Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Presang til bursdagsfeiring i barnehagetiden?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-01-11, 21:42   #61
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Presang til bursdagsfeiring i barnehagetiden?

Opprinnelig lagt inn av Finni, her.

Men, barnehagen godtar vel ikke at bare noen innviteres når lapp blir lagt i banehagen? Her er det alle eller ingen, ev bare jentene/guttene eller samme årskull, likt som på skolen.

Sånn har vår bhg det også, så hos oss får de aller fleste mange invitasjoner i løpet av et år, ingen får ingen.

millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-11, 21:13   #62
Finni

Finni sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 5
Finni er populærFinni er populærFinni er populærFinni er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Det er vel ikke barnehagen som bestemmer hvem privatindiviter inviterer med seg hjem i bursdag? Og det er vel ikke slik at alle har plass til en hel avdeling hjemme heller?
Vi hadde "regler" på at hvis man ikke inviterte med seg alle hjem, eller kun hadde bare gutter / jenter så skulle man legge invitasjonen rett i sekken til barnet eller gi til foreldre. Ganske mange barn inviterte kun "bestekompisene" og barn snakker jo selvfølgelig om bursdagsselskaper så da blir det jo sårt for de som aldri får invitasjoner. Slik ser jeg jo at det er på skolen også.

jeg synes barnehagen har like stor rett som skole å komme med rettnigslinjer. Forøvrig er det foreldregruppa som har uttalt "regelen" om at dersom invitasjon skal leverse ut i barnehagen så er det alle eller jentene/guttne/samme årskull, her altså. Om en bare skal ha besøk av en eller to så inviteres det utenom barnehagen i postkassen eller sms.

Og her har faktisk alle plass til hele avdelingen, ofte med søsken og foreldre i tillegg. Det er fordelen med 10 barn på avdelingen.

Gammel 04-02-11, 10:37   #63
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I vår barnehage har de nå åpnet for at det er gratis å låne barnehagen til bursdagsfeiring slik at det skal bli enklere å invitere alle. Det går 22 barn på storbarnsavdelingene, og de færreste som bor her har plass til det.

Vi lånte barnehagen i helgen, og kunne da invitere alle. Det var stas. Siden dette ble gjort helt på privaten, så tok alle med gave. Den eneste forskjellen var at det fant sted i barnehagen.

På knertens 3-årsdag så lagde vi et mye mindre selskap siden han ikke var typen til å ha så mye støy rundt seg. Da inviterte vi bare 8 små venner og disse fikk invitasjoner tilsendt i posten (eller levert på døra til de nærmeste naboene).

De har en regel i barnehagen om at man må invitere alle hvis det skal leveres invitasjon der, men jeg ser at storparten av foreldrene glatt ignoerer den regelen. Det fører til en del meltdowns i garderoben, ja.

Gammel 04-02-11, 10:50   #64
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

IDe har en regel i barnehagen om at man må invitere alle hvis det skal leveres invitasjon der, men jeg ser at storparten av foreldrene glatt ignoerer den regelen. Det fører til en del meltdowns i garderoben, ja.

Det synes jeg virkelig er så dårlig av foreldrene! Vi har alltid bedt "naturlige grupper" (evt utvidet med type 1 kamerat fra et annet årskull, eller 1 av jentene), men siden ikke alle er bedt og dette med naturlige grupper ikke alltid er like innlysende for barna, har jeg alltid levert invitasjonene på annen måte. Det koster meg da ikke en eneste kalori.
Nå går storebror på en friluftsavdeling med bare 12 barn hvor det er tradisjon for å be alle, og da skal vi selvsagt gjøre det. Da leverer jeg vel i barnehagen.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-11, 10:55   #65
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Det synes jeg virkelig er så dårlig av foreldrene!

Jeg kunne ikke vært mer enig. Dette blir tatt opp på hvert eneste foreldremøte, men det skjer jo som regel blant de foreldrene som ikke kommer på disse møtene.

... og det skjer nok blant de foreldrene som IKKE har hatt barn som har blitt utsatt for dette.

Gammel 04-02-11, 10:59   #66
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

I barnehagen der poden går, får vi levere ut invitasjoner i barnehagen om enten alle guttene/jentne eller hele årskull blir bedt. Det blir oversett av enkelte, merkelig synes jeg.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-11, 11:02   #67
Mamarazzi
Jazzbabe

Mamarazzi sin avatar

Hvor: Elvebyen
Mamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Heiko, her.

Jeg likte spesielt godt nettopp det at det var en gavefri bursdag.

Er ikke gaver normalt sett en del av bursdagsfeiringa, da?

HI: Med mindre det var spesifisert at man ikke skulle ha med gave, så hadde vi sendt med gave.

Gammel 04-02-11, 11:38   #68
Heiko
Helt konge

Heiko sin avatar

Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mamarazzi, her.

HI: Med mindre det var spesifisert at man ikke skulle ha med gave, så hadde vi sendt med gave.

Joda, gaver er normalt sett en del av bursdagsfeiringen. Våre barn får mange gaver fra familie og venner. De har og får nok. I massevis. Jeg synes faktisk at det kan være et poeng at man ikke alltid skal få gaver. At man alikevel kan ha en hyggelig fest sammen uten at man nødvendigvis må få gaver. Der det å feire sammen og ha det gøy sammen med venner er hovedfokuset, ikke gavene. Det er bare en liten del av hvorfor jeg synes det før være gavefri bursdag når barnehagen inviteres i barnehagetiden. I barnehagetiden skal det ikke være press om å bruke penger på noen andre, nettopp fordi det ikke er valgfritt å gå i den bursdagen.

Heiko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-11, 12:15   #69
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mamarazzi, her.

Jeg mener at et arrangement som foregår i barnehagetiden er et arrangement i barnehagens regi, og da syns jeg virkelig ikke det er naturlig at man skal stille med gaver.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-11, 12:26   #70
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Heiko, her.

Joda, gaver er normalt sett en del av bursdagsfeiringen. Våre barn får mange gaver fra familie og venner. De har og får nok. I massevis. Jeg synes faktisk at det kan være et poeng at man ikke alltid skal få gaver. At man alikevel kan ha en hyggelig fest sammen uten at man nødvendigvis må få gaver. Der det å feire sammen og ha det gøy sammen med venner er hovedfokuset, ikke gavene. Det er bare en liten del av hvorfor jeg synes det før være gavefri bursdag når barnehagen inviteres i barnehagetiden. I barnehagetiden skal det ikke være press om å bruke penger på noen andre, nettopp fordi det ikke er valgfritt å gå i den bursdagen.

Jah! Du gir meg tilbake trua, Heiko.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-11, 13:13   #71
C3PO
Earthling

C3PO sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
C3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Barnehagen vår sier klart fra om at man ikke skal ha med gaver i slike fester siden foreldrene slipper unna med en veldig enkel feiring (og ekstra voksne til å passe på barna).

C3PO er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-11, 14:27   #72
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av C3PO, her.

Barnehagen vår sier klart fra om at man ikke skal ha med gaver i slike fester siden foreldrene slipper unna med en veldig enkel feiring (og ekstra voksne til å passe på barna).

Jeg er helt enig i at det er greit å ha en policy på at det ikke gis gaver i sånne bursdager, men å si at man slipper billig unna blir jo helt feil. Å få 20 småttiser inn i stua si på en vanlig hverdag karakteriserer jeg slett ikke som noen spesielt enkel feiring ... selv om man får med flere barnevakter enn normalt.

Gammel 04-02-11, 14:35   #73
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg er helt enig i at det er greit å ha en policy på at det ikke gis gaver i sånne bursdager, men å si at man slipper billig unna blir jo helt feil. Å få 20 småttiser inn i stua si på en vanlig hverdag karakteriserer jeg slett ikke som noen spesielt enkel feiring ... selv om man får med flere barnevakter enn normalt.

Jeg er enig med deg Tjorven. Jeg tror aldri vi har brukt så mye tid, penger og energi på noen andre bursdager som hjemmebursdagen med barnehagen. Vi var vel ca. 22 personer med voksne og barn. Ved en alterntiv bursdag hadde vi antageligvis ikke hatt flere enn 7-8 barn. Det hadde kostet oss mye mindre både i arbeidsmengde og kroner. Vår intensjon var å inkludere alle, og jeg kjenner jeg blir litt sur av begrunnelsen som C3PO beskriver at barnehagen har; "foreldrene slipper billig unna, derfor bør ikke bursdagsbarnet få gaver". Jeg er enig i prinsippet om en gavefri bursdag i barnehagetiden, men åpenbart av helt andre årsaker.

Gammel 04-02-11, 14:42   #74
Heiko
Helt konge

Heiko sin avatar

Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hå-hå-hå! Slippe billig unna? Åh, nei du. Avspasere en dag på jobb, ordne mat til 18 barn og 3 voksne, forberede og rydde etterpå er faktisk mye mer jobb og koster mer i antall kroner en de bursdagene vi har hatt på kveld/helg. Alikevel synes jeg faktisk at de bursdagene der barnehagen har vært hjemme er veldig mye koseligere en de rene barnebursdagene. Både jubilanten, barnehagebarna og de ansatte har satt satt stor pris på denne feiringen, og derfor har vi proritert og gjøre det.

Gammel 04-02-11, 14:46   #75
Heiko
Helt konge

Heiko sin avatar

Standard

Og så er det vel ikke akkurat foreldrene sin innsats, eller mangel på denne, som bør avgjøre om bursdagsbarnet skal få gave eller ikke. Jeg ser for meg avanserte type spørreskjemaer som leveres til jubilantens foreldre i forkant av feiringen for å sjekke ut om hvor mye innsats de har planlagt og legge i feiringen, slik at det blir mulig og vurdere om og eventuelt hvor mye penger det skal legges i bursdagsgave. Jadda.

Gammel 05-02-11, 21:49   #76
Sonar

Sonar sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: i et hus med fantatisk utsikt og med verdens beste naboer
Blogginnlegg: 31
Sonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi hadde bursdagsfeiring hjemme i barnehagetiden med minsten da han fylte 6 år. Hele avdelingen ut på tur i skogen her, og så ned i hagen etterpå. Vi laget invitasjon til hver enkelt, og de fleste hadde gaver med. Det var et par slike bursdager da han gikk i den barnehagen og de hadde med seg gaver.

Jeg har ikke tenkt over det før, men er igrunnen enig at slik tvungen bursdagsfeiring ikke bør være med gaver. Har ikke tenkt på det som tvungen før

Sonar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-11, 22:21   #77
Solå
Aktiv

Solå sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Solå er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av skyfri, her.

Hos oss har barnehagen retningslinjer om at dersom bursdagsfeiringen foregår i bhg tiden, altså som et arrangement der hele avdelingen eller hele grupper i avdelingen "må" være med, så er det ikke lov å ha med gave. Helt ok løsning for å unngå såre følelser hos barn som av en eller annen grunn ikke hadde kunnet tatt med gave.
Det skal legges til at det nesten ikke forekommer slik feiring av bursdager, men den ene gangen det ble gjort vet jeg at bursdagsbarnet ga (små)gaver til alle gjestene. Det var veldig vellykket.

Dette synes jeg var gode retningslinjer. Har aldri vært borti fenomenet barnehagefeiring, men min første tanke er at jeg hadde tatt det som selvfølge at man ikke skal ta med presang da. Det finnes så mange typer familier, og økonomier, og kulturelle forskjeller som man skal ta hensyn til synes jeg. Det er utrolig sårt for et barn å være den som ikke har med gave....

Solå er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:36.