#33 |
|
Shake it out!
|
Heldagsskole og ingen lekser høres fint ut. Her er det heldagsskole + lekser, og det er ganske slitsomt. Unger som kommer hjem klokken 16, som skal spise og kanskje også ha litt fritidsaktiviteter, og så lekser på toppen.
|
|
|
#34 |
|
Leser
|
Sv: Avsporing: Hvor mye ferie bør barn ha?Jeg synes at skoleåret burde utvidet hver gang det kom inn nye ting i pensum. Jeg kan ikke skjønne at noe annet er rimelig. Faktum er at vi har gått fra en veldig faktaorientert skole til en skole som innehar mye mer enn rene fakta. Jeg tenker blant annet på den sosiale kompetansen.
|
|
|
#35 |
|
Ferdig!
Jeg er lat og siterer bare, og i tilegg synes jeg høstferien kommer altfor kort tid etter sommerferien. Evt kan den sløyfes helt. |
|
|
|
|
|
#36 |
|
litt gøy på håret
Sv: Avsporing: Hvor mye ferie bør barn ha?Her er link til en sammenligning av skolehverdagen i noen av verdens land:
|
|
|
#37 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
Jeg tror de som regel har flere bank holidays i UK enn her fordi de flytter alle bevegelige helligdager/1. mai /jul osv til nærmeste mandag. Smartingene. |
|
|
|
|
|
#38 |
|
Hvor: i et hus med fantatisk utsikt og med verdens beste naboer
Blogginnlegg: 31
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Avsporing: Hvor mye ferie bør barn ha?Sommerferien synes jeg er ok lengde på for ungene sin skyld. Barnepassmessig er det veldig lenge, og ifjor kom vi frem til at det blir for lenge for dem å gå hjemme alene, så vi deler opp ferien vår i år. Håper bare arbeidsgiverne våre kan imøtekomme våre ønsker. |
|
|
|
|
|
#39 |
|
Passiv
|
Sv: Avsporing: Hvor mye ferie bør barn ha?Det største problemet med lekser er at det blir tilfeldig hvilken kvalitet det blir på arbeidet. Barn med behov for skikkelig oppfølging av leksene for å få til skolegangen sin er ikke garantert mer enn det foreldrene kan bidra med - dette utgjør store ulikheter for en del barn. Om alt arbeidet ble gjort på skolen med en kvalifisert lærer som hjelp så ble det bedre for de barna som trenger mer hjelp. Pluss at ungene fikk litt fritid også. |
|
|
|
#40 |
|
|
Sv: Avsporing: Hvor mye ferie bør barn ha?Mye av leksene kan gjøres i skolen, men noe bør man nok ha mener jeg. Det er jo ting som må pugges og det er mange elever som ikke får ro til det i skolen. Herremannen har f.eks. pugglekser i science. |
|
|
|
![]() |
|
|