|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Passiv
|
Sv: Er det for lett å slippe unna med omsorgssvikt?
Shute og allium har helt rett. Dette er ikke en barnevernssak. Lovmessig er dette far som utøver dårlig omsorg ved å la mor ha samvær med jenta. Det er han som er ansvarlig for jentas sikkerhet under samvær med mor. Det eneste barnevernet kan gjøre i denne saken er å be far ordne opp. Dersom far ikke gjør så kan barnevernet vurdere fosterhjem. Utover det har de ingen muligheter slik loven er formet. |
|
|
|
#22 |
|
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
På barnevernstudiet jeg går, terper bl.a jusslæreren på at mange tolker egen taushetsplikt for strengt. Barnevernloven nevner bl.a at "Opplysninger til andre forvaltningsorganer, jf. forvaltningsloven § 13 b nr. 5 og 6, kan bare gis når dette er nødvendig for å fremme barneverntjenestens, institusjonens, senteret for foreldre og barns eller omsorgssenteret for mindreåriges oppgaver, eller for å forebygge vesentlig fare for liv eller alvorlig skade for noens helse." Dette kan fint brukes i forhold til å f.eks kunne informere en skole eller barnehage om at barn er institusjonsplassert eller utsatt for vold i hjemmet for den saks skyld.
|
|
|
#23 |
|
By the Sea
|
Det handler om ressurser dette også selvfølgelig, men jeg tror det kunne vært uedelig nyttig med litt face-to-face kontakt med BV også i barnehager/skoler. På skolen jeg jobbet tidligere, hadde vi med jevne mellomrom besøk fra PPT der vi lærrerne kunne avtale møter hvorvi diskuterte saker vi var usikre på anonymt, så kunne vi får en tilbakemelding fra PPT om det var grunnlag til å søke hjelp eller ikke før vi begynte prosessen med å involvere hjemmet etc. Det synes jeg var genialt. Noe slikt kunne sikkert vært veldig nyttig i samarbeid med BV også - "Jeg har en elev som oppfører seg sånn og sånn og viser tegn til slik og slik - synes du det er grunn til bekymring? Er dette tegn på omsorgssvikt?".
|
|
|
#24 |
|
prokrastinator
|
|
|
#25 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
Ja, en slik sak er bare tragisk og illustrerer godt HI sitt poeng.
|
|
|
#26 |
|
![]() ![]() ![]() |
Jeg tenkte mer på at det nok er mange familier som hadde kvalifisert for objektiv omsorgssvikt, men der barna likevel får med seg MYE mer verdifull ballast enn barn som lever i trygge rammer, men med opplagt intellektuell ressurssvekkelse. Cornelius Vreesvik sin sønn reiser nå rundt med Hank fra Helvete og opptrer med farens sanger. Men oppveksten hans har vel vært preget av mer rusrelatert familieproblematikk enn hva som er grensa for inngripen fra barnevernmyndighetene i Norden i dag. Bare ett eksempel.
|
|
|
#27 |
|
Passiv
|
Tragisk er den. Men noe poeng angående barnevern illustrerer den overhodet ikke. Barnevernet kan ikke gjøre noe som helst i denne saken - de kan ikke gripe inn. Det er den som har den daglige omsorgen som har plikt til å gjøre dette. Barnevernet har rett og slett ikke lovhjemmel. |
|
|
|
#28 |
|
weird
Medlem siden: Sep 2006
Hm. Jeg er ikke så sikker på om jeg er helt enig. Det er jo mange grader av "inngripen" eller tiltak. Omsorgsovertakelse er ikke alltid best eller riktig. Kanskje kunne barndommen som du omtaler fått mer "påfyll" av de gode, trygge rammene uten at barnet gikk glipp av de positive sidene som allerede var der?
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#29 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Poenget kan jo være at barnevernet burde ha hjemmel til å gå inn hos samværforelder i slike situasjoner, helt åpenbart. Ikke legge det på omsorgsforelder to fix som ikke kan fixes og at løsningen da må være å ta vekk barnet fra en fungerende omsorgforelder.
|
|
|
#30 |
|
Passiv
|
Det har vi. Vi har et lovverk å endre. |
|
|
|
#31 |
|
Kom ut av tellinga.
|
Og hvilken verdifull ballast har denne mannen? Sin fars åndsverk? Ikke alle barn som lever under omsorgssvikt blir vanekriminelle. Og skjulte lidelser (altså psykiske) kan man ha selv om man ser tilsynelatende oppegående ut.
|
|
|
#32 |
|
prokrastinator
Man kan, strictly speaking, gå inn i dem altså. I forhold til undersøkelse. Men det er jo som du sier fint lite å gjøre, og dermed velger visst mange barneverntjenester å la være, i hvert fall når bekymringsmelding kommer fra den andre forelderen.
|
|
|
#33 |
|
Passiv
|
Jepp. Kommer det fra andre så kan det hende de undersøker saken - i spesielle tilfeller kan det hende de tilbyr å stille som vitner. Men resten - med betydelig risiko - må omsorgsforelderen ordne. Det er omsorgsforelderen som har ansvar for barnet. Også når det er til samvær. |
|
|
|
#34 |
|
maler
|
Sv: Er det for lett å slippe unna med omsorgssvikt?Men vi får jo stanset samvær midlertidig når det er snakk om etterforskning av incestsaker. Er det politiet som gjør det da tro? Jeg tror det.
|
|
|
#35 |
|
prokrastinator
Tingretten, vil jeg tro. Barneverntjenesten kan også vitne der i barnefordelingssaker, typisk i slike "mor bor på krisesenter, ungen har PTSD, far vil ha samvær"-saker. Det er dog en del flere issues knyttet til barnevernets taushetsplikt i slike saker enn til politiets.
|
|
|
#36 |
|
Passiv
|
Formelt er det forelderen med den daglige omsorgen som stanser samværet. Denne kan få støtte fra ulike instanser og bestemmelsen kan bekreftes av en midlertidig avgjørelse i retten - men det er fortsatt den med den daglige omsorgen som må drive hele prossessen selv.
Barnevernet må fritas fra taushet fra departementet. Det fine med det er at når departementet fritar så hjelper det ikke om en av foreldrene prøver å nekte dem å si noe. Men - dette fordrer jo da at barnevernet har engasjert seg i saken i utgangspunktet. Som en hovedregel så har de faktisk ikke det. |
|
|
|
#37 |
|
Tidsklemma
|
Dette er jo helt horribelt.
|
|
|
|
#38 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#39 |
|
prokrastinator
Ja, eller fritas av begge parter i saken. Hvilket har skjedd forunderlig ofte i de sakene jeg er kjent med i hvert fall. Typisk som en konsekvens av at voldelig far har en oppegående advokat som informerer ham om at det er fint å fremstå samarbeidsvillig.
|
|
|
#40 |
|
![]() ![]() ![]() |
Tja, mulig han får oppfølging fra psykolog innimellom da, for å gå på oppdagelsesferd etter skjulte traumer. Men han virker å være en reflektert og oppegående kar med livet på stell.
|
![]() |
|
|