Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Vi betaler 70 % skatt i Norge!

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-02-11, 14:11   #21
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vi betaler 70 % skatt i Norge!

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Nå er det innlegg femten. Kan noen snart faktisk forklare forskjellen på gjennomsnittlig marginalskatt og gjennomsnittlig skatt eller? :ikke økonom:

Altså forutsatt at du snakker om inntektsskatt som er sånn jeg forstår begrepet marginalskatt vanligvis blir brukt som.

Marginalskatten er den summen du må betale av DEN NESTE kronen du tjener. Det sier da ingenting om den totale inntektsskatten din, fordi man ikke vet noen ting om hva man har betalt av skatt på DE FORRIGE inntektskronene. Dersom man er over toppskattgrensen er marginalskatten omtrent 50%, men det betyr jo ikke at man betaler 50% av hele inntekten. Man har bunnfradrag, reisefradrag, fradrag for betalte renter. Det eneste man vet helt sikkert er at om man tjener en ekstra krone så blir skatten ca 50 øre mer. (fradragene øker ikke selv om inntekten øker med en krone)

Gammel 02-02-11, 14:23   #22
Benmurphy
-

Medlem siden: Oct 2006
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Nå har jeg ikke tid til å se på disse tallene eller regnestykkene nå, og jeg er ganske sikker på at når jeg får tid kommer jeg ikke til å ha lyst, men jeg har levd under den oppfatning at samlet skattetrykk på mellom 60 % og 70 % var helt vanlig i vestlige land. I Norge betaler vi vel typisk mellom 25 % og 50 % inntektsskatt, arbeidsgiveravgiften blir ca 12 % (hvis vi ser på den som en del av lønnen), mva på de fleste varer og tjenester er 25 % (og tilsvarer da kanskje rundt 15 % skatt av inntekten hvis man bruker opp alle pengene sine). I tillegg kommer alle andre statlige og kommunale avgifter.

Det kan godt hende dette kommer opp i 70 % for enkelte, og jeg kan ikke se at det er veldig interessant eller noe å ta på vei for. Men som populistisk utspill rettet mot de (åpenbart mange) som (feilaktig) mener at bensinen er for dyr i Norge tror jeg nok det er lurt av Jensen å komme med dette. Jeg tviler dessverre på at mer ansvarlige politikere kommer til å svare med noe fornuftig.

Ben "on the back of an envelope" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-11, 14:36   #23
Slettet bruker
Passiv

Standard

Takk, mkj.

BM - jeg er enig med deg.
Også er jeg så innmari fascinert av det der med syn på skatt. Det er som om man ikke får noe tilbake for disse skattepengene. De bare dras ned i et stort hull til pensjonsfond for etterkommerne av Einar Gerhardsen, avgrenset til innenfor ekteskap.

Skole og veier og sykehus og sånt? Næææ - detter ikke det ned fra himmelen da?
Det er jo ikke noe særlig mer spennende enn at vi da altså kjøper en del av tjenestene våre fra staten, og dette betales over skatteseddelen. Siden vi er et semisosialistisk land så foregår denne betalingen med et fiffig sammensatt spleiselag. Men om vi kutter skatten så må man fortsatt betale alle disse greiene. Eller selvsagt akseptere at fattige barn og alvorlig syke skal ligge døende og blødende langs veiene da. Det er vel sikkert noen som synes det også er greit.

Svar med sitat
Gammel 02-02-11, 14:36   #24
Slettet bruker
Passiv

Standard

Hvorfor i alle dager følte jeg behov for å forklare det der på fp, egentlig? /

Svar med sitat
Gammel 02-02-11, 14:48   #25
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å, ja! Sånn er det! Man legger alle avgiftene oppå hverandre? Moms + skatt + tobakksavgift + alkoholavgift + veiavgift + lisens = 70 %?

Sånn å forstå.

Gammel 02-02-11, 14:48   #26
Slettet bruker
Passiv

Standard

Kan vi regne ut hvor mye Siv røyker og drikker ut fra dette, kanskje? :roper på allium:

Svar med sitat
Gammel 02-02-11, 16:36   #27
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dere betaler 70 % i skatt for å lønne sånne som meg.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-11, 16:40   #28
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis man ikke liker skatte- og avgiftstrykket i Norge så får man flytte. (og til opplysningen er vi enda skattemessig bosatt i Norge, selv om vi bor i USA. Vi bidrar stort til å finansiere Toffskji. ).

Gammel 02-02-11, 16:43   #29
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv

Lhi-My sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vi betaler 70% skatt i Norge!

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Jeg vet egentlig ikke hva som er verst - er hun så uvitende, eller lyver hun bevisst?

Nei, det som er aller verst er at 25% av alle stemmeberettigede nordmenn stemmer på dama. Det er skremmende, det!

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-11, 16:43   #30
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg sier bare: jeg - for det er dere som betaler hver gang guttungen min er på sjukehus ukesvis i strekk.

Hilsen lille meg, som faktisk er veldig så fornøyd med å bo i Norge, og betaler min skatt uten å surve.

Gammel 02-02-11, 16:48   #31
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er glad jeg bor i et land hvor jeg ved å betale skatt kan gjøre at f.eks gutten til Inagh får bli på sykehuset når han trenger det.

Kjenner jeg er enig i at det mest skremmende er at det er så mange som stemmer på dette neket av en dame. Dette er jo ikke akkurat første gangen hun kommer med uttalelser som ikke henger på greip.

Gammel 02-02-11, 16:49   #32
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Jeg sier bare: jeg - for det er dere som betaler hver gang guttungen min er på sjukehus ukesvis i strekk.

Hilsen lille meg, som faktisk er veldig så fornøyd med å bo i Norge, og betaler min skatt uten å surve.

Jeg kjenner at jeg er oppriktig glad for å få være med å bidra til den hjelpen der. Jeg ser det som en ære.

Svar med sitat
Gammel 02-02-11, 16:55   #33
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er også glad for å bidra til gutten til Inagh og masse andre ting. Men jeg skal ærlig innrømme at det er en god del jeg ikke liker å bidra til. Det hadde blitt litt andre prioriteringer om jeg bestemte. Men det er fullt mulig at ikke skattetrykket hadde blitt mindre av den grunn Jeg er tilhenger av velferdsstaten, men er ikke sikker på at jeg er tilhenger av hvordan den fungerer i alle sammenhenger i dag.

Gammel 02-02-11, 17:13   #34
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Blogginnlegg: 316
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mindy Macready, her.

Jeg er også glad for å bidra til gutten til Inagh og masse andre ting. Men jeg skal ærlig innrømme at det er en god del jeg ikke liker å bidra til. Det hadde blitt litt andre prioriteringer om jeg bestemte. Men det er fullt mulig at ikke skattetrykket hadde blitt mindre av den grunn Jeg er tilhenger av velferdsstaten, men er ikke sikker på at jeg er tilhenger av hvordan den fungerer i alle sammenhenger i dag.

Vi har vel alle våre egne prioriteringslister, jeg vet om mange ting jeg gjerne ville ha hatt flere skattekroner til. Poenget er likevel at vårt system baserer seg på at fellesskapet betaler for en rekke tilbud og ordninger som noen har mer bruk for enn andre, og det er jeg både glad for og stolt av.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-11, 17:24   #35
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Heilo, her.

Vi har vel alle våre egne prioriteringslister, jeg vet om mange ting jeg gjerne ville ha hatt flere skattekroner til. Poenget er likevel at vårt system baserer seg på at fellesskapet betaler for en rekke tilbud og ordninger som noen har mer bruk for enn andre, og det er jeg både glad for og stolt av.

Som sagt, jeg er tilhenger av velferdsstaten, jeg er bare ikke tilhenger av hvordan den drives. Feks den vanvittige sløsingen som er en del steder, og den merkelige prioriteringen man har på en del andre områder, feks mht transportplanlegging (nei, jeg mener ikke at man nødvendigvis skal bygge flere felt, men om man vil ha kollektivtransport, så må man for pokker sørge for at det er penger til det! ).

Det er mye inkompetanse rundt omkring, og inkompetanse er dyrt.

Det kommer alle til gode at vi har et fungerende velferdssystem. Men noen burde hatt baller nok til å gjøre noe med enkelte deler av systemet. Jeg hadde betalt min skatt med enda større glede om så ble gjort.

Gammel 02-02-11, 17:57   #36
Chiffre
Profesjonelt paranoid

Chiffre sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
Chiffre er populærChiffre er populærChiffre er populærChiffre er populærChiffre er populær
Standard

Siv Jensen er ikke dum, og vet utmerket godt at det hun sier er blank løgn. Skatteuttalelsen er bare enda et eksempel på en ny form for politisk retorikk, hvor sannhetsgehalten som sådan ikke er spesielt interessant.

Jeg antar at SJ & co i forkant av denslags "utspill" gjør en vurdering hvor de veier reklamefordelen opp mot en (eventuell) ulempe ved å bli tatt i løgn. Med i regnestykket er selvsagt at de som er enige med SJ ikke har noen interesse av å sjekke om utsagnet faktisk er korrekt, og at de som er troende til å sjekke det, neppe hører til FrPs kjernevelgere. Og det er ingen som leser dementier...

Chiffre er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-11, 21:16   #37
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Jeg er også helt enig i at vi har det kjempefint her i Norge, og at det er OK å bidra til det. Det er en god ting at alle kan komme på sykehus. Mange klager på dyre og dårlige veier, og kanskje har de litt rett i det. Men vi kan ta en titt på kartet. VI er et langt, bratt, svingete og steinete land. I utkantene bor det nesten ikke folk, men det bor jo noen der, så de må jo ha vei, eller bro eller tunell. Så det er jo opplagt at dette lange rare landet får dyrere vei pr innbygger enn f.eks Tyskland som geografisk sett er mye mer samlet og nesten 20 ganger så mange til å betale for veiene.

Men til tross for denne litt kronglete geografien vår har vi det bra. Vi har olje og det er bra vi ikke bare øser rundt med de pengene. Oljen vi bruker nå får vi ikke brukt om igjen, men inntektene fra den kan vi ha til evig tid, og det er suverent.

Hadde det vært opp til FRP så hadde det så vidt jeg vet ikke blitt noe oljefond, men pengene hadde blitt brukt fortløpende.

Gammel 02-02-11, 21:22   #38
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå hørte jeg henne akkurat på radioen. Hun snakket om den stakkars pensjonisten som ble flådd av skatt, moms og bensinavgifter.

Hvem betaler pensjonen hans, tro?

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-11, 21:35   #39
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jo en myte at vi har så høyt skattetrykk i Norge. Med unntak av formuebeskatningen (som er regelrett umoralsk, skadelig og absolutt idiotisk. ) er skattenivået og -regimet i Norge helt ok. Man kunne tenke seg en litt lavere beskatning på de aller laveste inntektene, kanskje, for å gjøre det mer attraktivt å jobbe for lavtlønnede. Det finnes en del håpløse avgifter (som dokumentavgiften), og en del veldig rigide skatteregler som jeg tror svekker folks lojalitet til regimet. Men i det store og det hele fungerer det riktig bra.

Gammel 02-02-11, 21:40   #40
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Det er jo en myte at vi har så høyt skattetrykk i Norge. Med unntak av formuebeskatningen (som er regelrett umoralsk, skadelig og absolutt idiotisk. ) er skattenivået og -regimet i Norge helt ok. Man kunne tenke seg en litt lavere beskatning på de aller laveste inntektene, kanskje, for å gjøre det mer attraktivt å jobbe for lavtlønnede. Det finnes en del håpløse avgifter (som dokumentavgiften), og en del veldig rigide skatteregler som jeg tror svekker folks lojalitet til regimet. Men i det store og det hele fungerer det riktig bra.

Og arveaviften.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:37.