|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#621 |
|
Passiv
|
Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?
Jeg tror også det er hensiktsmessig å få avdekket omfanget. Da slipper man kanskje tilspissingen av diskusjonene hver gang også. |
|
|
|
#623 |
|
Dig for victory!
|
|
|
|
|
#624 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg tenker at lærere som sier at de jobber utrolig mye mer enn det de faktisk får betalt for gjennom avspasering selv er med på å bygge opp under en del fordommer mot lærere. |
|
|
|
|
|
#625 |
|
Bedreviter
|
Akkurat det er en utfordring som gjelder alle typer unge arbeidstakere i alle typer jobber, og jeg for min del er slett ikke sikker på at det er feil at unge arbeidstakere jobber fletta av seg for å lykkes når man er ny i arbeidslivet. |
|
|
|
|
|
#626 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Kjenner meg igjen, og signerer. |
|
|
|
|
|
#627 |
|
I mål
|
Jeg synes ikke det er feil at man står litt ekstra på, men jeg fikk faktisk litt veiledning på dette da jeg selv var ny i arbeidslivet, og jeg tror faktisk ikke at skolen hadde hatt vondt av å tipse nye lærere om at det er lov å være LITT pragmatisk i ny og ne. Det blir nok å gjøre uansett. |
|
|
|
|
|
#628 |
|
i tåkeheimen
|
Jeg mener ikke at du bare bygger opp under fordommene, Rine. Men du hadde et utsagn her oppe om at lærere som sier de jobber mer en årsverket sitt enten lyver eller er ineffektive, og det var litt i fordomsgata.
|
|
|
#629 |
|
Bedreviter
|
Ja, som sagt. Alt innen rimeligetens grenser, men fortsatt gjelder det at dette ikke er et problem spesielt for læreryrket. Langt de fleste yrkesgrupper har samme utfordringen. |
|
|
|
|
|
#630 |
|
Passiv
|
Dere har da ikke ni uker ferie?
|
|
|
|
#631 |
|
I mål
|
Selvfølgelig. Men det finnes faktisk noen andre yrkesgrupper der det veiledes rundt dette og antall overtidstimer følges litt opp; type "går dette greit for deg?" og slikt. Mulig dere ikke har opplevd dette, men jeg har. Og jeg synes det er en Fin Ting. |
|
|
|
|
|
#632 |
|
Passiv
|
Du mener alle unntatt de av oss som går i beredskap? |
|
|
|
#633 |
|
|
Fri for oss alle, du liksom. |
|
|
|
|
|
#634 |
|
I mål
|
Man kan fint bli veldig god og erfaren uten å jobbe seg helt til bunns. Og jeg har sittet mange hele og halve netter jeg altså, først og fremst i tidligere jobber, så det er ikke det jeg snakker om. Men med bakgrunn fra et studium der man måtte tenke litt på hva som var "godt nok", ser jeg stadig at folk som ikke er vant til noe press av den typen overhode ikke evner å prioritere eller kutte ned. Og det blir man heller ikke særlig god av. |
|
|
|
|
|
#635 |
|
Passiv
|
Nei, men jeg tror man likevel må gjøre seg erfaringen selv. Det er jo ikke snakk om å nekte noen hjelp eller råd, men mer om at man ikke bør ha et program for å hjelpe de ferske ned på passe nivå. Hva som er passe nivå vil jo også variere veldig. En dame jeg kjenner presterer like mye på to timer som vanlige dødelige gjør på en hel dag - hun kan jo fint levere mye mer enn mange andre og da bør hun ikke stoppes i det. |
|
|
|
#636 |
|
I mål
|
Helt enig i det. Jeg tror ikke vi er uenige her altså. Jeg mener heller ikke at læreryrket er hardere enn andre å komme ut i (bare for å presisere det), men jeg tror at organiseringen av jobbhverdagen i litt større grad kan bidra til at man kan jobbe seg helt i bunn. Ikke alle, men enkelte kan det. Ettersom vi mangler dyktige lærere her i dette landet, synes jeg det er synd å miste folk på den måten. |
|
|
|
|
|
#637 |
|
Passiv
|
Det der gjelder jo alle yrker. Jeg har jo sett en del ingeniører sjøsatt opp gjennom årene. Og det ser ut til at det mest effektive er å slenge de nokså hardhendt på havet og se om de flyter. Begynner de å vake altfor mye så sleper vi dem på land før de går under den siste gangen. Men de aller fleste lærer seg å trå vannet ganske fort. |
|
|
|
#638 |
|
Bedreviter
|
Nå vet ikke jeg hvor du hadde din første jobb, men min erfaring er at mange bedrifter i den bransjen som jeg tror du kommer fra opprinnelig, har gode rutiner på akkurat dette. Min erfaring er dog at dette er unntaket heller enn regelen. I store deler av det offentlige, og i svært mange mindre bedrifter, er det heller uvanlig med slik opplæring, og der må man finne ut hvor man trenger å legge lista helt på egen hånd. Noe som jeg altså ikke nødvendigvis ser på som en Dårlig Ting. (Selv om opplæring av nyansatte selvsagt nesten alltid er En God Ting.) |
|
|
|
|
|
#639 |
|
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?Men jeg vil tro det er lettere å sette grenser og si at nå får det være bra nok når det er tall og penger det dreier seg om, enn når det er mennesker. Jeg tror gjerne at det kan være vanskeligere å si stopp i yrker som lærer, barnevernsarbeider og sosionom.
|
|
|
#640 |
|
Bedreviter
|
Njaa. Kanskje, men jeg tror det er mer personavhengig enn bransjeavhengig, jeg for min del. |
|
|
|
![]() |
| Emneord |
| klassiker, planleggingsdag |
|
|